piątek, 24 maja 2019

NIGDY OSOBNO Marc-André Selosse

Wielki świat mikrobów, czyli jak bakterie i grzyby kształtują rośliny, zwierzęta oraz… cywilizacje!

"Zbudowani jesteśmy jako emanacje tego, co niewidzialne, a tkwiące głęboko w nas samych, zawsze i wszędzie, dlatego nigdy nie żyjemy osobno."

Dwie rzeczy skłoniły mnie do sięgnięcia po publikację. Oczywiście nadrzędnym motywem było zagłębienie się w świat mikrobów, od dawna wzbudzających zainteresowanie i podziw, a podrzędnym, choć równie przyjemnym, przepiękna oprawa graficzna okładki. Lektura okazała się wciągająca i fascynująca, naprawdę nie mogłam się od niej oderwać, przyjemnie i efektownie poszerzyła horyzonty wiedzy. 

Książka przekona do siebie profesjonalistów i amatorów biologii i mikrobiologii, jej głównymi atutami są wysoki poziom zawartości merytorycznej, przejrzysta struktura i przyjazna narracja. Żargonu naukowego używano w niewielkim stopniu, w zrozumiałej formie, z żartobliwymi nutami, dbałością o treściwość omawianej tematyki. Gdyby jednak mimo wszystko czytelnik czuł się niepewnie, to zamieszczony na końcu słowniczek terminów z pewnością rozwieje wątpliwości. Każdy rozdział ma wprowadzenie do przybliżanych zagadnień, tak aby doskonale orientować się, w jakim spektrum wiedzy poruszamy się, profesjonalne rozwinięcie wybranych aspektów, wzbogacone licznymi ciekawymi przykładami, oraz zręcznie poprowadzone zakończenie, podsumowujące materiał, będące klamrą w połączeniu z kolejnym rozdziałem. Klarowny układ umożliwia włączenie się do książki w dowolnym momencie, bez straty kluczowych myśli i idei.

Zdumiewa różnorodność mikrobów, ich rozmiar, bogactwo, liczebność, odmiany współdziałania, a nawet pewna finezja, konsekwencja i spójność. Widzimy, jak stowarzyszenie roślin, zwierząt i człowieka z mikroorganizmami kształtuje sposób funkcjonowania. Wnikamy w różne ujęcia i sfery symbiozy, patrzymy na relacje pokarmowe, ochronne, zmiany dokonujące się w partnerach, powstawanie nowych struktur i funkcji. Symbioza z mikrobami to napęd ewolucyjny umożliwiający wzrost złożoności życia, źródło przekształceń ziemskich ekosystemów i klimatu. Mikroby wpływają na nastrój i zachowanie człowieka, relacje interpersonalne i stosunki towarzyskie, biorą udział w tworzeniu kultur i cywilizacji. Fascynujący jest nowy sposób postrzegania mikrobów i towarzyszące mu wizjonerskie myśli, reorientacje w przyjętych założeniach naukowych, a przez to również ciekawe spojrzenie na to, kim jesteśmy jako ludzie. 

Dwudziesty pierwszy wiek jako wiek mikrobów. Odpowiadało mi szerokie spektrum tematyki, atrakcyjne prezentacje, podążanie za myślą naukową człowieka na przestrzeni wieków, zajmujące wstawki z barwnie dobranych aspektów badań i życiorysów naukowców. Intrygująco wnikało się w mikroświat pod przewodnictwem tego autora, udowadniającego wielki wpływ mikroorganizmów na życie w większej skali, oraz to, że mikroby są naszymi towarzyszami wewnątrz i na zewnątrz ciała. Przygotujcie się na zajmującą wyprawę do świata żywego, widzialnego i niewidzialnego, znanego i nieznanego. Przekonajcie się, czy mikroby są zagrożeniem, czy wybawieniem? Zerknijcie też na publikację Eda Yonga "Mikrobiom", również mocno zaangażujecie się.

6/6 - rozkosz czytania
literatura popularnonaukowa (biologia, mikrobiologia), 486 stron, premiera 24.04.2019 (2017)
tłumaczenie Sławomir Królak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

45 komentarzy:

  1. O, jak świetna recenzja i taką książkę chętnie przeczytam, lubię literaturę popularnonaukową :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie należę do zwolenników literatury popularnonaukowej, choć przyznam, że ta książka mnie zaciekawiła. Może dzięki niej przekonam się do tego gatunku ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa książka! Chętnie przeczytam (i podrzucę narzeczonemu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bierzesz się za super tematy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba musze zacząć od większych podstaw. Coś czuję że to byłoby dla mnie zbyt ciężki i "naukowe"

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejny tytuł, który muszę zapisać! Bardzo podoba mi się tematyka. Można się z tej książki wiele dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  7. 6/6 z biologii? Oj, to ja MUSZĘ to przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow , faktycznie 6/6 , nie zauważyłam,
      to i na pewno warto przeczytać ;-)

      Usuń
  8. Rzadko zdarza się popularnonaukowa książka, która nie nudzi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Podoba mi się pomysł porównania mikrobów do ludzi, nie ma to jak pomysłowa książka popularnonaukowa!

    OdpowiedzUsuń
  10. No nie dziwi mnie Twój zachwyt. To świat, którego nie znamy, a potrafi być fascynujący w swoim bogactwie i różnorodności gatunków.

    OdpowiedzUsuń
  11. Powinna mi się spodobać, jestem po kierunku studiów mocno związanym z biologią...

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo interesujaca tematyka dopisuje do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka z pewnością interesująca, świetnie ja zaprezentowalas. Aczkolwiek obecnie nie takich lektur szukam. Może za jakiś czas. 😉

    OdpowiedzUsuń
  14. Kurde nie słyszałam o niej wcześniej, co jest dla mnie mocnym zaskoczeniem, bo interesuję się tą tematyką. Dzięki za dobry cynk!

    OdpowiedzUsuń
  15. Zastanowię się nad przeczytaniem ^^
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. O! Pierwszy raz widzę u Ciebie tak wysoką ocenę jakiejkolwiek książki. Z pewnością musi być ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ostatnio z naszym trzylatkiem bardzo często podpatrujemy przyrodę w skali makro. Fotografujemy różne robale, książka fajna, bardzo dla nas aktualna.

    OdpowiedzUsuń
  18. Do tej pory myślałem, że hormony mają wielki wpływ na człowieka. Zapoznam się lepiej z tematem mikroorganizmów i ich wpływem.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie należę do grupy osób czytających często ten typ literatury, ale z pewnością wiele osób zainteresuje ta pozycja

    OdpowiedzUsuń
  20. Rzadko czytam książki z takiej kategorii. Ale ta wygląda na ciekawą. Będę musiała się do niej przełamać.

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam książki, które nie tylko bawią, ale też uczą :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zobaczyłam tytuł - i skojarzył mi się z jakimś romansem ;) A tu mikroby ! - ale skoro to taka czytelnicza rozkosz, to zapewne warto sięgnąć po tę lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam mikrobiologię! Na pewno przeczytam, dzięki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  24. Raczej nie moje klimaty wole trochę inne książki. Ale ciesze się, że Tobie takie książki przypadają do gustu ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam czytać o takich sprawach, zwłaszcza, gdy książka pisana jest jakimś lekkim przystępnym językiem. Jest taka masa rzeczy których jesteśmy kompletnie nieświadomi, a które są na maksa fascynujące!

    OdpowiedzUsuń
  26. Książka wydaje się ciekawa, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy mikroby ewoluują i trudno z nimi walczyć, a my jesteśmy nieświadomi wielu rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  27. Moja tematyka :) Widzę, że napisana jest lekkim językiem. Warto uświadamiać społeczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawa tematyka. Interesująca recenzja :)
    ____________________________________
    https://www.facebook.com/Uwielbiamy-testowanie-833634916992015/?modal=admin_todo_tour

    OdpowiedzUsuń
  29. Masz rację, okładka robi ogromne wrażenie. A trzeba wspomnieć, że dopiero od jakiegoś czasu wydawnictwa starają się o to, aby okładki tego typu publikacji nie przypominały czegoś, co wyszło z Painta. A jeszcze wspominasz o tym, że pomimo biologicznych „ciągotek” (w końcu mowa tutaj o mikrobach!), dzięki pozbyciu się smętnego naukowego bełkotu... Cóż, brzmi to kusząco, jednak obawiam się, że ja i moja niezbyt rozległa biologiczna wiedza częściej odwiedzałybyśmy słowniczek, niżeli czerpały satysfakcję, jak i przyjemną wiedzę. Zastanowię się nad tą książką. ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Kolejna rewelacyjna propozycja. Osobiście rozważam czy ludzie nie są mikrobami na grzbiecie jakiegoś kosmicznego olbrzyma ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. I to jest kolejna dobra książka, po którą muszę sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  32. Okładka jest naprawdę piękna i oryginalna. Od razu przykuła mój wzrok i gdybym nie wiedziała o czym jest, to na pewno bym zakupiła tę książkę. Niestety z biologią mam na pieńku i wystarczy mi mój podręcznik z tego przedmiotu, który i tak już muszę czytać.

    OdpowiedzUsuń
  33. Świetna książka i temat bardzo na czasie 👍

    OdpowiedzUsuń
  34. Ten typ literatury, choć jest bardzo interesujący jednak nie jest dla mnie. Recenzja jednak świetna napisana, że nawet mnie do niej przekonujesz :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ooooo, to może być książka dla moich braci, a nawet i dla mnie :D Oni kochają takie tematy, ja niekoniecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo lubię takie pozycje popularnonaukowe, aczkolwiek świat mikrobiologii mniej mnie pociąga niż świat np. fizyki ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Fajnie, że sięgasz po tak różnorodne pozycję. Tę książkę wciąż mam w głowie i bardzo chciałabym mieć ją na półce 🧡

    OdpowiedzUsuń
  38. PoZycja obowiązkowa dla mojej siostry, która skończyła biologię. Mimo, że siostra nie wposmina miło samych studiów, to pociąg do ciekawostek jej został i na lebwkpewno skorzysta. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  39. Biologia zawsze mnie bardzo interesowała, a te mikroby budujące cywilizacje zaintrygowały, więc na pewno sięgnę po tę publikację :) Dzięki za polecenie! Wreszcie znalazłam coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  40. Książka raczej nie dla mnie, ale muszę przyznać, że okładka przyciąga spojrzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Najbardziej z tego zaciekawiła mnie ocena i chyba dzięki niej skuszę się na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Spodobałaby się ta książka mojej siostrze =)

    OdpowiedzUsuń
  43. Nie moja tematyka książkowa. Zdecydowanie jestem fanką przygód, romansów itp. literatury :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Choć mikroby nigdy specjalnie mnie nie interesowały, to po tę pozycję z chęcią sięgnę;)

    OdpowiedzUsuń