wtorek, 8 listopada 2016

CZAS OPOWIEDZIANY Ałbena Grabowska 297/2016

ALICJA W KRAINIE CZASÓW tom 2

"Alicja chciała być traktowana jak istota, którą była - jak kobieta świadoma swoich możliwości i ograniczeń płynących z tego, kim jest oraz gdzie i w jakich czasach przyszło jej żyć."

Z niecierpliwością wyczekiwałam drugiego tomu serii o Alicji Księgopolskiej, kierowało mną nie tylko pragnienie, aby jak najwięcej dowiedzieć się o dalszych losach głównej bohaterki, ale również poczuć magiczny klimat powieści, jaki autorka potrafi wspaniale wyczarować. Faktycznie, tak jak wskazuje tytuł książki, zostało opowiedziane czterdzieści lat interesujących losów Alicji, począwszy od siedemnastego roku życia. Ciekawe, nietuzinkowe, intrygujące, porywające, momentami radosne, a kiedy indziej bolesne i smutne lata. W powieści poznajemy także wiele historii życia innych postaci, mocno poplątanych, nie zawsze ze szczęśliwym przebiegiem i zakończeniem. Właśnie koleje nieprzewidywalnego i kapryśnego losu, ich niezwykła różnorodność, wzajemne zazębianie się, najbardziej mnie przyciągnęły. Przyglądamy się temu, co przeznaczenie, zaskakujące zbiegi okoliczności i trudne czasy przygotowały dla powieściowych bohaterów, jak mocno ubarwiły ich życia, dając naprzemiennie słodkie i gorzkie smaki ludzkich istnień. Jedno wydarzenie pociąga za sobą kolejne i wpływa na pozostałe. I tym razem, autorka wzbogaciła melodię życia magicznymi nutami, głośno słyszalnymi zwłaszcza w dramatycznych momentach. Dostrzegamy także symboliczne znaczenia zdarzeń, ich emocjonalny wydźwięk i zapowiedź tego, co jeszcze czeka naszą ulubioną postać, dzielną i odważną kobietę, usilnie poszukującą miejsca w świecie, zdeterminowaną do walki o swoje prawa, wykorzystanie szans samorealizacji, spełniania wyśnionych marzeń, wykonywania zawodu lekarza i naukowca.

Powieść przenosi nas do dekadenckiego Wiednia początku dwudziestego wieku. Pobyt w klinice neurologicznej, podjęcie akademickich wyzwań, duma z uczelnianej pracy. Później wędrówka podczas wojennej zawieruchy z cyrkiem i jego niezwykłymi pracownikami. A następnie Paryż, którego mieszkańców ogarniają coraz silniejsze lęki i obawy przed kolejnym konfliktem wojennym. Książkę czyta się szybko i z zainteresowaniem, potrafi wzruszyć i ścisnąć serce, absorbują nawiązania do znanych z historii postaci, choć mam wrażenie, że tym razem nie dałam się aż tak głęboko wciągnąć w opowieść, nie z taką intensywnością, jak było to w pierwszej odsłonie serii. Może dlatego, że miałam zbyt duże oczekiwania, wzmocnione przez poprzednią powieść, w moim odczuciu zawierającą więcej czarujących elementów. Nie ulega jednak wątpliwości, że autorka potrafi zaangażować czytelnika na tyle mocno, aby po zakończeniu ostatniej strony, zamknięciu książki, z uśmiechem oddać się refleksjom, jeszcze przez chwilę lub dwie, przedłużyć pobyt w wytworzonym przez nią klimacie, którego niewątpliwemu urokowi poddajemy się.

"Alicja w krainie czasów. Czas zaklęty" tom 1

4.5/6 - warto przeczytać
literatura współczesna
data premiery: 28.09.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Zwierciadło. :)

48 komentarzy:

  1. Dekadencki Wiedeń - brzmi dobrze. Nie wiem, czy uda mi się przeczytać tę książkę, ale dzięki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł podsunięty, teraz tylko znaleźć dla tytułu czas. :)

      Usuń
  2. Mam podobne odczucia jak ty. Spodziewałam się więcej po przeczytaniu pierwszego tomu historii Alicji. Troszkę się zawiodłam i książka mnie trochę juz pod koniec męczyła :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czarujący klimat jest, ale ja trochę się pogubiłam w tych cyrkowych przygodach. Niemniej z książką spędziłam bardzo przyjemne chwile. :)

      Usuń
  3. Chociaż drugi tom nie wciągnął Cię tak jak pierwszy, to i tak myślę, że warto przeczytać:) zwłaszcza że względu na czas akcji no i jej długość, lubię takie wieloletnie historie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa trzeciej odsłony, co tam przygotowała dla nas autorka. :)

      Usuń
  4. Pierwszy tom bardzo mi się podobał, nie sądziłam, że aż tak mnie wciągnie. Drugi przeczytam na pewno. Po prostu nie mogę doczekać się dalszych losów Alicji, ale też innych mieszkańców dworku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem przygoda jeszcze przed Tobą. :)
      Satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń
  5. Ja nie czytałam ale raczej odpuszczę. Mam za dużo do nadrobienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie lista książek do przeczytania stale się wydłuża, i wciąż zbyt mało czasu. :)

      Usuń
  6. Brzmi bardzo dobrze, nie tylko dlatego że lubię Wiedeń, po prostu uwielbiam motyw "Alicji" w kulturze w ogóle :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Spotkanie z panią Ałbeną Grabowską cały czas przede mną. Od czego poleciłabyś mi zacząć?
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam od "Lady M" http://bookendorfina.blogspot.com/2016/04/lady-m-abena-grabowska-962016.html , a potem kolejno już następne książki. Polecam, bo warto się z nimi zapoznać. :)

      Usuń
  8. Uwielbiam trylogie Pani Albeny. Ten tom już oczekuje na mnie w bibliotece. Jestem bardzo zaintrygowana dalszymi losami Alicji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznego zaczytania i oczywiście czekam na wrażenia. :) Ciekawe, jakie niespodzianki znajdziemy w trzecim tomie. :)

      Usuń
  9. Pierwszy tom czytałam i bardzo mi się podobał :) ten również chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam nawet pierwszej części "Alicji w krainie czarów", ale jestem wielką miłośniczką książek p. Ałbeny i z pewnością przyjdzie czas i na nią. Za mną cała saga rodzinna Winnych i "Coraz mniej olśnień" (recenzja jeszcze w tym tygodniu u mnie:)). W kolejce czeka "Lady M." :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczynałam od "Lady M" i z wielkim zainteresowaniem sięgam po kolejne książki tej autorki, bardzo dobre uczty czytelnicze. :)

      Usuń
  11. Jeszcze nigdy nie czytałam niczego tej autorki, ale często natrafiam na pozytywne recenzje, więc pewnie warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto się skusić, z przyjemnością wspominam każdą z nich. :)

      Usuń
  12. Właśnie wypożyczyłam ją dla siostry! Prawda, że mam cudowną bibliotekę? :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Być może jest to lektura, którą niebawem przeczytam :) dziękuje za ciekawą recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi smakowicie! Zapisuję na listę książek do przeczytania. Dziękuję.

    www.bookiecik.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje wrażenia mogą zainspirować do sięgnięcia po książkę, mnie się podobała. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  15. Może przeczytam, jak znajdę czas :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja na razie spasuję, gdyż mam obecnie inne zobowiązania czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jak wierny przyjaciel, zawsze cierpliwie poczeka na nasze zainteresowanie. :)

      Usuń
  17. Zaciekawiłaś mnie, pewnie sięgnę za jakiś czas po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. tytuł intryguujący :) recenzja z resztą też :)

    OdpowiedzUsuń
  19. gdybym tak miała czytać wszystkei cudowności, które mi na blogach podtykacie pod nos.. musiałabym mieć 10 razy dłuższą dobę i nieograniczony budżet. Chociaż.. są jeszcze biblioteki, prawda? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Źródeł pozyskania książek mnóstwo, niekoniecznie tych szarpiących budżet, ale kupno książki ma swój specyficzny urok. :)

      Usuń
  20. Kto wie, może mi również by się spodobała, tak jak pierwsza część :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeszcze nawet nie przeczytałam I części, a pamiętam, ze chyba właśnie u Ciebie na blogu czytałam zachęcającą recenzję pierwszego tomu. Może kiedyś nadrobię te zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też sporo zaległości, ale stopniowo się z nich wywiązuję, choć i tak nowe książki już się pojawiły. Jednak lubię tę czytelniczą niecierpliwość. :)

      Usuń
  22. Czytałam trochę recenzji o tej książce, niektórzy się nią zachwycają, a inni wręcz przeciwnie. Chyba w końcu sama muszę sprawdzić czy przypadną mi one do gustu ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele elementów z niej bardzo przemawia do czytelnika, wspaniały klimat, magiczne nuty, jednak tym razem nie wszystko mnie do końca przekonało, choć książkę jak najbardziej polecam i z niecierpliwością będę wyczekiwać kolejnego tomu. :) Najlepiej właśnie samemu się przekonać. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  23. Jestem w trakcie lektury i póki co jestem bardzo zadowolona :) Mam nadzieję, że do końca utrzyma swój poziom.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo jestem ciekawa Twoich wrażeń już po przeczytaniu całej powieści, chętnie je poznam. :) Satysfakcjonującego zaczytania! :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  24. niedawno przeczytałam Alicję w Krainie Czasów więc i po kolejną część chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń