sobota, 12 lutego 2022

ONA JUŻ NIE WRÓCI

TIM MCBAIN, L.T. VARGUS

CHARLOTTE WINTERS tom 1

"Nie chodzi o to, kim byłem, ale kim jestem teraz."

Całkiem sympatyczna przygoda czytelnicza, wciąga rozwinięciem kryminalnej intrygi, podsuwa fałszywe tropy, chętnie stosuje zmyłki, stawia na zaskoczenie. Odkrywanie prawdy, kto i dlaczego kryje się za zniknięciami dwóch dziewczyn, czy można między nimi znaleźć jakiekolwiek podobieństwa i analogie, jakie skojarzenia wywołują, sprawia sporo przyjemności. Wciągamy się w śledzenie fabuły, ma moc przyciągania uwagi, potrafi zrobić nagły zwrot. Klimat ciekawie wykreowany, podejrzenia i niedowierzania, elementy sensacji i thrillera, zaglądanie w mroczną przeszłość, a raczej czucie jej obecności przy głównej bohaterce, istnienie w głosowej wyobraźni. 

Początkowo trudno się z Allie zaprzyjaźnić, szorstkość i bezpośredniość w myślach stanowi pewną zaporę. Z czasem to właśnie ona wprowadza do scenariusza zdarzeń trafne i podszyte humorem uwagi. A wszystko obraca się wokół Charlie, kiedyś śledczej dla kancelarii w Seattle, teraz współprowadzącej niewielkie biuro detektywistyczne na drugim końcu USA, w Michigan. Salem Island to miasteczko, w którym wszyscy mieszkańcy doskonale się znają, sąsiedzi nie mają przed sobą tajemnic, a plotki rozchodzą się lotem błyskawicy. Zatem zniknięcie dwóch nastolatek w odstępie kilku dni zaskakuje lokalną społeczną, nikt dopuszcza myśli, że za tym kryje się ktoś z nich. Charlie decyduje się pomóc rodzicom ofiar i podejmuje prywatne śledztwo. Nie jest przygotowana do podjęcia tak wymagającej aktywności, ale nie brakuje jej sprytu i determinacji, szybko uczy się i wyciąga wnioski. Mam zastrzeżenia do tej części kreślenia portretu kluczowej postaci, sporo niekonsekwencji się wkrada, do amatorskiej i laickiej metody przebijania się przez fałsze i kłamstwa. Jednak przypisuję to syndromowi pierwszego tomu, dopiero wprowadza pewne informacje i ukazuje początki wdrażania się w zawód detektywa. 

Także Charlie została dotknięta tragedią, z której do dziś się nie pozbierała, jej osiemnastoletnia siostra bliźniaczka zaginęła przed niemal dwoma dekadami. Nigdy jej nie odnaleziono, morderca nie stanął przed wymiarem sprawiedliwości, dla rodziny niewiedza i strata wciąż są bolesnymi ranami. Kumulują się martwe punkty w śledztwie i ślepe zaułki interpretacji, intensyfikuje się niebezpieczeństwo i presja czasu. Lokalna policja przesadnie bierna i niekompetentna, czeka aż ktoś wykona za nią pracę. Finalna odsłona powieści dynamicznie rozstrzyga wątpliwości, daje pełen obraz sytuacji w sprawie Kary i Amber, ale pozostawia niewiadome odnośnie Allison. Na stronie wydawnictwa akapit-press.pl czeka 20% rabatu na wszystkie książki z wyłączeniem Jeżycjady, wystarczy podać hasło bookendorfina, zajrzyjcie i znajdźcie przygody czytelnicze.

4/6 - warto przeczytać
kryminał, 464 strony, premiera 29.09.2021 (2020), tłumaczenie Monika Bąk
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

28 komentarzy:

  1. Chętnie skorzystam z tego kodu rabatowego, może nawet ta pozycja trafi do mojego koszyka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozycja może znajdzie swoich zwolenników, a kod rabatowy na pewno będzie cieszył się uznaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Całkiem gruby kryminał, zwłaszcza jak na pierwszy tom. Ciekawy początek skoro ma być więcej :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się ten cytat, jest niezwykle trafny. Ważne jest to jacy jesteśmy teraz.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa fabuła, z intrygującymi bohaterami. Bardzo możliwe, że kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja może spojrzę czy będzie dostępna w bibliotece, dzięki temu mogłabym się z nią zapoznać bezkosztowo.

      Usuń
  6. Zastanawiam się czy poradziłabym sobie z moja niechęcią do głównej bohaterki. Jak sama piszesz nieco ta postać denerwuje, cóż nie wszystko musi być słodkie i łatwe jak ciasteczko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami również mam takie odczucia co do głównej bohaterki. Rzadko przerywam lekturę,bo zazwyczaj skupiam uwagę na czymś innym,

      Usuń
  7. Interesująca książka ale nie dla mnie. Polecę bratu. Lubi kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Paulina Kwiatkowska12 lutego 2022 23:20

    Dobrze, że fabuła jest zaskakująca, to niewątpliwa zaleta książki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Fałszywe tropy i mylenie czytelnika zwłaszcza w tym gatunku jest bardzo cenne.

    OdpowiedzUsuń
  10. W wolnym czasie bardzo lubię zagłębić się w kolejną kryminalną publikację.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ile tomów ma ta książka bi nie widzie?
    Niby nie sięgam ostatnio za kryminałami ale jak czytam twoje oponie to mnie zachęcasz zachęcasz nich

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak na początku napisałam, to pierwszy tom, a ile będzie miała seria, to jeszcze nie wiadomo.

      Usuń
    2. Czasami kolejne tomy mogą być miłym zaskoczeniem.

      Usuń
  12. Fabuła przypomina mi książkę Karin Slaughter, niestety nie pamiętam już tytułu. Tam też nastolatka zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach, a główna bohaterka przed laty również straciła w podobny sposób kogoś bliskiego.
    "Ona już nie wróci" wobec powyższego ląduje na liście książek, które chcę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro fabuła zapowiada się ciekawie to warto próbować czytać ten tytuł w przyszłości.

      Usuń
  13. Bardzo lubię czytać kryminały, więc zapisuję sobie ten tytuł, ponieważ bardzo mnie nim zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka zapowiada się ciekawie, zachęca ta zaskakująca fabuła. Z chęcią po nią sięgnę, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam o tej książce, ale fabuła mnie zachęca.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam i naprawdę całkiem ciekawa lektura, nie wiem czy oceniłabym ją tak wysoko, ale w porządku!

    OdpowiedzUsuń
  17. Rzadko po nie sięgam, ale znam osobę, zdecydowanie mogę je polecić ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo mi się podoba Twoja recenzja. Myślę, że i ta książka przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fabuła dość ciekawa a i z rabatu warto skorzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam pomysł komu podrzucić recenzje, by zainteresować tą książką ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię promocję na książki :D a ta już jest dość kusząca :D i chyba nawet kupiłabym sobie tą książkę :D Kinga

    OdpowiedzUsuń
  22. myślę, ze spodobał by się mojej mamie, ona bardzo lubi takie klimaty

    OdpowiedzUsuń