czwartek, 23 kwietnia 2020

NIEZNAJOMY Harlan Coben

"Każdy dom stanowi odrębną wyspę pełną tajemnic."

I jak tu nie chwytać po książki Harlana Cobena, kiedy zapewniają wyśmienitą rozrywkę. Zatraciłam się w przygodzie, maksymalnie mnie pochłonęła, nie pozwoliłam, aby cokolwiek oderwało mnie od jej stron. Przy umiejętnie podsycanym napięciu, kiedy każdy element stanowi punkt zapalny lawiny niepokojących wydarzeń, nie ma możliwości cierpliwego wyczekiwania na to, co autor przygotował dla czytelnika w dalszej odsłonie powieści. Właśnie takich odczuć potrzebuję decydując się na spotkanie z thrillerem, pożądanej nerwowości w przewracaniu kartek książki, przyjemnego zatracenia w gorączce śledzenia losów bohaterów, kreatywnego rozbudzania wyobraźni, a przede wszystkim intensywnej aktywności w grze snucia domysłów i przypuszczeń.

Scenariusz zdarzeń zaskakuje obrotem spraw, czujemy się niepewnie w sferze interpretacji, chętnie przyglądamy sprytnemu kamuflażowi prawdy i fałszu. Wszystko podane w realistycznych barwach, łatwo uwierzyć w odczucia postaci, zrozumieć postawy i zachowania. Pomysł na fabułę udany i intrygujący, odwołuje się do odwiecznych obaw i lęków przed ujawnieniem skrywanych głęboko tajemnic. Większość z nich pozornie nie stanowi większego problemu i zagrożenia, ale są takie, których ujawnienie diametralnie zmieni życie kilku osób. I właśnie o te ostatnie sekrety jesteśmy w stanie walczyć do upadłego, za nic nie pozwolić im ujrzeć światła dziennego, dopilnować, aby zawsze kryły się w mrocznej sferze milczenia, choć uwierające sumienie może nas zmienić. Do czego jesteśmy w stanie posunąć się, kogo skrzywdzić, aby nikt nie odkrył niewygodnych faktów? Jak bardzo zrzucamy takie postawy na karb fałszywego dbania o dobro najbliższych? A może to krytyczne tchórzostwo, że nie dajemy rady skonfrontować się ze strachem o nieuniknione straty? Albo wybór egzystencji w kłamstwie zamiast burzenia życia? A przecież wydawałoby się, że nie ma sytuacji bez wyjścia, że przy odpowiednich założeniach i wsparciu można wyrwać się z każdej ściągającej w mrok okoliczności.

Adwokat Adam Price zdaje się wieść spokojne i poukładane życie, a jednak jedna niepokojąca rozmowa z nieznajomym uruchamia lawinę podejrzeń wobec żony. Kilka słów stawia na szali dobro rodziny, podważa osiemnastoletni związek partnerski, wywołuje złowrogie hipotezy. Wyjawienie oszustwa kobiety sprawia, że zarówno Adam, jak i otaczający go świat, mogą już nigdy nie wrócić na poprzednie tory. Teraz jednak trzeba w pilnym trybie zająć się poszukiwaniem ukochanej Corinne, która zamiast rozmowy wybiera wariant ucieczki. Z każdą godziną Adam wikła się coraz mocniej w groźną sytuację, nie zdaje sobie sprawy, jakie bagno zakłamań może go pochłonąć, na co najważniejsze, komu tak naprawdę może ufać. Perspektywa prawdy podlega dynamicznym zmianom, mężczyzna z trudem nadąża za odkryciami faktów, jednak determinacja nie pozwala mu na zaprzestanie prywatnego śledztwa. Mały minus za mało rozbudowane rozwiązanie zagadki, chciałoby się, aby było bardziej zagmatwane, by pojawiła się jeszcze inna warstwa prawdy, nie tak zwyczajna. Zerknij też na moje wrażenia po zapoznaniu się z innymi powieściami tego autora "O krok za daleko", "Tylko jedno spojrzenie", "Na gorącym uczynku", "Nie odpuszczaj", "Już mnie nie oszukasz", "W domu" i trylogią "Mickey Bolitar" ("Schronienie", "Kilka sekund od śmierci", "Odnaleziony").

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller, 380 stron, premiera 20.01.2020 (2015), tłumaczenie Robert Waliś
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

57 komentarzy:

  1. cos mi się kojarzy tytuł i okładka :) nie ma przypadkiem takiego serialu?

    OdpowiedzUsuń
  2. Autora znam ,ale jego książek jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym się też zatracić w przygodzie...ciekawie piszesz

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam Cobena. Kończę właśnie czytać, a później dla rozrywki, albo i nie zobaczę serial :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja kuzynka jest wielką fanką Cobena i od dawna bardzo poleca mi jego książki. Ja do tej pory czytałam tylko jeden kryminał tego autora, ale bardzo mi się podobał. Na pewno kiedyś sięgnę po kolejne.

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam, że autor ma dobre książki ale nie miałam okazji jeszcze poznać żadnej. Chyba w końcu nadszedł ten czas :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka już gdzieś mi przemknęła i ją kojarzę bo mam ją w planach czytelniczych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Harlan Coben to marka sama w sobie. Koniecznie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeszcze nie czytałam nic tego autora, mam jakieś obiekcje przed czytaniem znanych współczesnych autorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak samo jak ja, wolę tych starszych :-)

      Usuń
    2. Coś w tym jest, na wielu głośnych współczesnych się przejechałam i nie trafiły w mój gust :)

      Usuń
    3. To też akurat prawda. Ja jakoś tak po prostu rozmijam się z książkami tego autora.

      Usuń
    4. Jak widać nie wszystko jest dla wszystkich, każdy ma swój gust :-)

      Usuń
  10. uwielbiam książki, które tak trzymają w napięciu muszę ją koniecznie przeczytać :)skoda, że biblioteki nadal zamknięte

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja nie miałam jeszcze okazji poznać żadnej książki tego autora, ale wiedzę, że muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cobena jak dotąd znam z audiobooków i jak dotąd się nie zawiodłam ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Przeczytałam kilka książek Cobena. Każda świetna

    OdpowiedzUsuń
  14. Swego czasu Ślubny pochłaniał Cobena. Tę też penie by przeczytał.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię twórczość Harlana Cobena, tej pozycji jeszcze nie miałam okazji przeczytać. Postać adwokata Price'a intryguje, jestem ciekawa, jak poradził sobie z rozwiązaniem zagadki :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Całą twórczość autora kojarzę, ale nic jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam twórczości tego autora , ale książka wydaje się być fajna. Myślę że przypadła by mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie znam autora, ale widzę, że ma sporo fanów...

    OdpowiedzUsuń
  19. znam autora, ale jakoś mnie do siebie jeszcze nie przekonał, jest duży wybór ;-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie czytałam żadnej książki Cobena, trzeba będzie to kiedyś zmienić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto, bo tworzy bardzo realistyczną i wciągającą fabułę.

      Usuń
  21. Ah, muszę w końcu kiedyś znaleźć chwilę i spróbować zapoznać się z twórczością Cobena!

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawa jestem jaka tajemnice skrywa dom z książki...

    OdpowiedzUsuń
  23. Piekny cytat. Faktycznie każdy dom ma swoje tajemnice👍

    OdpowiedzUsuń
  24. Powieść zwróciła moją uwagę swoją okładką. Fabuła zapowiada intrygująca powieść. Z chęcią po nią sięgnę, kiedy nadarzy się ku temu okazja.

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam Cobena <3 Tę książkę czytałam przy okazji pierwszego wydania i byłam zachwycona :D

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo cenię sobie tego autora. Książek znam i bardzo lubie

    OdpowiedzUsuń
  27. Super recenzja. Cieszę się, że dałaś tak wysoką ocenę, bo ta książka jest i w moim posiadaniu i też będę ją czytała.

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiam Cobena i to jedna z moich ulubionych książek :) Na Netflixie jest serial na jej podstawie, ale jeszcze nie oglądałam :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Jest to autor, z którym zamierzam się zapoznać w najbliższym czasie i zapewne skorzystam z Twoich tutaj linków, aby wybrać mądrze :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Autora kojarzę, ale książki niestety nie. Pierwszy raz o niej słyszę, ale może się z nią zapoznam, bo i tak miałam w planach twórczość pisarza.

    Pozdrawiam
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  31. Mimo popularności autora, nigdy nie sięgnęłam po jego twórczość.

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam Twoje opisy. Zawsze sprawiają, że nawet jak książka nie jest moim gatunku to i tak mam ochotę ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  33. Zdecydowanie uwielbiam książki tego typu :-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Jeszcze nie czytałam nie znam też autora

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja zawsze, gdy przyjeżdżam do Polski, to kupuję kilka pozycji Cobena. Co ciekawe, dopiero niedawno zaczęłam go czytać, bo wiele lat się wzbraniałam. Ale jak mi się już spodobał, to na całego :).

    OdpowiedzUsuń
  36. Mam na liście mam ostatnio brak czasu

    OdpowiedzUsuń
  37. Kiedyś zaczytywałam się w Cobenie, nie wiem, czemu przestałam...

    OdpowiedzUsuń
  38. Słyszałam już niejednokrotnie o tej książce i już jest na mojej liście czytelniczej. Teraz muszę znaleźć czas na jej przeczytanie.

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie znam twórczości tego autora , ale książka wydaje się być fajna.

    OdpowiedzUsuń
  40. Książki tego autora wydają się fajne, słyszałam o nim wiele dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  41. Z tym domem to święta prawda.

    OdpowiedzUsuń
  42. Książki nie czytałam i autora również nie znam. Chyba jestem w tyle, bo widzę, że są inne książki jego autorstwa. Może coś wybiorę dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Nie trafiłam jeszcze na tą książkę. Może kiedyś się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  44. Tę książkę już nawet mam na swojej liście do przeczytania i jestem jej bardzo ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  45. Mam i czytałam. Bardzo mi się podoba ta książka i polecam ją do przeczytania wszystkim.

    OdpowiedzUsuń
  46. Do tej pory nie miałam okazji zapoznać się z twórczością autora, ale kiedyś na pewno się skuszę :-)

    OdpowiedzUsuń
  47. Czytałam kiedyś, jako nastolatka, książki tego autora, ale nie zapadły mi za bardzo w pamięć, gdyż nie pamiętam nawet tytułów! Będę jednak miała na uwadze tę pozycję, bo wydaje się odpowiednia do wznowienia przygody z twórczością Cobena :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Harlan Coben jest chyba moim ulubionym autorem thrillerów! Jego sposób pisania, krótkie rozdzialiki, które sprawiają, że mówisz sobie: a, jeszcze jeden, i jeszcze, i jeszcze... Tak naprawdę taka książka jest na jedną podróż/jeden wieczór - ogólnie jedno posiedzenie. Wydawało mi się, że czytałam już wszystko, co napisał, ale jakoś nie poznaję tej fabuły! Może mnie to jakoś ominęło? A może czas na powtórkę! :D

    OdpowiedzUsuń