czwartek, 3 lutego 2022

ZOSTAŃ PRZY MNIE

HARLAN COBEN

"Nadzieja może być wspaniałą rzeczą. Może także każdego dnia niszczyć cię na nowo... być najokrutniejszą rzeczą na świecie."

Wciągająca przygoda, zdecydowanie miała w sobie coś, co aktywowało wyobraźnię i pragnienie snucia domysłów. Intryga mocno pokręcona, wielobarwna i złożona, dynamicznie prowadzona, a co szczególnie cenne, przyporządkowana zaskakującym zwrotom akcji. Niecierpliwie pochłaniałam strony, czułam przyjemne drżenie bycia wyprowadzoną w pole w przypuszczeniach, napotykałam trudności w interpretacji zdarzeń i osób. Większa część prezentowała się jako nieprzenikniona zagadka splotów mrocznych tajemnic przeszłości i kryminalnych nut, ale brzmienia niektórych aspektów dość łatwo domyśliłam się, co nieco zmniejszyło napięcie. 

Jeśli nie wpadniecie za szybko, kto tak naprawdę krył się za morderstwem mężczyzny, jaki ciąg incydentów go poprzedzał, to rozrywka z pewnością zyska w waszych oczach na napięciu i niejednoznaczności. To, że na wczesnym etapie podjęłam właściwy trop i wytypowałam sprawcy tożsamość, w dużej części zawdzięczałam bardzo dobrej znajomości stylu pisania Harlana Cobena, stosowanych manewrów uników, oraz mnóstwa przeczytanych thrillerów i kryminałów. Narracja przyjazna i efektowna, różnorodność sugestywnych opisów i przekonujących dialogów. Pierwszoplanowi i drugoplanowi bohaterowie ciekawie i wyraziście sportretowani, każdy wnosił do powieści różną osobowość i życiowe doświadczenia. Podobał mi się rozstrzał w funkcjach przyporządkowanych postaciom, odmienne ujęcia w przybliżaniu zdarzeń i odkrywaniu tajemnic.

Megan przyciąga tajemniczością przeszłości i podwójnym temperamentem, kiedyś striptizerka, teraz przykładna żona i matka. Detektyw Broome lawiruje między prawdą i kłamstwem, oddaniem i zdradą, za wszelką cenę próbuje wyjaśnić osobliwe zniknięcie mężczyzny sprzed siedemnastu lat. Ray z załamaniem nerwowym wywołanym powracającymi krwawymi obrazami. Kiedyś jego fotoreportaże cieszyły się uznaniem, ale obecnie mężczyzna utrzymuje się na powierzchni życia zarabiając jako wynajęty przez gwiazdy paparazzi. Wszystkich dręczy podświadomy niepokój. Wyczuwają, że coś złego się wydarzy, coś wrogiego czai się wokół nich. Nie dają rady żyć w permanentnym stanie zagrożenia, muszą podjąć jakieś działania, ale czy wystarczy precyzji, sprytu, odwagi i determinacji? Autor wystawia bohaterów na wielką próbę, niebezpieczne sytuacje, kilka niczym z horroru. Podobał mi się opis kobiecej walki, efektownie i wiarygodnie rozpisana, czułam każdą ranę i ból. Zerknij na wrażenia po spotkaniu z innymi książkami Cobena,"Mów mi Win", "Bez pożegnania", "Niewinny", "Chłopiec z lasu", "W głębi lasu","Nieznajomy", "O krok za daleko", "Tylko jedno spojrzenie", "Na gorącym uczynku", "Nie odpuszczaj", "Już mnie nie oszukasz", "W domu", trylogią "Mickey Bolitar" ("Schronienie", "Kilka sekund od śmierci", "Odnaleziony").

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 412 stron, premiera 08.12.2022 (2012), tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

22 komentarze:

  1. Bardzo podoba mi się ta propozycja i miło spędziłam z nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  2. Paulina Kwiatkowska3 lutego 2022 10:11

    Książka jeszcze przede mną, ale jestem też bardzo ciekawa serialu na jej podstawie.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jedna z tych książek od których nie sposób oderwać się przed końcem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dopiero niedawno zaczęłam czytać książki tego autora i mam co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Siostra była zadowolona z lektury tej publikacji. Jestem bardzo ciekawa jakie wywrze na mnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książkę zamówiłam jakiś czas temu i sądząc po Twojej recenzji z pewnością mi się spodoba

    OdpowiedzUsuń
  7. O autorze dużo czytałam i myślałam, że nie mam żadnej jego książki. Ostatnio robiłam porządki i okazało się, że jednak mam. Dlatego też niedługo ją przeczytam i wtedy jak stwierdzę, że podoba mi się styl jego pisania, to zamówię coś nowego - może właśnie tę, o której piszesz?

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię tego autora, więc chętnie się zapoznam z tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakoś nie polubiłam się z twórczością Cobena a miałam kilka podejść :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei już od początku wciągnęłam się w jego powieści. Do tej pory czytałam tylko chyba trzy.

      Usuń
  10. Właśnie skojarzyło mi sie z serialem. Chętnie przeczytam książę

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam kilka książek tego autora i jestem nimi zafascynowana. Tę również mam w planach przeczytać, ale póki co ten tytuł musi trochę poczekać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie należę do fanów kryminałów, thrillerów itp :D. W ogóle po takie książki nie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejna książka warta przeczytania w wolnym czasie

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam, szału nie ma. Od kolejny thriller. Tak jak pisze Magda, do przeczytania w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Obejrzałam ten serial. Po ksiażkę być może też sięgnę! Chociaż nie znam jeszcze książek autora!

    OdpowiedzUsuń
  17. Trafny cytat. Nadzieja potrafi dodawać skrzydeł, ale i niszczyć, gdy tracimy ją co chwilę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewątpliwie właśnie tak się dzieje.

      Usuń
  18. Kryminały lubię czasem poczytać jednak thrillery to już nie mój gatunek literatury, nie sięgam po niego.

    OdpowiedzUsuń
  19. oglądałam ten serial, wciągnął mnie mocno i dobrze przy ni m się bawiłam. Teraz czas sięgnąć po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jeszcze nie przeczytałam żadnej książki Cobena, ale zdarzyło mi się oglądać seriale na podstawie jego powieści. Jestem pewna, że warto przeczytać "Zostań przy mnie" i mam nadzieję, że kiedyś trafi w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń