wtorek, 16 lipca 2019

ADWOKAT DIABŁA Andrew Neiderman

[PRZEDPREMIEROWO]

"Gdy w grę wchodzi prawo, sumienie to jedynie zbędny balast."

Tu nie ma czegoś takiego jak rozgrzewka, natychmiast zostajemy wciągnięci w wir zdarzeń, atmosferę narastającej grozy, opartej nie na krwawych akcentach, a na psychologicznych brzmieniach. Czytamy tekst, pracujemy wyobraźnią nad wizualizowaniem obrazów, nasze emocje przestawiają się w tryb wyczekiwania zła, a podświadomość podpowiada, że lada moment coś istotnego wydarzy się, dojdzie do przełomowego momentu, od którego nie będzie powrotu na dawną bezpieczną ścieżkę. I to się podoba, podsyca ciekawość, steruje napięciem w wybornym stylu. Nie wiadomo, kiedy dajemy się omamić atmosferą grozy, instynktownie czujemy, że narasta niepewność, zbliża się piekielna moc, z którą przyjdzie zmierzyć się bohaterowi. Płynne przejścia między scenami, jakby na uśpienie odbiorcy, świadome przyczajenie, aby zaatakować drapieżnym pazurem zaskoczenia.

Takie powieści wchłania się z przyjemnością, błyskawicznie mknie po stronach w oczekiwaniu, co dalej, jakie niespodzianki czekają, z czym będą zmuszeni poradzić sobie kluczowe postaci. Pętla obaw zaciska się, zastanawiamy się, do jakiego stopnia można zaprzedać swoją duszę, uciec od niewygodnych moralnych pytań, drastycznie zredefiniować wyznawany system wartości. Interesujący horror, dobry na każdą pogodę, w upalny dzień mrozi krew w żyłach przerażeniem podświadomości, w deszczowy wypuszcza mgłę konsekwencji ludzkich ułomności, a w zimny niepokojąco prowadzi ku piekłu złudnych ambicji, wielkiej pychy i samouwielbienia. Sięgajcie po niego, kiedy chcecie się przekonać, jak elastyczna potrafi być nasza wyobraźnia w kreowaniu obrazów ekstremalnej formy zła. Autor mimo, że narzuca fabułę i klimat, to jednak pozostawia swobodę odbiorcy, sferę, którą może wypełnić odbiciem własnych wad, lęków i wstydu.

Młody i pełen zapału prawnik Kevin Taylor, po spektakularnie wygranej sprawie, otrzymuje propozycję intratnej pracy w kancelarii specjalizującej się w prawie karnym. Jej właściciel John Milton to wyjątkowa osobowość, emanująca pewnością siebie, aurą autorytetu i sukcesu, zarządza firmą w oparciu o familiarne relacje, tak aby każdy czuł się w niej jak pełnoprawny członek zgranej społeczności. Czarujący urok i charyzma Miltona przyciągają z niezwykłą siłą, a projekty sądowych potyczek wzbudzają wielki podziw. Kevin całkowicie zatraca się w aurze triumfu i zwycięstwa, lecz po jakimś czasie wyczuwa złowieszcze sygnały iluzji i złowrogie symptomy przemiany. Czy unikać będzie niedobrych przeczuć, przedkładając je nad poczucie zwycięstwa i łatwo dostępnego bogactwa? A może zdoła odwołać się do podszeptów intuicji?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller prawniczy, 336 stron, premiera 17.07.2019 (1990), tłumaczenie Maciej Machała
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper.

56 komentarzy:

  1. Myślałam, ze bedzie pełen szał 😉

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi intrygującą zwłaszcza ta psychologiczna warstwa, jeśli jest dobrze poprowadzona to będzie czytało się świetnie

    OdpowiedzUsuń
  3. tytuł brzmi znajomo, musze przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  4. Na podstawie tej książki nakręcili film o tym tytule?

    OdpowiedzUsuń
  5. Z tym prawem, to w ogóle podejrzana sprawa :-)))
    To tak a propos motto :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż jak się jest młodym popełnia się wiele błędów...

      Usuń
  6. Kocham film, więc książka to takie moje must have <3 Już czuje ten klimat!

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj lubię takie historie. twoja recenzja jak zawsze genialna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzadko czytam takie książki. Zwykle wolę trochę inne klimaty, ale recenzja mnie zaciekawiła. Może skusze się na tę książę jak się pojawi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Film był znakomity, przypuszczam więc, że książka również się broni. A z tego, co piszesz, jest moc!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta książka daje wiele do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawa pozycja. Myślę, że mogłaby mnie naprawdę zainteresować. Film mi się podobał!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka wydaje się intrygująca. A filmu nie oglądałam.

      Usuń
    2. To dobrze pamiętałam, że był film :D

      Usuń
  12. Widziałąm już tą książkę i mnie od dłuższego czasu intryguje. Chyba sięgnę po nią po tej książce którą czytam

    OdpowiedzUsuń
  13. Sama nie przeczytam jednak wiem komu powinnam ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  14. Gdy tylko przeczytałam tytuł, od razu miałam przed oczyma ekranizację z fantastycznymi rolami Ala Pacino i Keanu Reeves'a.

    OdpowiedzUsuń
  15. Słyszałam już tyle super recenzji o tej książce, że chyba mam na razie za dużo zaspojlerowane. Poczekam aż szał na tę pozycję opadnie i wtedy sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. wczoraj w bibliotece otworzyłam Twój blog i czytałam pani co chciałabym wypożyczyć :) dzieki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak ja się cieszę, że mam ją już na półce! :D Zacieram łapki :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Fajnie, że wydawnictwo Vesper się tak rozkręca - i że Polacy czytają literaturę grozy, w tym klasykę jak ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  19. Okładka troszkę straszna, ale fabuła mnie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  20. Okładka świetna, oglądałam film na podstawie książki i go uwielbiam, liczę, że i powieść mi się spodoba :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Oj zdecydowanie to nie jest coś dla mnie. 😢

    OdpowiedzUsuń
  22. Muszę koniecznie przeczytać chociażby tylko dlatego, że chcę też obejrzeć adaptację filmową z Keanu Reevesem. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Film był fantastyczny, ja zresztą uwielbiam takie klimaty - więc i po książkę sięgnę! Trendy Mama

    OdpowiedzUsuń
  24. film był świetny, więc z chęcią sięgnę też po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetna okładka, o książce jeszcze nie słyszałam, ale teraz muszę się nią zainteresować ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam ją w planach, więc cieszę się, że twoja recenzja jest pozytywna. Oby i mi książka przypadła do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie przekonuje mnie do siebie ta książka. Jeszcze ta okładka.. Sugeruje, że to raczej horror, a nie thriller.

    OdpowiedzUsuń
  28. oo interesująco sie zapowiada:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka porywa już od pierwszej strony, a czytelnik co rusz może oczekiwać wielu wrażeń? To brzmi tak niesamowicie, że prawie nierealnie. Prawie, bo już przecież natrafiałam na książki o podobnych pozytywnych elementach. Dlatego chętnie bym sprawdziła, czy masz rację, bo chętnie bym powróciła do tego typu klimatów z takim przytupem. O!

    OdpowiedzUsuń
  30. Film uwielbiam, a filmy zwykle nie dorastają książkom nawet do pięt, więc wpisuję tę pozycję jako must have do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  31. Coś mi mówi ten tytuł, ale nie mam pojęcia co :D Gdzieś widziałam chyba podobny :P A co do gatunku książki...Mam dość prawa na dłuuuuuugi czas ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Coś mi mówi ten tytuł,
    chyba, kiedyś czytałam

    OdpowiedzUsuń
  33. Znam film i bardzo mi się podobał, może czas na książkę? Kusisz...

    OdpowiedzUsuń
  34. Ostatnio czytałam wiele przeróżnych opinii na temat tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  35. Groza, psychologiczne akcenty, tempo które przyspiesza to zawsze wciąga. Takie pozycje czyta się od razu od deski do deski.

    OdpowiedzUsuń
  36. Ten tytuł mnie przeraża. Nie lubię "diabelskich" ksiażek.

    OdpowiedzUsuń
  37. Uwielbiam książki, które zaczynają się dynamicznie i wciągają już na starcie. Czy ta książka i film o tym tytule to odpowiedniki czy zbieżność tytułów?

    OdpowiedzUsuń
  38. Oj po takiej książce bała bym się w nocy spać

    OdpowiedzUsuń
  39. Mnie ona bardzo przekonuje, ba, kusi! Dopisuje do listy!

    OdpowiedzUsuń
  40. Unikam co prawda od jakiegoś czasu atmosfery grozy w książkach ale lubię jak się od razu dzieje :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Gratka dla wielbicieli dreszczyku i napięcia. Wszystko brzmi mega intrygująco, zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  42. Super recenzja. Sama powinnaś pisać książki.

    OdpowiedzUsuń
  43. Prawniczej książki chyba nie miałam okazji jeszcze czytać, może ta pędzie pierwsza

    OdpowiedzUsuń
  44. O książka dokładnie dla mnie, chyba sobie zamówię <3

    OdpowiedzUsuń
  45. Jestem bardzo ciekawa tej książki, mam nadzieję, że niebawem uda mi się ją dorwać w swoje ręce i przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Brakuje ostatnio książek które wciągnęłby od samego początku i zaskakiwały nas na każdym kroku. Uwielbiam książki i seriale o prawnikach. Chętnie przeczytam. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  47. Film oglądałam już dawno temu, ale książka jeszcze przede mną. Bardzo podobają mi się wydania Vesper, więc pewnie sięgnę po ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń