wtorek, 20 marca 2018

GHOST FLEET P.W. Singer, August Cole

 NASTĘPNA WOJNA ŚWIATOWA

"Uchronienie się przed klęską leży w naszych rękach, ale okazji do pokonania przeciwnika dostarcza sam przeciwnik."

Mimo, że powieść oscyluje wokół męskich obszarów zainteresowań, nowych technik wykorzystywanych w przemyśle wojskowym, to jednak łatwo dałam wciągnąć się w intrygującą i zatrważającą wizję bliskiej przyszłości. Ciekawie było zagłębiać się w szczegółowe opisy broni, systemów komunikacji i strategii wojennych, tym bardziej, że autorzy w znacznym stopniu bazowali na współczesnych osiągnięciach myśli ludzkiej w tych dziedzinach. Wiele odwołań do przełomowych odkryć naukowych, rewolucyjnych wynalazków i wdrażanych innowacji. Sympatycznie było również podążać za wyraźnym polskim akcentem uwzględnionym w powieści.

Sporo pomysłowości, kreatywności, pobudzania wyobraźni. Wybuch bomby radiologicznej, zniknięcie ośrodka światowego przemysłu naftowego, ogromny kryzys gospodarczy, zagadkowe międzynarodowe przedsięwzięcia. Udajemy się na stację kosmiczną, do głębin oceanu, morskich przestrzeni i na lądowe terytoria. Śledzimy intrygujące losy i poczynania głównych bohaterów, naszą uwagę przyciągają zwłaszcza kobiece postaci, wyróżniające się zarówno z ambitnej i chwalebnej strony, jak i morderczej i owianej zemstą. Interesujące odwołania do naświetlenia pokoleniowych różnic i podobieństw w postrzeganiu świata, roli środków masowego przekazu, zależności międzyludzkich, definicji autorytetu, czy właściwej hierarchii wartości życiowych.

Na podstawie współczesnej mapy politycznej świata, historycznych uwarunkowań, wojennych doświadczeń, gospodarczych priorytetów, społecznych zależności, P.W. Singer i August Cole proponują nakreślenie potencjalnego scenariusza zdarzeń w niedalekiej przyszłości. Zaburzenia demograficzne, utrata równowagi sił, nowe ambicje mocarstwowe, efekty wielomiliardowych zadłużeń, kopiowanie najnowocześniejszej technologii, odkrycie nowych złóż potrzebnych do wyprodukowania energii, maksymalne wykorzystanie przestrzeni okołoziemskiej, wszystko składa się na zajmujący obraz cywilizacji, nastawionej na zyski i korzyści, zwłaszcza w skali makro.

Światowy konflikt mocarstw, Chiny z władzą zdominowaną przez wojskowych, biznesmenów i multimiliarderów, oraz Rosja, wchodząca z nimi w układy, występują zbrojnie przeciwko Stanom Zjednoczonym. Widać pieczołowitość i staranność w przygotowywaniu się do przejęcia pałeczki w globalnej produkcji, handlu, bankowości, komunikacji, czy pozyskiwaniu surowców naturalnych. Amerykanie, zbyt pewni własnych sił i możliwości, przeoczają pierwsze symptomy załamania stabilizacji i zachwiania przyjętego porządku, zmuszeni zostają do cofnięcia się. Jednakże pomimo wielkich obaw i ograniczeń, z uporem i stanowczością, próbują odzyskać to, co utracili.

Walka z tak silnym przeciwnikiem wymaga nie tylko wyjątkowego sprytu, ale również wiąże się z ogromnymi stratami w ludziach, wyposażeniu i ciężkim sprzęcie. Cierpi na tym stabilny wizerunek mocarstwa, które ochraniało parasolem bezpieczeństwa innych, a teraz w szybki sposób straciło poważne atuty, pozwoliło się sprytnie podejść i znacząco osłabić. Chińczycy efektownie złamali defensywną potęgę Stanów, ale nie zdołali pokonać ducha walki, męstwa, odwagi i heroiczności. Amerykanie sięgają po stare rezerwy floty morskiej, przywołują do służby kadrę będącą już od wielu lat na emeryturze, poszukują wyjątkowych indywidualności naukowych, tak aby stanąć do ostatecznego starcia, choć zwycięstwo wydaje się praktycznie niemożliwe.

4/6 - warto przeczytać
thriller polityczny, 480 stron, premiera 08.11.2017, tłumaczenie Maciej Antosiewicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona.

17 komentarzy:

  1. O, a ja właśnie bardzo lubię takie militarne klimaty, więc z chęcią bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oby taki czarny scenariusz nigdy się nie zrealizował. Na szczęście to tylko książka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedyną militarną książką była w moim przypadku Achaja Ziemiańskiego :D (to żart, jakby ktoś nie zrozumiał) Ale wydaje mi się, że często w książkach o tej tematyce język bohaterów jest jakiś sztuczny i ciężko mi przez to przebrnąć przez lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka raczej nie dla mnie, ale warto znać taką pozycję. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio fantastyka dorównuje rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo ciekawa pozycja :) zapisuję na swoją listę

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdy przeczytałam, że to thriller polityczny to stwierdziłam, że chyba pozycja nie dla mnie. A tu jednak fabuła dość intrygująca. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem czy to książka dla mnie. Jakoś szczególnie mnie nie kusi, ale jeśli wpadnie mi w ręce to pewnie przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmmm, tematyka nie do końca do mnie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Niezbyt optymistyczny scenariusz - i oby nigdy się nie ziścił. Książka na pewno bardzo przypadłaby do gustu mojemu tacie, natomiast ja trzymam się raczej daleko od polityki, która bezpośrednio mnie nie dotyczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakoś nie przepadam za książkami militarnymi, ale w tą widzę warto przeczytać, bo konflikt na linii USA - Rosja to temat na ciekawą książkę

    OdpowiedzUsuń
  12. Thriller polityczny, technika wojskowa- widzę tu ciekawą propozycję na prezent dla mojego Męża 💕

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawy temat, książka mogłaby zagościć na mojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam nic tego autora, może to dobra książka na początek :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Thriller polityczny ok, ale nie przepadam zbytnio za militarnymi klimatami. Zainteresowanych Twoja recka z pewnością zachęci.

    OdpowiedzUsuń
  16. To akurat książka dla mojej połówki , jego takie tematy interesują :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda na solidną i wciągającą lekturę!

    OdpowiedzUsuń