sobota, 10 grudnia 2016

W CIENIU TAJEMNIC Anne Jacobs 327/2016

"Małżeństwo to inwestycja, która czasami może trwać naprawdę długo... Pieniądze się rozejdą, ale drania masz w domu na zawsze."

Autorka wprowadza nas w klimat pierwszych lat dwudziestego wieku. Chętnie odbywamy tę niecodzienną podróż w przeszłość, przyglądając się ówczesnym sztywnym konwenansom, relacjom rodziców i dzieci, aranżowaniem związków małżeńskich, zapraszaniem na herbatki i ploteczki, organizowaniem wystawnych bali z tanecznymi karnecikami dam. Patrzymy przez pryzmat szlacheckich rodów, dla których wyznacznikiem pozycji w towarzystwie jest właściwe pochodzenie, duże zasoby finansowe i nieskazitelny wizerunek rodziny.

Wszelkie tajemnice i sekrety mogące rzucić na rodzinę niechlubny cień, są głęboko skrywane i maskowane. Jednakże nie zawsze uda się wszystko zataić, niektóre efekty popełnianych błędów wychodzą na światło dzienne, nawet po wielu latach, i pociągają za sobą kolejne uczynki, mniej lub bardziej skandaliczne i haniebne. Powieść zapewnia czytelnikowi element sensacyjności, stopniowego odkrywania kolejnych warstw, pod którymi schowano prawdę. Przekonywujące profile bohaterów, z pełnym wachlarzem wad i zalet, chwalebne lub niehonorowe zachowania, zacne lub kompromitujące. Nie brakuje miłości, przyjaźni, oddania, ale i też zazdrości, podłości, chciwości nienawiści. Dajemy się wciągnąć w opowiadaną historię, atmosferę Augsburga czy Paryża, intrygujące zdarzenia i poplątane losy głównych postaci.

Marie Hogartner, osiemnastoletnia dziewczyna z sierocińca, podejmuje pracę u właścicieli wielkiej fabryki włókienniczej. Nawet się nie spodziewa, jak trudno będzie zaaklimatyzować się do służby u państwa, z jakimi przyjdzie zmierzyć się wyzwaniami, w jakie kłopoty wpadnie i co dowie się na temat własnego pochodzenia. Zderzenie przepychu towarzyszącego życiu wyższych warstw społecznych i skrajnego ubóstwa robotników. U jednych zaspakajane każde życzenia, nawet te najbardziej wymyślne, a u drugich troska o podstawowe potrzeby, brak dostępu do edukacji i praca nawet już w dziecięcym wieku. Tragiczne warunki szpitalne dla najbiedniejszych i jakże nieadekwatne akcje charytatywne organizowane przez damy z wyższych sfer. Powieść napisana z rozmachem, z dbałością o szczegóły i niuanse. Czyta się szybko i z dużą przyjemnością, akcja toczy się dość wartko, a zakończenie pomimo sporej przewidywalności i tak zawiera zaskakujący element. Ciekawa lektura, spodoba się zwłaszcza miłośnikom rodzinnych sag.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura obyczajowa
data premiery: 24.05.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

41 komentarzy:

  1. Na lubimy czytać napisane jest, że to ksiażka dla fanów Downton Abbey czyli absolutnie dla mnie :D Uwielbiam cykl książek o Rutheford Park więc zapewne i ta mnie zachwyci. Mam totalnego bzika na punkcie takich klimatów. Szkoda, że to tylko jeden tom książki, lubię kiedy tego typu historie ciągną się przez kilka tomów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że to książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ostatnio też lubię tego typu literaturę. Zwrócę na to uwagę przy kolejnej wizycie w księgarni :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami chętnie wnikam w takie klimaty, jednak chyba nie chciałabym żyć w tamtych czasach, ale co innego odbyć taką czytelniczą podróż. :)

      Usuń
  4. Ja akurat jestem zachwycona tą powieścią, chociaż czytałam wiele opinii niezbyt pochlebnych. Czekam na kolejne części!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak człowiek świetnie odnajdzie się w klimacie książki, to z niecierpliwością wyczekuje kolejnych tomów. :)

      Usuń
  5. Książka względnie nie dla mnie, ale chcę ją przeczytać po tym cytacie wstępu! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że bardzo mnie on rozbawił, padł w świetnym kontekście i z ust ciekawej postaci. :)

      Usuń
  6. Po pierwsze okładka od razu rzuca się w oczy i przyciąga uwagę! Bardzo mnie zainteresowałaś, ale kiedy ja znajdę czas na to wszystko? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo się dzieje w powieści, wciąga i warto znaleźć dla niej czas. :)

      Usuń
  7. Lubię takie dopracowane książki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam już tę książkę kilka razy w ręku ale nigdy jej ze sobą nie zabrałam. Widzę, że to był mój błąd. Muszę go jak najszybciej naprawić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na spotkanie ze mną książka też trochę czekała, ale należało ono do udanych. :)

      Usuń
  9. Gdyby ta książka przedstawiała historię młodej łódzkiej fabrykantki, to sięgnęłabym po nią bez zastanowienia. Za tę pozycję jednak podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść o młodej łódzkiej fabrykantce także by mnie zainteresowała. :)

      Usuń
  10. Dodaję na listę książek do przeczytania. :)
    Zapraszam do mnie, mój blog dopiero się rozkręca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznych chwil z książką w ręku. :)
      Oczywiście, że zajrzę, poszukuję czytelniczych inspiracji. :)
      Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  11. Czytałam ją już jakiś czas temu i z tego co pamiętam to podobała mi się :) Niektóre sprawy i wydarzenia były zbędne i nic nie wnosiły, oprócz ogromnej objętości, ale ogółem książka była ciepła i ciekawa.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sagi już tak mają, lubią rozciągać swoją fabułę, aby czytelnik mógł jak najdłużej cieszyć się spotkaniem z bohaterami. :)

      Usuń
  12. Pozornie nie dla mnie, ale te afery, szczególiki dworskie niuanse zaczynają kusić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo kontrast, a później okazuje się, że i tak wszystko się przenika. :)

      Usuń
    2. najtrudniej wgryźć się w nową fabułę, ale jak już się to uda to potem leci nie wiadomo kiedy

      Usuń
  13. Bardzo w moim guście. Super mi się czytało:))

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię książki (i filmy), których akcja toczy się w europejskich miastach :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Tym razem pomimo twojej zachęty i świetnie napisanej recenzji nie dam się skusić na tę pozycję. Chyba nie do końca mam ochotę na czytanie o życiu dworskim oraz najuboższej klasy pracowniczej. Wiadomo, że to dwa różne światy i zupełnie inne podejście do życia. Książka wydaje się ciekawa, ale nie koniecznie w moim kręgach zainteresowań.

    Pozdrawiam, Kejt_Pe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O te perypetie i tajemnice właśnie chodzi, specyfika rodzinnych sag. :)

      Usuń
  16. Oj, chyba jednak nie dla mnie. ;/ Jakoś z tymi sagami to mi jednak nie do końca po drodze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem lubię się w nie zagłębić, wszystko zależy od nastroju. :)

      Usuń
  17. Lubię wszelkiego rodzaju sagi, a także powieści obyczajowe, które przybliżają nie tylko historie samych bohaterów, ale i nakreślają tło wydarzeń, przemiany społeczno-gospodarcze w danym czasie, problemy społeczne itp. Tytuł zdecydowanie zasługuje na wpisanie go na listę książek do przeczytania:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie chyba najbardziej właśnie to tło przyciąga w sagach rodzinnych, umiejscowienie losów bohaterów, spojrzenie na inną rzeczywistość niż ta mi znana. :)

      Usuń
  18. takie historie świetnie nadają się do ekranizacji :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Obyczajowe powieści raczej polecam siostrze, ja stosunkowo rzadko sięgam po nieznanych twórców w tym gatunku.

    OdpowiedzUsuń