sobota, 30 września 2023

KRÓLESTWO PIEKIEŁ

POWSTANIE WARSZAWSKIE

SVEN HASSEL

„To był całkiem normalny dzień i wszystko było w porządku. Jeszcze jeden zabity, którego pochowa się w bezimiennej mogile.”

Sven Hassel jako żołnierz niemieckiej armii uczestniczył w drugiej wojnie światowej, co wręcz namacalnie daje się odczuć podczas spotkania z książką. Właśnie piekło wojny dominuje w głównym przekazie, rozprzestrzeniające się i intensyfikujące okrucieństwo, bestialstwo, zezwierzęcenie, bezwzględność. Pięć lat konfliktu potrafi obedrzeć z człowieczeństwa, doprowadzić do prostackiego i chamskiego kształtowania myśli, posługiwania się językiem przemocy i poniżania, zaniku liczenia się z uczuciami innych, traktowania ofiar nie jako istoty ludzkie a jako przedmioty, nad którymi można się znęcać, narażać na niewyobrażalny ból, odmawiać prawa do życia, wyładowywać frustrację porażki w walce i zerkania śmierci w oczy. 

Autor ukazuje bezsens krwawych bitew, zafałszowanej propagandy, przymuszania do sięgania po broń. Wszystko przedstawia z perspektywy zwykłego żołnierza, jednostki poddanej wojennej agitacji, oddzielonej od bliskich, wystawionej na nieustanną walkę o przetrwanie. Moralne przekonania, etyczne wzorce, doniosłe idee spalają się w pożarze serc i dusz oprawców. Nie ma miejsca na litość, miłosierdzie i szlachetność. Liczy się każdy dzień, godzina i minuta uniknięcia zestrzelenia, zmiażdżenia, rozerwania, podarowania na tacy śmierci. Nie los i przypadek igrają z ludzkim życiem, ale drugi człowiek schowany za barykadą, nagle pojawiający się na ulicy, zaglądający dzikiem wzrokiem do obcego domu, robiący zbliżenie w snajperskiej broni, dzierżący władzę w obozie zsyłki. Koszmar, makabra, tortury, mord, terror na masową skalę. Jak znaleźć choćby szczątkowe usprawiedliwienie dla działania pod przymusem dowodzących, presją przełożonego, jedynie wykonywania rozkazów?

Wspomnienia żołnierza przeplata się z cytatami pochodzącymi z listów i przemówień Heinricha Himmlera. Prawda i fikcja mieszają się w świadectwie przeżycia. Powstanie Warszawskie stanowi szybko zmieniające się poboczne tło akcji. Ukazuje rozmiar perfidnej zdrady wobec Polaków, prób wymazania Warszawy z mapy Europy, wymordowania wszystkich mieszkańców i zmiecenia budynków z powierzchni ziemi. Patrząc na bieżące konflikty wojenne, w zasadzie bezkarność najeźdźców, heroiczną obronę obrońców, a w tym ginące człowieczeństwo, jako gatunek ludzki nie mamy prawa czuć się mądrym, dumnym i zwycięskim. Mroczne wojenne doświadczenia Hassela znajdują pisemne ujście, aby niejako rozliczyć się z samym sobą, tego, co się robił, jak balansował na granicy życia i śmierci, wyrzutu, że przynależał do narodu, który uczynił tak wiele zła. Pokazuje również rosyjskie odbicie lustrzane, prawdziwe, wstrząsające i niezapomniane.

4/6 – warto przeczytać
historia, prawda i fikcja, 338 stron, premiera 26.07.2023 (2009), tłumaczenie Joanna Jankowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona.

11 komentarzy:

  1. coś dla mojego męża lub taty oni lubią tego typu klimaty
    dobrego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie historyczne książki nie są dla mnie, wojna, zabijanie, śmierć i krew to nie na moje nerwy

    Anszpi

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem ciekawa czy książka nadałaby się dla inteligentnej nastolatki? Bo moja córka bardzo interesuje się tą tematyką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem, jeszcze trochę za wcześnie, tym bardziej, że inteligencja emocjonalna dopiero kształtuje się u nastolatków.

      Usuń
  4. Ja ostatnio rzadko sięgam po książki ogólnie o wojnie, zabijaniu bo mnie smucą, ale mam kandydata do tej propozycji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdarza mi się czytać książki historyczne, jednak te po te o tematyce wojennej sięgam niezwykle rzadko, a nawet powiedziałabym, że wcale.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że jest to jedna z książek, które mogą zainteresować tematycznie moją siostrę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie książki bardzo oddziałują na czytelnika, przynajmniej na takiego jak ja.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdecydowanie ta książka będzie idealnym prezentem dla mojej siostry, która lubi historię.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem ciekawa tej pozycji, myślę, że moglaby mi się spodobać. Zapisuję na listę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Straszne co człowiek człowiekowi potrafi zgotować ;/

    OdpowiedzUsuń