niedziela, 11 grudnia 2016

STRAŻNICZKA KSIĄŻEK Mechthild Gläser 328/2016

"Najtrudniej było znaleźć bestię, ponieważ była bardzo zwinna i umiała się dobrze ukrywać. Jeśli patrzyło się nieuważnie, można by nawet pomyśleć, że wygląda prawie jak człowiek. Prawie."

Po książkę sięgnęłam za namową córki i przyznam, że nawet nie przypuszczałam, że tak szybko dam się wciągnąć w ten niezwykły powieściowy świat. To udana podróż czytelnicza, wypełniona odwołaniami do cenionej literatury, skojarzeniami ze znanymi bohaterami i ich postawami. Ciekawie napisana, trafiająca do serca młodego czytelnika, zachęcająca do odbywania niesamowitych i kształcących wędrówek po powieściowych fabułach, z mnóstwem ciekawych postaci i intrygujących zdarzeń. Sama bardzo chętnie widziałabym się w roli strażniczki książek, z fenomenalną wyobraźnią, wyjątkową umiejętnością kreowania rzeczywistości, sympatyczną chęcią snucia marzeń. A do tego, dostęp do wręcz nieskończonych zbiorów bibliotecznych manuskryptów, woluminów, tomów, ksiąg i książek, z obietnicami wspaniałego zaczytania. Przeniknięcie do takiego świata byłoby niezmiernie ekscytujące. Szybko wertujemy strony powieści w poszukiwaniu odpowiedzi na zajmujące pytania, potwierdzenia wysuwanych hipotez i zaskakujące rozwiązania zagadek. Mieszanka elementów fantasy, magii, baśni, kryminału, sensacji, grozy, ale nie zabrakło też romantycznej nuty. Przyjazny i ciepły styl autorki pomaga szybko odnaleźć się w fantastycznym klimacie powieści. Większość splotów wydarzeń dość przewidywalna, jednak podana z dużym urokiem i wdziękiem.

Siedemnastoletnia Amy i jej matka Alexis udają się na wakacje na wyspę Stormsay, gdzie wychowała się Alexis i z której w pośpiechu uciekła wiele lat temu. Wyspa jest centrum świata literatury, a jej zaledwie kilkanaście mieszkańców silnie związanych jest z Tajną Biblioteką. Na Amy czeka mnóstwo fascynujących przygód i tajemnic do odkrycia. Jednakże zespolenie świata realnego i książek wiązać się będzie z ogromnym zagrożeniem. Morderstwa, klątwy, katastrofy, grabieże, knowania, spiski, księżniczki, rycerze, a nawet bestie i nadzwyczajne nadprzyrodzone umiejętności. Okazuje się, że wykradane są główne pomysły ze znanych dzieł literatury, znikają cenne i istotne przedmioty, bez których fabuła nie podąża wyznaczonym pierwotnym szlakiem, a ulubionym bohaterom grozi śmiertelne niebezpieczeństwo. Nie wiadomo jednak, jakim celom mają służyć te złodziejskie działania. Dziewczyna pragnie za wszelką cenę dowiedzieć się, kto ośmiela się bezprawnie grasować po świecie książek, stać za nikczemnymi działaniami i niecnymi czynami, jak można im zapobiec i uratować powieściowy świat. Prowadzone przez Amy śledztwo, wspólnie z przyjacielem Willim, okaże się bardzo skomplikowane i pełne pułapek. Czym jest budowla z kamiennych łuków znajdująca się na wyspie, jaką pełni funkcję? Czemu lady Maired zachowuje się tak podejrzanie? Co czai się w ciemnych korytarzach, zagmatwanych labiryntach i mrocznych lochach zamku? Czego Amy dowie się o swoim dziedzictwie?

4.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura młodzieżowa
data premiery: 12.05.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

77 komentarzy:

  1. Brzmi bardzo zachęcająco! Gratka dla miłośników książek, którzy otaczają je prawdziwą miłością i wierzą, że toczy się w nich prawdziwe życie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam, jak wielkie wrażenie robiły na mnie książki w dzieciństwie, to odkrywanie nowych światów, coś fantastycznego. Teraz oczywiście też mam podobne odczucia, jednak pierwsze przeczytane samodzielnie powieści nie miały sobie równych. A tu połączenie ich w jeszcze nową przygodę. :)

      Usuń
    2. dlatego tak bardzo cieszy mnie, że moje dzieci same sięgają po książki, chociaż jeszcze nie czytają samodzielnie ;-)

      Usuń
  2. już po raz drugi trafiam na Twoją stronę! I kolejna książka... fajnie, że masz systematyczne podejście =) tak trzymaj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę z kolejnych odwiedzin, to tylko wzmacnia moją pasję do czytania książek i dzielenia się wrażeniami. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  3. Magia książek, zwłaszcza tych naprawdę dobrych potrafi wciągnąć w magiczny sposób w swój świat. Lektura na pewno trafiona, dobra zarówna dla dorosłego, jak i dzieci. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło spotkać się z ulubionymi bohaterami, w nowej odsłonie, ale także bardzo interesującej. :)

      Usuń
  4. Bardzo fajna okładka, kojarzy mi się z notesem lub pamiętnikiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka kojarzy mi się z marzeniami i radością z ich realizacji. :) To właśnie książki przenoszą nas w krainę wyobraźni, gdzie wszystko jest możliwe. :)

      Usuń
  5. Bardzo ładna i zachęcająca recenzja! Polecę komu trzeba :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł warto podsuwać, zwłaszcza młodym czytelnikom, bo podróż niezwykła dla mola książkowego. :)

      Usuń
    2. już nie mogę się doczekać aż ja będę podsuwać moim dzieciom książki do czytania <3

      Usuń
  6. Magiczna okładka, która w pierwszej kolejności przyciąga, a do tego ciekawa treść:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie w ten sposób powinno wszystko działać. Zainteresować i pozostawić z uczuciem czytelniczej satysfakcji. :)

      Usuń
  7. Słyszałam dużo dobrego o tej książce i mam nadzieję, że kiedyś uda mi się po nią sięgnąć. Jeszcze ta piękna okładka...<3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ukrywam, że książka znalazła się w moich rękach po pozytywnej rekomendacji córki, pragnęłam dowiedzieć się, co się w niej tak spodobało. :)

      Usuń
  8. To już kolejna pozytywna opinia na temat tej ksiązki. Poluje na nia więc gdy tylko trafi w moje rece to ja przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę przyjemne zaczytanie, mnie się spodobało, choć młodym czytelnikiem już dawno nie jestem. :)

      Usuń
  9. Świetna książka, choć miałam nadzieję na jeszcze więcej z jej strony :) Mimo wszystko, bardzo mi się podobała.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka wytworzyła niesamowity klimat, świetnie się w nim odnalazła, nie dziwię się, że powieść zbiera ciepłe rekomendacje. :)

      Usuń
  10. Młodzieżówka to nie mój gatunek (chociaż może nie powinnam klasyfikować tej książki jako młodzieżówki gdyż jak wspominałaś łączy w sobie różne gatunki), jednak z ostatnio doszłam do wniosku, że nie chcę się ograniczać gatunkowo, więc i powinnam jakąś z młodzieżówek "połknąć". Być może zdecyduję się właśnie na "Strażniczkę książek".
    Pozdrawiam serdecznie- strefawyobrazni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Buszuję po różnych gatunkach literackich, nie potrafię zbyt długo siedzieć w jednym klimacie, za bardzo jestem ciekawa innych czytelniczych inspiracji. :) Przyjemnych chwil z książką w ręku! :)

      Usuń
  11. Nie słyszałam o niej wcześniej, ale zapamiętam ten tytuł :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatyczna przygoda czytelnicza. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  12. Brzmi bardzo kusząco, chociaż mam poczucie, że wyrosłam z książek dla młodzieży, szukam czegoś więcej, wymagam pewnego poziomu, słownictwa, ehh... Dorosłość jest przereklamowana! :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Od czasu do czasu można przeczytać taką książkę więc chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwłaszcza jeśli to przygoda o świecie książek, które przyniosły nam wiele czytelniczej satysfakcji. :)

      Usuń
    2. nie warto przekreślać książek, które są literaturą młodzieżową, mnie przekonał ten labirynt ;-)

      Usuń
  14. Bardzo lubię książki młodzieżowe i ta wydaje się być ciekawa, ten cytat na początku świetny.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię książki młodzieżowe i ta wydaje się być ciekawa, ten cytat na początku świetny.

    OdpowiedzUsuń
  16. Kusisz kochana, a szukam teraz coś dla 16 latki.Więc chyba będzie idealna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mojej nastolatce bardzo przypadła do gustu, zatem książka powinna się sprawdzić jako prezent. :)

      Usuń
  17. Tyle świetnych książek dookoła i gdyby tak tylko czasu było więcej na czytanie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwieczny dylemat mola książkowego, którą przygodę czytelniczą przeżyć. ;)

      Usuń
  18. Moje dzieciaki jeszcze za małe ale zaznaczę sobie tę książkę na później :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto o niej pamiętać, bardzo przyjemne zaczytanie. :)

      Usuń
  19. O, to kolejna recenzja tej książki, jaką czytam w tym tygodniu, to musi być jakiś znak! ;) Bardzo chętnie po nią sięgnę, bo bardzo zaciekawiła mnie fabuła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że bardzo chciałabym zostać taką strażniczką książek, mieć dostęp do Tajnej Biblioteki i przeżywać intrygujące przygody. :)

      Usuń
  20. ooo, to chyba pozycja dla mnie! uwielbiam czytać a książka o yy.. książkach wydaje się super :D
    /magdasierocinska.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sympatyczna podróż z książkami jako bohaterami. :)

      Usuń
  21. Pomimo, że jest to literatura młodzieżowa, a ja swoje naste lata mam już za sobą, bardzo chętnie zabrałam się za tę książkę i się nie zawiodłam! Zazdroszczę bohaterom przenoszenia się do literackiego świata... Już zaczęłam sobie wyobrażać gdzie bym była i kogo mogłabym spotkać, a potem... obudziłam się i niestety przypomniałam sobie, że to nierealne ^_^
    Pozdrawiam,
    www.the-books-in-the-rye.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu powieści żałowałam, że nie było jej w czasie mojej nastoletniej miłości do książek, z pewnością wrażenia byłyby jeszcze intensywniejsze. :) Fajnie, że trafiła w wiek i gust dla mojej nastolatki. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  22. nie wiem jak to jest ale kiedyczytam twoje recenzje to mam ochte na kazda z prezentowaych przez ciebie kisiazek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W opisach książek staram się głównie mówić o emocjach towarzyszących czytaniu czy nasuwających się przemyśleniach, mam wrażenie, że dzięki temu jestem w stanie bardziej oddać klimat książki. :)

      Usuń
  23. Wiele dobrego słyszałam o tej książce. Chętnie sama się przekonam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się bardzo spodobała, choć już nastoletnie czasy mam dawno za sobą, przyjemne wniknięcie w literaturę. :)

      Usuń
  24. Jaka piękna okładka :) Antyterrorystka

    OdpowiedzUsuń
  25. O! I dzięki Tobie mam już pomysł na prezent dla pewnej nastolatki. Myślę, że jej się spodoba

    OdpowiedzUsuń
  26. Idealne na Gwiazdkę dla mojej chrzesnicy

    OdpowiedzUsuń
  27. Kojarzę okładkę, ale bliżej tej książki nie znałam, brzmi naprawdę fascynująco.

    Cudowne jest to, że książkę poleciła Ci córka - mam nadzieję, że też kiedyś tego doświadczę. W moim otoczeniu ludzie nie czytają, więc może chociaż córka będzie coś polecać, gdy dorośnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę świetna sprawa, że możemy się z córcią wzajemnie inspirować, podobnie mam z moją mamą, a nawet z teściową - pasja do książek ma ogromne plusy. :)

      Usuń
  28. Fajna recenzja, mam w rodzinie dorastającą czytelniczkę, więc może się przyda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto podsunąć tytuł, pewnie zaintryguje i zainteresuje. :)

      Usuń
  29. Ostanio często słyszałam o tek książce. Chyba pora ją przeczytać:) tylko czasu brak. Jak zawsze:/ świetna recenzja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z czasem to tak zawsze, zbyt szybko nam umyka, nie na wszystko go starcza, ale to zdecydowanie lepsze niż się nudzić. ;)

      Usuń
  30. Pomysł na wykradanie pomysłów z książek - podziwiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Moja młoda czytelniczka powinna być nią zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  32. Mimo, że do młodzieży mi daleko, już w tę drugą stronę, to bardzo lubię tego typu literaturę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często sięgam po książki młodzieżowe, pod warunkiem, że mają coś szczególnego do zaoferowania, albo z polecenia mocich dzieci. :)

      Usuń
  33. Abstrachując od książki, chciałabym zobaczyć jak wyglądają wnętrza Twojego domu. Wyobrażam sobie, że wszędzie masz książki, poukładane jak w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie powinnam się zabrać za ich segregowanie, bo sporo tytułów przybyło, a ja je tylko w stosy układam. :)

      Usuń
  34. Az mi się przypomniały czasy hak byłam nastolatką i czytałam powieści dla młodzieży

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki dzieciom do wielu powieści powracam, nieraz nawet po czterdziestu kilku latach, przyjemne zaczytanie, a później dyskutowanie o książkach z dziećmi. :)

      Usuń
  35. gdzieś mi się ta książka obiła o oczy, lubię młodzieżówki, więc chętnie przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Lubię literaturę młodzieżową, tę książkę też kojarzę, ale nie miałam okazji czytać.

    OdpowiedzUsuń