środa, 8 maja 2019

NIE UMIERAJ DO JUTRA Wacław Gluth-Nowowiejski

"Nie przystawać! Lepiej spłonąć żywcem, niż dać się złapać. Gonią nas z wrzaskiem i strzelają na oślep. Wpadamy na kamienne schody niby w kolejną zasłonę dymną i przeskakując stopnie, docieramy na czwarte piętro. Dalej już nie ma schodów, nie ma żadnego przejścia... Muszą uwierzyć, że zginęliśmy w płomieniach."

Bardzo przejmujące opowieści, wyzwalające mnóstwo emocji, empatii i wzruszenia, ale także podziwu, szacunku i dumy. Obowiązkiem jest uważnie wsłuchiwać się w prawdziwe głosy przeszłości, utrwalać w pamięci znakami zrozumienia i wiernie przekazywać kolejnym pokoleniom, jako dowody bolesnych ludzkich losów, świadectwa zwycięstwa polskiego ducha, na przekór niemieckiej okupacji, grabieży, gwałtów i mordów.

Poznanie historii warszawskich Robinsonów pozwala lepiej zrozumieć nasz kraj i nasze miejsce w tożsamości narodowej. To również ostrzeżenie przed powtórką okrutnych kart historii, masakry, którą człowiek jest gotowy zgotować drugiemu człowiekowi. Niektórych zbrodni nie można sobie nawet wyobrazić, a co dopiero poradzić z zabliźnianiem wytworzonych przez nich psychicznych ran i moralnych strat. Bezduszność okupanta, brak wyrzutów sumienia, odbieranie życia nie tylko żołnierzom, ale też cywilom, w tym kobietom i dzieciom. Takiego bestialstwa i zwyrodnienia nie powinno się nigdy zapomnieć, nie wolno wymazywać faktów z podręczników szkolnych w imię powojennego pojednania, fałszować historii z racji upływu czasu.

Jedna legenda i dziewięć opowieści Robinsonów, będących świadkami egzekucji, uczestnikami makabrycznych wydarzeń, walczących o życie w ruinach i kryjówkach wymarłej stolicy Polski. Ludzi, którzy zaraz po Powstaniu Warszawskim na kilka miesięcy pozostali w najciemniejszych mrokach miasta, w sąsiedztwie Niemców i ukraińskich degeneratów. Wspomnienia pustelników i samotników Rzeczpospolitej Gruzów przybliżają wydarzenia trudne do uwierzenia, ukazujące wciąż tlące się iskierki życia w doszczętnie zburzonej Warszawie. Cudowne ocalenia, pomocne dłonie obcych sobie ludzi, swoista solidarność wobec niemocy i upodlenia.

Martwe miasto z resztkami bijących serc jego obrońców, starającymi się przetrwać na przekór wszystkiemu, obcujących ze śmiercią na każdym kroku i w każdej minucie, opierających się ostatecznemu zniszczeniu i spaleniu. Nie wszystkim udało się znaleźć schronienie w piwnicach, strychach, kanałach, piecach odlewniczych, wieżach kościelnych. Ci, którzy przeżyli, ponieśli szczytne idee i chwalebne wartości ku kolejnym pokoleniom, wbrew nowej okupacji ze Wschodu. Z uznaniem i poważaniem pochylamy się nad opisami tragicznych doświadczeń życiowych, wstrząsających przeżyć, które pozostawiły niezatarte piętno, należy znać jego barwy i brzmienia. Moi dziadkowie przetrwali piekło, zawdzięczam im nie tylko możliwość pojawienia się na świecie, ale również patriotyczne wychowanie, szacunek wobec oddających życie za to, abyśmy, ja i moje dzieci, mogli cieszyć się wolnością.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia, 264 strony, premiera 24.09.2019 (1975)
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Marginesy.

39 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój brat miał niedawno urodziny, chyba zrobię mu spóźniony prezent, bo to wydaje się być książką idealną dla niego ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się super książka. Muszę po nią sięgnąć. W tej tematyce polecam Wira z Powstania

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za biografiami, ale może dla tej książki się przełamię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zastanawiałam się nad jej przeczytaniem, nie do końca mnie zafascynowała okładką. Teraz wydaje się ciekawsza. Nie wiedziałam o tych działaniach po całkowitym zburzeniu getta.

    OdpowiedzUsuń
  6. O tak! Tę książkę mam ochotę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  7. Zgodnie z sugestią chętnie (i koniecznie!) przeczytam - taka tematyka jest mi bardzo bliska.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawie napisana recenzja ! Niestety nie interesuje się są tematyką, ale z pewnością będę miała tę pozycje na uwadze np wybierając ją na prezent dla osoby interesującą się historią - pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tego typu literatura zawsze wywołuje u mnie potężne emocje. Muszę się nastroić przed czytaniem tego typu książek.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nie przepadam za takimi książkami bo są zbyt emocjonalne

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie biografie to ja kocham czytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie dzisiaj zabrałam się za lekturę tej książki. Wspaniałym dodatkiem do niej są trzy fotografie obrazujące ruiny Warszawy. Bardzo lubię książki, które mają związek z Iai wojną światową.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że to może być bardzo interesująca książka, ale na pewno mroczna.

    OdpowiedzUsuń
  14. Na pewno to warta uwagi książka. Marzy mi się, aby ją przeczytać. Przecież to wszystko miało miejsce taknie dawno...

    OdpowiedzUsuń
  15. Baaardzo chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Tematyka, która powinna być bliska każdemu Polakowi. Oby pamięć o takich wydarzeniach nigdy w nas nie umarła.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie jestem na tak. Bardzo ale to bardzo polecam wszystkim takie książki. Musimy pamiętając i wiedzieć, co się wydarzyło. Musimy pamiętać by czcić tych ludzi i dziękować im, że możemy żyć w na tyle wolnej Polsce na ile sami ją tworzymy. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka porusza tematy, o których warto wiedzieć. Są jednak nasycone ogromnymi emocjami, trzeba mieć sporą siłę psychiczną, by się w nie zagłębiać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka warta uwagi, ważna i poruszająca tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  20. Okupant okupantem i to, co robili naziści jeży włos na głowie. Jednak nie należy zapominać o tym, że i Polacy nie byli krystalicznie czyści - wszak ludności cywilnej w trakcie powstania zabraniano ucieczki z Warszawy, cofano ich z kanałów i nie pozwalano na wyjazd, by polski powstaniec miał po co walczyć. To też swoiste bestialstwo.

    OdpowiedzUsuń
  21. To musi być dobra i mocna książka! Myślę,że może kiedyš po nią sięgnę! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Książka, którą powinien przeczytać każdy :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka, która chyba powinna zostać lekturą:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Po biografię sięgam bardzo rzadko. Nie jest to do końca mój gatunek ale tej książce mam ochotę dać szansę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie czytam biografii, jednak tę książkę chciał przeczytać mój tata więc dostanie ode mnie w prezencie <3

    OdpowiedzUsuń
  26. sam tytuł kusi, dp[iszę dp listy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Dziwne jest to, ze nie słyszałam wczesniej o tej książce

    OdpowiedzUsuń
  28. Czytałam o tej książce, ale zapomniałam tytułu :P Dobrze, że ją zrecenzowałaś, bo w końcu sobie ją zapiszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Takie książki przypominają aby nie popełniać tych samych błędów. Uczą następne pokolenia pokory i szacunku do drugiego człowieka.

    OdpowiedzUsuń
  30. Książka którą na pewno będę musiała przeczytać. Mam nadzieję że nigdy nie dojdzie do tego wymagali nam naszą przyszłość imię wspólnych interesów. Mam też nadzieję że wszyscy przekonają się że Polacy także byli ofiarami a nie jak próbuję się nam wmówić że współdziałanie śmy tworząc to Piekło na Ziemi

    OdpowiedzUsuń
  31. Ta książka totalnie nie jest dla mnie :D. Ani nie lubię biografii, ani książek historycznych, ani książek, które składają się z opowiadań. Na pewno po nią nie sięgnę, bo chyba umarłabym z nudów.

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie jest to gatunek po który lubię sięgać bo szybko się przy nim nudzę. Na pewno jest to warta uwagi książka, ale póki co nie mam jej w planach

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo dobrze, że powstają tego typu książki. Choć wielu na nie psioczy, to jednak nie da się ukryć, że ich obecność to nie tylko dodatkowe źródło historycznej wiedzy. To także możliwość ostrzeżenia kolejnych pokoleń przed błędami, jakie popełniali ich przodkowie. Uczymy się przez całe życie, a taka lekcja przyda się każdemu.
    Chętnie zapoznam się z tą książką!

    OdpowiedzUsuń
  34. Na pewno kiedyś sięgnę po tę książkę, ale ostatnio naczytałam się zbyt dużo literatury obozowej i muszę odpocząć od smutnych historii. Teraz potrzebuję czegoś zdecydowanie lżejszego.

    OdpowiedzUsuń
  35. Emocjonujący klimat tej książki przedstawiłaś w swoim opisie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie moje klimaty, ale moja koleżanka bardzo chwaliła tę książkę

    OdpowiedzUsuń