niedziela, 13 lutego 2022

CZARNE SKRZYDŁA CZASU

DIANE SETTERFIELD

"Kruki mają czas, żeby myśleć, zdolności umysłowe, żeby pamiętać, i mądrość, żeby się śmiać."

Powieść dostarczyła wiele przyjemnych wrażeń czytelniczych. Nakłoniła do refleksji, bliższemu przyjrzeniu się walorom życia. Odwołała się do najważniejszych wartości, którymi powinniśmy kierować się wypełniając podarowany nam czas. Czyniła to z fantastycznie barwnego ujęcia. Widziałam, jak kluczowa postać intensywnie zapełniała każdą chwilę, a jednak trwoniła lata koncentrując się na tym, co mało istotne z ujęcia całości. Reprezentacyjny przykład współczesnego pospiesznego odliczania kolejnych dni w kalendarzu, zatracania się w pracy, czekania na coś, co ma wydarzyć się w przyszłości, chwilami tylko czerpanie satysfakcji z teraźniejszości spędzanej z bliskimi. 

Diane Setterfield nie poszła szablonowym szlakiem w przyciąganiu uwagi, dostarczaniu materiału do rozważań o własnym ja, tożsamości i życiowych prób. Sugestywnie, symbolicznie, w towarzystwie baśniowych motywów, zajrzałam w głąb przeszłości Williama Bellmana. Odnajdywałam zalążek tego, co napędzało, determinowało i osaczało psychicznie głównego bohatera. Obserwowałam człowieka sukcesu, od pierwszych lat dzieciństwa naznaczonego pozornie niewiele znaczącym incydentem, poprzez młodzieńcze ideały i zaangażowanie w tworzenie, następnie ponurych i smutnych lat, aż do spektakularnych osiągnięć zawodowych. Przez długi czas z zewnątrz udane życie, ale wewnątrz walka samego z sobą. Nad rozrywaną przez poczucie winy duszą rozpościerały się czarne skrzydła kruczej paraboli, dotykały świadectwa ulotności szczęścia, pokazywały złudzenia panowania nad własnym losem. 

A może to nie tak, jak w pierwszym rzucie oka sugerował scenariusz zdarzeń, że połączenie kruczej pamięci i wiedzy oraz upływającego czasu kształtuje nasz życiorys. Zbliżałam się do podsumowań obarczających samego człowieka za wykorzystanie lub stracenie podsuwanych mu szans, nadziei i sprzyjających okoliczności. Jakże często uciekamy od popełnianych błędów, nie dajemy wybrzmieć konsekwencjami, nie przyznajemy się do wyrzutów sumienia. W ten sposób tak naprawdę oddalamy się od siebie samego, zaś za złowieszcze wiadomości obarczamy innych i fałszywe wierzenia. Spodobała mi się iluzorycznie spokojna narracja przeprowadzająca przez życie Williama Bellmana, przerywana opowieściami o krukach, przybliżeniami natury, zwyczajów i symboliki tych ptaków. Imponowała warstwami pozornie zwykłej fabuły, olśniewała wykrakaniem nieuchronności, zachwycała mnogością perspektyw spojrzenia na ludzkie życie. Ludzie i kruki jako czarodzieje rzeczywistości, wzajemnie wpływały na siebie w pokoleniowym cyklu natury. Oba gatunki mogły żyć jak chciały, ale który z nich skorzystał z tego przywileju?

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna, 380 stron, premiera 09.02.2022 (2013), tłumaczenie Magdalena Słysz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

33 komentarze:

  1. Jestem okładkowa sroką, więc już racji na oprawę książka zwróciłaby moją uwagę. 🙂 Treść bardzo mnie zainteresowała, dlatego, kiedy nadarzy się okazja, z chęcią sięgnę po tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, ja jestem nią oczarowana i chętnie skuszę się na inne książki tej autorki.

      Usuń
  2. Zaciekawiła mnie ta książka, nie sięgam po publikacje współczesne ale tutaj zrobiłabym wyjątek

    OdpowiedzUsuń
  3. Czuję się naprawdę zaintrygowana Twoją recenzją - koniecznie muszę sięgnąć po tę książkę, motyw kruków i ich zestawienie z ludzką naturą to coś totalnie oryginalnego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niebawem będę miała ją na uwadze, jestem ciekawa tego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Paulina Kwiatkowska13 lutego 2022 11:39

    Siostra bardzo lubi twórczość tej autorki i chętnie skusi się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się idealnie na wolny czas i nie przejdę obojętnie obok tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne wydanie i ciekawa treść na pewno zachęcają do sięgnięcia po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba bardziej interesuje mnie życie kruków, niż życie Williama Bellmana. Nie jest postacią, którą chciałabym lepiej poznać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tym razem nie jest to historia, po którą sięgnę. Mam jednak kogoś, kogo może zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapoznałam się z treścią tej książki we wczorajszy wieczór i bardzo ją polecam.

      Usuń
  10. Jestem zauroczona tą okładką, a sama książka czeka już u mnie na półce na przeczytanie i niedługo się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Po pierwsze - ta okładka jest cudowna! A po drugie nie mogę odpuścić sobie tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pięknie opisalas ksiażkę widzę że naprawdę warto przeczytać tą publikacje.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Już sama okładka wygląda naprawdę bosko! Te kolory, wzory - no jak dla mnie bomba!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się ż okładka robi pozytywne wrażenie i to jak bardzo <3

      Usuń
    2. Wszystkie książki z serii butikowej są naprawdę świetne i pieknie wydane przez wydawnictwo.

      Usuń
  14. To może być ciekawa książka, mimo, że okładka jest ponura i smutna.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta niebanalna lektura na pewno znajdzie swoich zwolenników wśród miłośników takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  16. Siostra jest zachwycona tym wydaniem, może ja też kiedyś się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze nie miałam okazji, ale pewnie będą mieli w bibliotece. Będę się mimo wszystko rozglądać.

    OdpowiedzUsuń
  18. Okładka cudowna, rzucająca się w oczy. Dodatkowo uwielbiam inne książki autorki a ta czeka w kolejce.

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna okładka. Widzę, że i bardzo dobra ocena. W wolnej chwili się skuszę na czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Przeczytałam recenzję i komentarze i czuję się totalnie zachęcona do lektury! Już sama okładka jest śliczna, ale przede wszystkim - treść zapowiada się obiecująco

    OdpowiedzUsuń
  21. To jeden z tytułów który mnie kusi i teraz tym bardziej świeci przed oczami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest się w czym zaczytać, a oprawa graficzna jest przepiękna.

      Usuń
  22. Mimo iż nie sięgam po tego typu książek to tutaj mnie zaciekawiłaś no i sama Twoja ocena mówi za siebie
    Trzeba to sprawdzić

    OdpowiedzUsuń
  23. Kruki to podobno bardzo inteligentne ptaki :) podoba mi się szata graficzna książki :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  24. Okładka rzeczywiście przyciąga uwagę, ale treść również. Zaciekawiła mnie ta pozycja

    OdpowiedzUsuń
  25. te kruki mnie zaciekawiły, bo ostatnio zauważam ich coraz więcej w moim otoczeniu

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam na nią ochotę, ale jeszcze nie czytałam nic autorki. Natomiast okładki tej serii wydawniczej robią furorę.

    OdpowiedzUsuń