wtorek, 14 maja 2019

NAJWYŻSZA SPRAWIEDLIWOŚĆ Michael Hjorth, Hans Rosenfeldt

[PRZEDPREMIEROWO]

SEBASTIAN BERGMAN tom 6

"Jeśli wcześniej nie byli pewni, czy mają do czynienia z seryjnym gwałcicielem, teraz wszystkie wątpliwości zostały rozwiane.
Mieli trzecią ofiarę."


Powieść w zbilansowany sposób łączy wątki kryminalne i obyczajowe. Zagadka detektywistyczna mało wymagająca, jednak zgrabnie prowadzona, wzbogacona kilkoma zwrotami akcji i sensacyjnym brzmieniem. Na pierwszy plan lekko wysuwają się zdarzenia dziejące się w prywatnym życiu bohaterów, gdzie wciąż silne napięcie i wrzenie. Trzeba przyznać, że postaci wykreowano w ciekawy i sprytny sposób, mieszanka wad i zalet wywołująca mieszane odczucia, czasem nawet skrajne. Z jednej strony czymś sympatycznym przyciągają, z drugiej często wprowadzają w irytację niedojrzałym i mało odpowiedzialnym zachowaniem. Wcześniej, po przeczytaniu jednego tomu, nie wychwyciłam, że autorzy starali się nadać osobliwego kolorytu związkowi ojca z córką, odwołać do podobieństw charakterów, dziedzicznych cech i umiejętności, oraz wpływu dysfunkcyjnych relacji na rozwój osobowości. Teraz było to wyraziściej ukazane, a przez to bardziej przekonująco, lepiej już rozumiem duży stopień toksyczności, agresywności i zjadliwości wybrzmiewających w trudnej więzi.

W odczucia kluczowej postaci serii, Sebastiana Bergmana, wpleciono krańcowo odmienne motywy i postawy, dobitnie widać efekty toczącej się wewnętrznej walki, maskowania naturalnych skłonności w imię wyższego celu. Mam nadzieję, że w kolejnych odsłonach cyklu nie sprowadzi się to do przekroczenia granicy rozszczepienia osobowości. Przyglądanie się rozpadowi jednostki, która i tak już balansuje na krawędzi samozniszczenia, nie byłoby łatwe, ale uzasadnione dla podniesienia poziomu niepewności i niepokoju. Odpowiada mi styl narracji, treściwy, szczegółowy, a przy tym wciągający i zajmujący. Zastanawiam się, jak zostanie pociągnięty wątek Billiego, drugoplanowej postaci, która mocno dała o sobie znać. Chętnie sięgnę po wcześniejsze odsłony serii i kontynuacje. Kryminał specyficzny, jak przystało na szwedzkie pióro, ale przez to tworzący atrakcyjny klimat i dobrą rozrywkę, wart uwzględnienia w planach czytelniczych.

W Uppsali grasuje seryjny gwałciciel, niepostrzeżenie napada na kobiety, dokłada wszelkich starań, aby przemoc odbywała się w jednakowej scenerii, jednocześnie doskonale maskuje swoją tożsamość. Po brutalnym morderstwie jednej z napadniętych kobiet, do miasta znanego jako centrum kościelne Szwecji, sprowadzone zostają policyjne posiłki ze sztokholmskiego wydziału kryminalnego, w tym psycholog kryminalny i najlepszy krajowy profiler, Sebastian Bergman. Natychmiast między Sebastianem a jego córką policjantką dochodzi do efektownych spięć i nieporozumień. Jednak oboje zdają sobie sprawę, że osobiste sprzeczki nie mogą przeszkodzić w dociekaniu, kto i co skrywa się za gwałtami, a także próbie uchronienia kobiet przed atakami, zatem ostatecznie decydują się na współpracę. Czy to możliwe, że coś łączy ofiary? Jak daleko trzeba będzie szperać, aby to odkryć? A jeśli to fałszywy trop maskujący inne okoliczności zbrodni i przemocy? Dlaczego wymierzanie sprawiedliwości potrafi być tak niejednoznaczne? Zerknij też na moje wrażenia po zapoznaniu się z drugim tomem "Uczeń".

4/6 - warto przeczytać
kryminał obyczajowy, 460 stron, premiera 15.05.2019, tłumaczenie Maciej Muszalski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

48 komentarzy:

  1. Kolejna książka, która mnie zaintrygowała! Bardzo dobra recenzja. Jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi bardzo intrygująco!
    Skusiła bym się, ale musiałabym zacząć od pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawie zapowiada się ten kryminał :) Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam wszystkie do tej pory wydane tomy na półce, aczkolwiek jeszcze nie znalazłam dla nich czasu! Trzeba nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swoją drogą, trzeba czytać w odpowiedniej kolejności czy nie?

      Usuń
  5. Brzmi ciekawie, ale tutaj chyba warto znać serię od początku?

    OdpowiedzUsuń
  6. Całkiem dobrze rozwijająca się seria. Chyba muszę sięgnąć po pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paulina Kwiatkowska7 czerwca 2022 22:12

      Swego czasu czytałam kilka pierwszych tomów tej serii.

      Usuń
  7. Przydałby mi się jakiś dobry kryminał. Wezmę się za tę książkę w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam twoje recenzje, dzięki nim dokładnie wiem po która książkę warto sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tematyka seryjnych morderców i gwałcicieli zawsze interesowała mnie z punktu widzenia psychologii. Czytałam wiele książek na ten temat, oglądałam też sporo filmów - ale nadal nie wiem, co trzeba mieć w głowie, żeby dokonywać takich czynów...

    OdpowiedzUsuń
  10. Temat nie mój, jednak zaciekawiła mnie obyczajowa strona książki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że ta książka by mnie wciągnęła, lubię jak w książce jest jakaś zagadka do rozwiązania

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja bardzo lubię kryminały i często je czytam, po przedstawioną przez Ciebie równie bym chętnie sięgnęła. To moje klimaty, można powiedzieć :).

    OdpowiedzUsuń
  13. Moja kierowniczka uwielbia książki tego duetu i bardzo poleca, muszę też coś przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi ciekawie, ale chyba warto byłoby zacząć od początku? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Szósty tom? Trzeba by jednak zacząć od początku, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka przypomina mi serial. Jeżeli jednak jest wciągająca, to nic w tym złego :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kryminały to nie moje klimaty, ale kto wie, moze kiedys :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi całkiem ciekawie, ale kiedy ja nadrobię wcześniejsze 5 tomów?

    OdpowiedzUsuń
  19. Kurczę, Iza po co ja tu wchodziłam? Moja lista do przeczytania pęka w szwach a tu kolejne tytuły do dopisania 😀

    OdpowiedzUsuń
  20. Kryminał chyba mnie jednak nie skusi;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Fajnie że z kolejnymi tomami rozwija się bohater w dość ciekawym kierunku to tutaj zmierza. Dlatego chętnie prześledzę jego perypetie od 1 tomu

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak zawsze recenzja ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj bardzo, bardzo lubię takie książki, chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Litereatura skndynawska jest mi bardzo bliska na pewno sięgne po ten szwedzki kryminał.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ogólnie nie przepadam za kryminalami ale ten mnie zaciekawił. Z chęcia przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  26. Oj czekam na nią strasznie czytałam wszystkie poprzednie i bardzo przypadły mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  27. To raczej nie dla mnie książka, choć kto wie ? Może się kiedyś skuszę. Brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Tematyka ciekawa, trochę słabo, że jak zauważyłaś na pierwszy plan wysuwają się wątki osobiste prowadzących sprawę... zdecydowanie bardziej wolę coś odwrotnego :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Kolejna interesująca propozycja do mojej wish listy czytelniczej. Niestety, ale na chwilę obecną mam sporo do przeczytania na już - ten kryminał będzie musiał poczekać. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak zwykle swiwtna recenzja, uwielbiam Pani recenzje :) chetnke przeczytam ta ksiazke

    OdpowiedzUsuń
  31. Czarna seria ciekawi mnie już od dawna. Myślę, że książki przypadłyby mi do gustu. Lubię takie mrożące krew w żyłach historie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Znowu trafiłaś w moj gust czytelniczy. I z serią i z premierą.

    OdpowiedzUsuń
  33. W wolnej chwili chętnie zapoznam się z proponowanym przez Ciebie tytułem, brzmi całkiem ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. nie słyszałam o tej serii, ale widze, że jest ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  35. Czytałam chyba dwa tomy tej serii i pamiętam, że jakoś mnie nie zachwyciły ale szybko się je czytało. Może kiedyś przeczytam więcej i mam nadzieje, że mnie porwie <3

    OdpowiedzUsuń
  36. Niekiedy bywam zdania, że wątek kryminalny ma mi spędzać sen z powiek. Wodzona za nos różnymi poszlakami, powoli zatracam się w tej pozornie beznadziejnej sytuacji, modląc się w duchu, aby ta gehenna wreszcie dobiegła końca, ale (!) i tak muszę odkryć, kto zawinił. Zdarza mi się jednak też chętnie sięgać po kryminały, gdzie takowy wątek jest przewidywalny, jednak tocząca się wokół akcja nadrabia ten drobny mankament. Bo przecież hej, nie zawsze coś musi być tak rozbudowane jak Urzędy, że co rusz musisz lecieć ze świstkiem po różnych pokojach! Dlatego zapisuję sobie tytuł. ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Dlaczego wydają tyle ciekawych książek 😩 i to jeszcze w parotomowyxh seriach 😩😩 lubie takie klimaty i postaram się sięgnąć po te ksiazke

    OdpowiedzUsuń
  38. Na co dzień Nie czytam książek tego gatunku Ale od czasu do czasu po nie sięgam ta wydaje się interesująca więc może kiedyś

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie czytam w ogóle kryminałów. Miałam kilka podejść i za każdym razem trudno mi było dobrnąć do końca. Także tym razem to nie jest propozycja dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Zaczynam się przekonywać do kryminałów. Ale ciągle zastanawiam się dlaczego są to zawsze serie i jest tam tyle tomów. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo lubię książki z Czarnej Serii, ale tej jeszcze nie czytałam. Podoba mi się fabuła i emocjonalne rozterki bohatera, więc przyjrzę się temu tytułowi uważniej.

    OdpowiedzUsuń
  42. Może w przyszłości wrócę do lektury tej serii.

    OdpowiedzUsuń