wtorek, 8 lutego 2022

HALO, CZY TO ZIEMIA? JAK NAS WIDAĆ Z KOSMOSU

[PRZEDPREMIEROWO]

TIM PEAKE

"Jeśli raz posmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo byłeś tam i zawsze będziesz pragnął tam powrócić." Leonardo da Vinci

Jak nie zachwycać się naszą planetą, oazą życia w bezmiarze kosmosu, miejscem determinującym gatunek ludzki. Skoro tak dużo niesamowitych wrażeń dostarcza nam Ziemia, kiedy stąpamy po lądach lub płyniemy po wodach, to czy coś jest w stanie to przebić, okazać się jeszcze bardziej atrakcyjnym? Potwierdzenie odpowiedzi otrzymałam, kiedy po raz pierwszy przyglądałam się zdjęciu Earthrise, wykonanemu przez Williama Andersa podczas misji Apollo 8 w tysiąc dziewięćset sześćdziesiątym ósmym roku. Ziemia wynurzyła się zza horyzontu swojego naturalnego satelity Księżyca w oszałamiającym pięknie, elegancji i wyjątkowości. Fotografia mocno do mnie przemówiła, rozpaliła wyobraźnię, wzbogaciła o nową perspektywę, przyczyniła się do lepszego zrozumienia zjawiskowości błękitnej planety i jej niespotykanej gościnności. Natychmiast pojawiło się przekonanie, że Ziemia daje schronienie i dom, ale to my powinniśmy o nie zadbać. Właśnie w duchu moich wspomnień z pierwszym zewnętrznym, szkoda, że tylko zdjęciowym, rzucie oka na błękitną planetę, opracowana została książka "Halo, czy to Ziemia?".

Tim Peake, astronauta i oficer lotnictwa wojskowego, promotor edukacji kosmicznej, dwadzieścia sześć tygodni przebywał na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W wolnym czasie zajmował się robieniem zdjęć Ziemi z różnych ujęć i przybliżeń. Na dwustu czterdziestu stronach książki zaprezentował najciekawsze efekty fotograficznej pasji, a trzeba przyznać, że zniewalające. Przecudowna gra kolorów, nadzwyczajność rzeźb krajobrazów wyczarowanych przez naturę, majestatyczność cudów geologicznych, zaskakująca różnorodność, niezwykłość kształtów. Nad pojedynczym zdjęciem mogłam spędzić kilka, jak nie kilkanaście minut. Każde miało coś szczególnego do opowiedzenia, dostrzeżenia i zinterpretowania. Momentami czułam się, jakbym przeniosła się do bajki, weszła na wysoki poziom sztuki uprawianej przez Ziemię. Autor nie ograniczył się do uchwycenia naturalnych obrazów i zjawisk, nocy i dnia, oceanów i rzek, gór i pustyni, ale pokazał też świadectwa działalności ludzkiej, miasta i miasteczka, czy przykładowo nocne mrowiska łodzi rybackich. Podziwiałam blask Słońca w jeziorach, wijące się ścieżki rzek, symfonię błękitów na oceanach, biel lodowców, majestatyczność górskich szczytów, surowość wzorów pól wydmowych, wilgotność lasów deszczowych, delikatność raf koralowych, przeszłość planety naznaczoną kraterami uderzeniowymi, cienkość atmosfery, zjawiskowość błyskawic i zórz polarnych. Zdjęcia opatrzono mapką z datą i lokalizacją ISS podczas wykonywania, przewodnią myślą, intuicyjnym skojarzeniem, zwięzłą informacją i atrakcyjną ciekawostką. 

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, astronautyka, 40 stron, premiera 09.02.2022 (2016)
tłumaczenie Katarzyna Nowakowska
Książkę "Halo, czy to Ziemia?" zgarnęłam z półki "nowości" w księgarni TaniaKsiążka.pl

26 komentarzy:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej książce i chętnie to zmienię. Na pewno jest ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jedna z tych książek które mogą zachwycić nas wszystkich, więc tym bardziej jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi się to że każde zdjęcie jest niezwykle zajmujące dla odbiorcy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Recenzje Kiti8 lutego 2022 09:29

    Ciekawa treść i piękne zdjęcia zdecydowanie zachęcają do sięgnięcia po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Paulina Kwiatkowska8 lutego 2022 09:30

    Będę miała ją na uwadze na przyszłość, może będzie dostępna w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że mogłabym się skusić chociaż rzadko czytam literaturę popularnonaukową. Kiedyś robiłam to częściej.

    OdpowiedzUsuń
  7. To musiałam być pasjonująca lektura, zwłaszcza ciesząca oko :) Z chęcią zobaczyłabym te zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również mocno zainteresowała mnie ta książka i z chęcią zajrzałabym do środka

      Usuń
  8. Kosmos to dla mnie naprawdę coś takiego wyjątkowego, nie do końca odkrytego i niezwykle fascynującego :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwsze widzę tę książkę, ale bardzo ciekawie brzmi, będę musiała się na nią skusić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie słyszałam o tej książce, choć wydaje się całkiem ciekawa.

      Usuń
  10. astronautyka to specyficzna kategoria, ale ja lubię ją czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój siostrzeniec interesuje się kosmosem, więc ta książka mógłby mu się spodobać. Może mu taką podaruje na najbliższą okazje

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie spotkałam się jeszcze z tą książką i jestem bardzo ciekawa czy by mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałam wcześniej o tej książce i chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi bardzo ciekawie! Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie sięgam często po taką literaturę, ale ten tytuł brzmi intrygująco. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Choć króciutka to lektura, to niewątpliwie "fakt" ciągnie, by po niego sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. pierwszy raz widzę tą książkę, ale czuje się nia zaintrygowana, mogłabym ją przeczytać! To też fajny egzemplarza na prezent

    OdpowiedzUsuń
  18. Kosmos jest niesamowity i jakże tajemniczy. Ciekawa pozycja

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękny cytat, cudownie że w końcu udało sie ludzkości zwbić w pzestworza i móc patrzeć z lotu ptaka

    OdpowiedzUsuń
  20. Astronautyka bywa interesująca jednak nie zaczytuję się w tego typu książkach :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Cudny cytat, Da Vinci wiedział co mówi, trzeba mierzyć wysoko.

    OdpowiedzUsuń
  22. czeka w kolejce, ale już zdążyłam ja przejrzeć i zachwyciły mnie te zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  23. Ale super! Coś naprawdę rewelacyjnego, chętnie będę miała tę książkę w domowej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ta książka jest właśnie w drodze do mnie. Po Twojej recenzji nie mogę się wprost doczekać.

    OdpowiedzUsuń