wtorek, 10 listopada 2015

ŚWIAT WEDŁUG GARPA John Irving 94/2015


„Świat jest komiczny dla tych, którzy myślą, a tragiczny dla tych, co czują.”

Bardzo pasuje mi twórczość Johna Irvinga, chętnie po nią sięgam. Kiedy zobaczyłam nowe wydanie "Świata według Garpa", lektury z moich młodzieńczych czasów, poczułam, że bardzo pragnę znów do niej zajrzeć. To z pewnością najpopularniejsza książka tego autora, i jak dla mnie najlepsza, choć cenię też "Modlitwę za Owena" i "Regulamin tłoczni win".

"Świat według Garpa" traktuje o życiu, w węższym i szerszym wymiarze, w błyskotliwy sposób, czasem irytujący, dziwaczny, karykaturalny, ale zawsze niezwykle intrygujący i ciekawy. Czasami mamy ogromne zagęszczenie akcji, ale to działa na korzyść książki. Absurd, groteska i ironia przeplatają się z normalnością.

Czytelnik zostaje złapany w huśtawkę sprzecznych uczuć, raz czujemy się przygnębieni, wzruszeni, aby za chwilę swobodnie żartować z bohaterami, śmiać się do łez z sytuacyjnego kontekstu. Bohaterowie fantastycznie wykreowani, totalne indywidualności, niepowtarzalni, niecodzienni, w takim samym stopniu inni od nas, jak i podobni do nas.

Powieść prawdziwa, szczera, jednocześnie bawi i zachęca do intelektualnych wycieczek. Żyjmy tak jak potrafimy najlepiej, bo przecież nie o to chodzi, aby bać się śmierci, która jest pewna, ale aby nie zmarnować własnego życia. Nie ma się co zastanawiać, kto jeszcze nie czytał, powinien to jak najszybciej zrobić. Literatura z górnej półki.

6/6 - rozkosz czytania
literatura piękna

Data premiery: 22.10.2015.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka:)

15 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Są książki, które przyciągają czytelnika jak magnes, i ta niewątpliwie do nich należy. :)

      Usuń
  2. Zachęciłaś mnie i na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, z pewnością zaskoczy Cię, niezapomniane przeżycia. :) Sympatycznego czytania i czekam na wrażenia. :)

      Usuń
  3. Twój opis brzmi zachęcająco :) Jak tylko ją znajdę u mnie w mieście, to na pewno się skuszę :) Ja obecnie czytam Ofiara 44 Toma Roba Smitha. Bardzo ciekawy thriller o realiach stalinowskiej Rosji. Na prawdę przejmująca i wciągająca książka. Jeśli lubisz takie klimaty, a jeszcze nie czytałaś, to zobacz ją koniecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poluję na Farmę, ciekawa jestem czy będzie równie dobra co System. A Ofiarę już sobie zapisałam do listy, lubię takie thrillery. :)

      Usuń
    2. Ofiara 44 to w sumie chyba to samo co System. Tylko tytuł inny ;) A czytałaś Agent 6 tego samego autora? Bo to podobno kontynuacja Systemu (Ofiary 44) :) Ja mam już ją wypożyczoną :) Czeka, aż dokończę Ofiarę :D

      Usuń
    3. Agent 6, z tego co pamiętam, nie zrobił na mnie już takiego dobrego wrażenia. A skoro Ofiara i System to to samo, to nie dziwię się, że Cię pochłonęła, bardzo dobra książka. :) A i jeszcze Tajny referat, to drugi tom, a Agent trzeci. No, teraz odświeżyłam wiedzę. ;)

      Usuń
    4. O widzisz. To w takim razie nie mam drugiego tomu :) Myślisz, że stracę wątek jak przeczytam najpierw agenta, a dopiero później tajny referat? :) Dzięki wielkie za informacje :)

      Usuń
    5. Ja zawsze wolę czytać po kolei, nie mam wtedy poczucia niepewności, że coś przeoczę. :)

      Usuń
    6. Kurczę, muszę więc koniecznie dorwać brakujący element :)

      Usuń
  4. Nie znam książki i nie miałam okazji czytać nic z repertuaru autora, ale widzę, że mocno wykreowani, detaliczni bohaterowie, są warci, aby ich poznać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawa propozycja, zaciekawił mnie ten aspekt karykaturalny, chętnie sięgnę

    OdpowiedzUsuń