wtorek, 15 lutego 2022

ZEW NOCNEGO PTAKA

[PRZEDPREMIEROWO]

ROBERT MCCAMMON

MATTHEW CORBETT tom 1

"Nie wystarczy kochać pieśni nocnego ptaka. Trzeba też kochać samego ptaka. A ostatecznie... człowiek musi się zakochać w samej nocy."

Nie będę ukrywać, że powieść mnie zachwyciła. Fenomenalnie wbiła się w moje potrzeby i gusta czytelnicze. Dostarczyła zachwycająco wciągających przeżyć. Bawiłam się zawartością  każdego rozdziału i cierpiałam, kiedy musiałam oderwać się od książki, aby złapać kilka godzin snu. Wszystko mi się podobało. Rewelacyjnie wytworzony klimat, przekonująco odmalowany, ze średniowiecznym wzorem ściśle przeplatanym polowaniem na czarownice. Ciemność wkradała się w odludną osadę podporządkowaną mrocznym, okrutnym i złym siłom, oraz w dusze mieszkańców. Imponujący zestaw bohaterów. Ich mnogość sprawiła, że faktycznie zajrzałam do Fount Royal i przez tydzień aktywnie uczestniczyłam w życiu upadającego miasteczka. Każda z postaci miała znaczenia dla rozwoju akcji, kumulowania tajemnic, podsycania niepewności. Różnorodność portretów sprawiała, że wierzyłam w realność, kontrastowe postawy, zaskakujące zachowania, diabelskie sekrety. 

Natychmiast wczułam się w atmosferę siedliska wokół gęstych obszarów leśnych, słonych mokradeł, nadmorskich bagien i mętnych sadzawek. Kolonialna głusza w Ameryce Północnej, w Karolinie Południowej, dawała makabryczne świadectwa potęgi ciemnoty i czarcich mocy. Ulice Przemysłu, Harmonii, Prawdy i Pokoju oprowadzały po ogarniętych koszmarną manipulacją i iluzją prawdy domostwach. Młoda kobieta oskarżona o zabójstwo dwóch mężczyzn, rzucanie czarów, doprowadzanie osady do nieszczęśliwego końca, wyczekiwała w więzieniu na proces. Lokalna społeczność już wydała wyrok i pragnie spalenia wiedźmy na stosie. Przybyłych do Fount Royal, sędziego i sekretarza, poddano presji natychmiastowego wydania wyroku. Ale Matthew Corbett, dociekliwy, bystry, spostrzegawczy i przenikliwy sekretarz wyczuł nieścisłości i niekonsekwencje przedstawianych świadectw i historii. Dostał się pod wyjątkowy urok oskarżonej Rachel Howarth i za wszelką cenę starał się udowodnić jej niewinność, nawet wbrew ostrzeżeniom pryncypała.

Robert McCammom nie ułatwiał bohaterom życia, obciążał trudnymi misjami, poddawał ciężkim próbom, jednocześnie głęboko skrywał ponure tajemnice. Niewiadome mnożyły się, zwroty akcji fascynowały, nie byłam pewna wysuwanych interpretacji. Kluczyłam wśród oszustw i kłamstw, podstępów i wykrętów, pułapek i knowań. Wszystko spajała zgrabna iluzja tożsamości, motywów i przesłanek. Tysiąc sześćset dziewięćdziesiąty dziewiąty rok, zabobony wytrwale sprzeciwiały się nadchodzącemu stuleciu dziwów. Angielskie i hiszpańskie marzenia o Nowym Świecie i trwanie indiańskich legend. Przyjazna narracja, dopracowane opisy, emocjonalne dialogi. Wykręcanie się przed zdradzeniem sekretnych motywów i równolegle podsuwanie znaczących szczegółów. Z przyjemnością zbierałam podrzucane okruchy właściwych tropów, aby uzupełniać obraz sytuacji, a przy tym cieszyć się historycznym, przygodowym, kryminalnym i sensacyjnym blaskiem. Wyjaśniałam brutalne morderstwa, interpretowałam słomiane i modlitewne dowody. Śledziłam niejasności prowokujące do pytań. Zakończenie w pełni satysfakcjonujące, znakomicie połączyło wątki i dostarczyło intrygujących wyjaśnień. Niecierpliwie wyczekiwać będę kolejnego tomu.

6/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał historyczny, 916 stron, premiera 16.02.2022 (2002), tłumaczenie Maciej Machała
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper.

49 komentarzy:

  1. Skoro otrzymał najwyższą notę koniecznie muszę się na niego skusić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się, na opinii Bookendorfiny można polegać :-)

      Usuń
  2. Paulina Kwiatkowska17 lutego 2022 09:14

    Dawno nie trafiłam na książkę która by mnie w pełni zachwyciła. Jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kryminał historyczny to dla mnie nieodkryty gatunek i chętnie skorzystam z polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło można spędzić czas z tą lekturą i na pewno się na nią skuszę w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem bardzo ciekawa tych głęboko skrywanych tajemnic bohaterów tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie właśnie te tajemnice bohaterów skusiły.

      Usuń
  6. Miejsce osadzenia fabuły bardzo mi odpowiada. Zapowiada się nietypowo i bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała książka jest niesamowicie wręcz intrygująca.

      Usuń
    2. To tym bardziej warto będzie się za nią rozglądać.

      Usuń
    3. Myślę, że warto będzie zwrócić uwagę na tę lekturę w przyszłości.

      Usuń
    4. miejsce jest bardzo ważne, czasami potrafi też spowolnić fabułę

      Usuń
  7. Dobrze, że już wczoraj była premiera. Będzie się w czym zaczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. M. Kwiatkowska17 lutego 2022 09:23

    Z przyjemnością skuszę się na tę pozycję. Jestem bardzo ciekawa tego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że to jedna z tych publikacji które mogą mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Skoro tak wysoko oceniasz tę pozycję, to koniecznie muszę zapoznać się z jej treścią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie przejdę obok niej obojętnie skoro jest taka świetna.

      Usuń
  11. Kurczę, zaintrygowałaś mnie i to bardzo, zapiszę sobie tę pozycję do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Takiej entuzjastycznej recenzji nie sposob sie oprzec! Na pewno przeczytam : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Książka już wylądowała w koszyku :)

      Usuń
    2. Ciekawa jestem, dziewczyny, jak będzie się podobała. Chętnie przeczytam Wasze opinie.

      Usuń
  13. Widzę, że to prawdziwa czytelnicza cegła, ale chętnie dam jej szansę, skoro jest warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  14. ooo dawno nie było u Ciebie takiego zachwytu, także koniecznie trzeba się zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzmi bardzo zachęcająco. Kryminału historycznego jeszcze nie czytałam, więc z przyjemnością dopiszę do listy mojego stosiku hańby, który niestety wciąż rośnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. O wow! Coś absolutnie dla mnie, chociaż gabaryt nieco mnie przeraża, może na emeryturze będę miała czas żeby przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również przeraża, bo mam mało czasu na czytanie, ale recenzja zdecydowanie zachęca

      Usuń
    2. Też rzadko sięgam po takie obszerne pozycje.

      Usuń
  17. Brzmi bardzo zachęcająco, na pewno przeczytam jeśli będę miała okazję

    OdpowiedzUsuń
  18. Już sama okłąda wygląda świetnie, więc po środku spodziewam się jeszcze lepszej uczty dla oka i umysłu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka na pewno dodatkowo zachęca do sięgnięcia po ten tytuł.

      Usuń
  19. Nooo... Z tego co tu przeczytałam, stwierdzam, że bardzo chętnie sięgnę po tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  20. widzę że bardzo wysoka ocena, widzę że koniecznie trzeba będzie przeczytać. Cytat bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  21. Tym razem to już sama okładka mnie kupiła

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiem, czy sięgnę po tę serię, choć recenzja baardzo entuzjastyczna. Nie mogłam się do końca zorientować, jaki to gatunek literatury, ale domyślam się, że fantasy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na końcu masz szczegółowe informacje o książce, w tym gatunek, do którego została zakwalifikowana.

      Usuń
  23. Nie tylko sama fabuła jest intrygująca, ale i Twoja recenzja. Chciałabym przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Pomimo tego, że to kryminał, to jestem go bardzo ciekawa. No i wydał Vesper, a oni jeszcze nigdy mnie nie zawiedli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei mam spore zaległości jeśli chodzi o książki tego wydawnictwa.

      Usuń
    2. Połączenie historii i kryminału zawsze mnie pociąga :)

      Usuń
  25. Książka zapowiada się niesamowicie intrygująco. I choć rzadko sięgam po krymianały, to na ten mam ochotę

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie widziałam jeszcze tej książki, więc miło było poznać nowy tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię książki z historią w tle ale bez wątku kryminalnego :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka została przez ciebie tak świetnie przedstawiona, że sama mam ochotę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  29. Kocham kryminały, ale tych historycznych jeszcze nie próbowałam. Z chęcią to zmienię!

    OdpowiedzUsuń
  30. Po Twojej recenzji trudno się oprzeć lekturze. Zapisuję do swoich planów czytelniczych. :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie jest to jakoś mój klimat, ale ta pozycja akurat mnie kusi. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  32. Również mnie zaciekawiła recenzja. Z chęcią poznam tą powieść

    OdpowiedzUsuń
  33. Wędrówki po kuchni14 marca 2022 10:28

    Mocna ocena więc z pewnością warto się zaczytać ...

    OdpowiedzUsuń
  34. Zaskakująco potężne dzieło - nie spodziewałam się, że ma ponad 900 stron!

    OdpowiedzUsuń