czwartek, 10 lutego 2022

UCZEŃ KUGLARZA

ANNIINA MIKAMA

MAGIK I ZŁODZIEJKA tom 2

"Co dzisiaj dowiedzione, kiedyś było wyobrażone." William Blake

Seria, która zdecydowanie ma w sobie coś, co sprawia, że chętnie się w niej zanurzamy. Przyciąga nie tylko sugestywnie odmalowanym klimatem przygody obracającej się w sferze fantastyki, ale również misternie utkaną intrygą, a także bogactwem frapujących postaci. Skierowana do młodzieży, zawiera wiele cennych treści, materiałów do refleksji i kierunków do przemyśleń. Traktuje czytelnika jako partnera do rozmyślań a nie biernego odbiorcę fabuły. Co prawda, w drugim tomie Anniina Mikama stawia bardziej na przygodę w sensacyjnych i kryminalnych barwach niż na rozmyślania, ale i tak podsuwa sporo inspiracji do rozważań. Ponadto, cofając się w czasie w stosunku do pierwszego tomu ("Magik i złodziejka"), zgrabnie i przekonująco pogłębia poznaną wcześniej i obecnie przeżywaną historię. Zwroty akcji nie należą do gwałtownych, jednak noszą tak wyczekiwany potencjał zaskoczenia.

Autorka nie oszczędza bohaterów, wystawia na surowość losu, nakręcającą się spiralę błędów, konfrontację z nikczemnością. Dynamiczna walka, często zmieniająca strony wygranych, toczy się o coś więcej niż prawdę i sprawiedliwość, dotyczy przyszłości ludzkiej cywilizacji. Mikama popycha uczestników zdarzeń do chwytania istoty życia, znaczenia duszy, definicji tożsamości i interpretacji inteligencji. Zestawia człowieka i jego wytwór, samouczącą się maszynę, która dąży do naśladownictwa twórcy, marzy, pragnie i wyraża wątpliwości. Sztuczny twór, który zdobywa własną świadomość, przenikliwość i pojętność, przeciwstawia się przyporządkowanej mu roli i definiuje egzystencję na własnych zasadach. Przez powieść przebijają różnorodne brzmienia emocji, od zimnych i ponurych, bolesnych i dokuczliwych, do ciepłych i wesołych, zabawnych i szczęśliwych. A gdzieś pomiędzy słychać nuty empatii, zrozumienia, szacunku i akceptacji.

Jestem pod wrażeniem, jak zgrabnie miesza się magia i zwyczajność w konfrontacji dobra ze złem. W środku kamiennych serc można natykamy się na życzliwość, zaś w centrum dobra podaje fałszywe tony. Postaci zyskują na otoczce osobowości, głębszej konstrukcji i wyrazistych szkieletach. Narracja przyjazna i przyjemna, wzbogacona lekkim dowcipem, swobodnie niesie po intrydze i przyciąga atmosferą Krakowa końca lat trzydziestych dziewiętnastego wieku. Rozpala żar tajemnic, koloryt sekretów i zawiłości okoliczności. Przeżywamy wczesną młodość Wiktora Worowskiego, bolesne doświadczenia związane ze śmiercią brata i własnym kalectwem. Dowiadujemy się, jak zdobył tytuł profesora. Poznajemy początki obecności Toma na Ziemi, jak na nią trafił i jakie konsekwencje zdarzeń wywołał. Zaprzyjaźniamy się z rezolutną Zosią Winkelmann, towarzyszką przygód Wiktora, i z Sewerynem Królem, włóczęgą o wielu obliczach. Rozszyfrujemy Maksymiliana Gardzińskiego, bogatego uczonego o reputacji dziwaka, oraz zbliżamy się do jego siedemnastoletniego syna Rufusa, targanego rozterkami.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura młodzieżowa, fantastyka, 512 stron, premiera 29.09.2021 (2019)
tłumaczenie Sebastian Musielak
Tekst powstał w ramach współpracy z Secretum.pl

19 komentarzy:

  1. Jestem wielką miłośniczką tych gatunków, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Paulina Kwiatkowska10 lutego 2022 10:14

    Dziękuję za polecenie tego wydania, kupię ją jako prezent dla młodszej kuzynki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się idealnie na wolny czas i nie przejdę obojętnie obok tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam wcześniej o tej książce i chętnie to zmienię. Dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za polecenie tej propozycji! Już zaczynam się rozglądać za tą propozycją.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa pozycja, jak zawsze tutaj. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. magią interesowałam się jedynie jak byłam małą dzieczynką teraz nie wierzę w takie rzeczy i raczej nie czytam podobnych książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei bardzo lubię ten gatunek książek i często sięgam po takie pozycje.

      Usuń
  8. Nie no, już drugi tom, a ja jeszcze pierwszego nie zdążyłam przeczytać. A strasznie mnie intrygują obie części.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi tak jak fabuła, w którą bym się zanurzyła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Będzie miło przeczytać. Nie czesto trafiam na takie historie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, więc tym bardziej będę polecać dalej takie ciekawe pozycje.

      Usuń
  11. Nie sięgam po fantastykę czy literaturę młodzieżową, więc ta ksiązka zupełnie nie pasuje do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam tę serię na uwadze, ale jeszcze nie miałam okazji czytac

    OdpowiedzUsuń
  13. mam ochotę na tę serię, widzę, że nie ma co zwlekać :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie skuszę się na całą serię. Lubię takie nieoczywiste historię.

    OdpowiedzUsuń
  15. Młodzieżowa literatura mnie nie interesuje, czuję się za staro na takie historie

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękna okładka. Bardzo mnie ciekawi ta książka, ale gdzieś przegapiłam pierwszy tom. Muszę nadrobić koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. To zdecydowanie będzie seria dla mnie. Uwielbiam takie kliamty...jeszcze piękna okładka. Kinga

    OdpowiedzUsuń