piątek, 31 maja 2019

TO, CO ZOSTAJE Tim Weaver

DAVID RAKER tom 6

"Wszystko, co kochasz, zostanie ci odebrane."

Kolejne spotkanie z twórczością Tima Weavera i ponownie bardzo trafny strzał w wyborze przygody czytelniczej. Zarówno "Bardzo złe miejsce", jak i "To, co zostaje" zrobiły na mnie rewelacyjne wrażenie. Sprawdziła się mieszanka thrillera i kryminału, odpowiednio wyważona, trzymająca w napięciu i niepewności, dostarczająca intrygujących składników do snucia przypuszczeń i domysłów. Od pierwszych stron wciągamy się w mroczny scenariusz zdarzeń, charakteryzujący się zaskakującymi elementami, rozbudowaną zagadką detektywistyczną i barwnymi nutami obyczajowymi. Do prawdy dochodzi się stopniowo, czasem pomaga łut szczęścia, ale głównie poprzez mozolne odszyfrowywanie wskazówek, penetrowanie różnych tropów, zaglądanie w ślepe zaułki. Nie zabrakło elementów sensacji, miejscami delikatnie naciąganych, lecz zgrabnie tworzących frapujący klimat. Narracja przyjemna i przyjazna, kształtne opisy, realne dialogi, zmienne formy prezentacji, dbałość o szczegóły. Jest energicznie i dynamicznie, zajmująco i sugestywnie, prawdopodobnie, ale z uwzględnieniem potrzeb wyobraźni.

Spotykamy ciekawie sportretowane postaci, jedną jest oczywiście kluczowy bohater serii, David Raker, wcześniej zajmujący się dziennikarstwem, teraz zarabiający na życie odnajdywaniem zaginionych osób, zaś drugą Colm Healy, kiedyś najlepszy śledczy londyńskiej policji, obecnie bezdomny alkoholik, z ciężkim bagażem doświadczeń. Mężczyźni jednoczą siły w rozwiązaniu zagadki wyjątkowo brutalnego morderstwa matki i jej ośmioletnich córek. Kilka lat temu sprawa utknęła w martwym punkcie i zniszczyła kilka karier policyjnych. Healy nigdy się nie poddał i walczył o dotarcie do tożsamości zabójcy, jednak nieustępliwym dociekaniem i kasandryczną obsesją doprowadził pośrednio do tragedii we własnej rodzinie i rozpadu małżeństwa. Pozostała mu jedynie szorstka przyjaźń z Rakerem. Wchodzą w niebezpieczny labirynt tajemnic, lustrzane odbicia przeszłości, szczelnie zbite kłębowisko kłamstw i trudny do przebicia gąszcz pozorów. Brak motywu, brak śladów DNA, niewiarygodni świadkowie, jedenaście tysięcy podejrzanych.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 558 stron, premiera 20.03.2019 (2015), tłumaczenie Lech Z. Żołędziowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

48 komentarzy:

  1. Zachecajaco; na pewno moje klimaty...

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie książki. Tytuł zapisałam, z przyjemnością przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. wysokie noty, jak mi się uda to przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam! Byłam pod ogromnym wrażeniem tego, jak autor pokazał obsesję na punkcie dochodzenia - jak mocno to potrafi "sieknąć" detektywem, jak wpłynąć na jego życie i zdrowie. Niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna recenzja :) Z przyjemnością sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tytuł i ten podpis na dole mocno rozczulające i skłaniające do refleksji...

    OdpowiedzUsuń
  7. Skoro jest taka bomba, to muszę najpierw poprzednie 5 przeczytać! Muszę!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa powieść, chętnie przczytam

    OdpowiedzUsuń
  9. Tematyka morderstw- to wielki dreszczyk emocji. Jednak to nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam i zrezygnowałam. Bardzo ciekawa, ale dla mnie za mocna :/

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawie skonstruowani bohaterowie i brutalne morderstwo - to coś czego zdecydowanie teraz mi potrzeba, uwielbiam ksiażki za adrenalinę, którą mi dostarczają

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie spotkałam się wcześniej z tą książką. Widzę, że będę miała co nadrabiać ;)
    Wygląda na naprawdę ciekawą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi naprawdę ciekawie, będę miała na uwadze ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszędzie tylko przemoc i przemoc... o ile w wiadomościach mnie już zaczyna irytować, o tyle fikcja literacka jest do przyjęcia jak najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Podoba mi się okładka,a recenzja zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak tylko będę miała ochotę na thriller kryminalny, pewnie rozważę tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Po raz kolejny powiększasz moją listę książek "must have"...

    OdpowiedzUsuń
  18. Z całą pewnością zajrzę do tego tytułu, jak tylko trochę opanuję listę zaległości czytelniczych :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Chyba ten tytuł śmignął mi już na Teoim fejsiku😉

    OdpowiedzUsuń
  20. Wow jaka wysoka ocena! W takim razie ju jej szukam i bede czytac, bo bardzo zachecasz!

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię tego typu powieści :) Nie znam tego autora, ale brzmi zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Brzmi ciekawie, ale to 6 tom! Nie wiem kiedy znalazłabym czas na 5 poprzednich :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Patrząc na Twoje pozytywną opinię oraz wysoką ocenę, od razu można zauważyć, że znalazłaś się w swoim czytelniczym raju! Doskonale wymierzona mieszanka kryminału i thrilleru, dodatkowo przedstawiona w dość przyjemny dla odbiorcy sposób... Brzmi kusząco! Ajj, tyle że to już szósty tom, a kiedy człek przeczyta pozostałe części, skoro już ma aż nadto zaległości? Chyba że nie trzeba znać poprzednich tytułów, by zapoznać się z tym zaprezentowanym przez Ciebie... ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. koniecznie trzeba przeczytać poprzednie części?

    OdpowiedzUsuń
  25. Też chętnie dowiem się czy trzeba wrócic do poprzednich części? Przy okazji zapraszam do mnie https://alipolandtestuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Wysoka ocena, nie za często się taka zdarza. Może faktycznie, gdy znajdę na półce bibliotecznej, to siegnę po tą pozycję
    😉

    OdpowiedzUsuń
  27. Gdy widzę, że jakaś książka doczekała się wydania 6, 7 lub 8 tomu, to od razu na myśl przychodzi mi seria Mroza, do której nie pałam sympatią właśnie przez ilość wydanych części. Tę książkę raczej sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie znam tej serii, jednak chętnie poznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciekawa pozycja, ale ja raczej inną tematykę czytuję.

    OdpowiedzUsuń
  30. Brzmi ciekawie i kusi by zacząć od początku tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie przekonuję się do tej książki :/

    OdpowiedzUsuń
  32. Gratuluje swietnej recenzji :) uwielbiam Pani recenzje ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. Muszę kiedyś sięgnąć po coś z dreszczykiem ostatnio coś z chodzą za mną takie książki

    OdpowiedzUsuń
  34. Może zaciekawiłaby mojego męża, bo wygląda na pasjonującą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  35. Niestety nawet pomimo tak wysokiej noty nie znajdę czasu na tyle tomów... ledwo wyrabiam się z książki, które mam :) A lista z książkami, które chcę i muszę przeczytać, poszła aktualnie w odstawkę:(

    OdpowiedzUsuń
  36. Jestem bardzo ciekawa tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Rzadko sięgam po książki, które mają w sobie elementy kryminału. Chociaż ostatnio zdarza się to częściej, więc poszukam recenzji poprzednich i zobaczę czy mnie zainteresuje 😸

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie moja lektura, ale na pewno znajdą się zwolennicy

    OdpowiedzUsuń
  39. To coś dla mnie! Bardzo lubię takie klimaty, a dodatkowo Twoja wysoka ocena upewnia mnie w tym, że chcę sięgnąć po tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  40. Zapowiada się bardzo ciekawa seria.

    OdpowiedzUsuń
  41. Książka zapowiada się naprawdę ciekawie, ale nie jestem pewna czy dam jej szansę. To zdecydowanie nie mój klimat :/

    OdpowiedzUsuń