niedziela, 24 września 2023

DZIENNIK PUSTKI

[PRZEDPREMIEROWO]

EMI YAGI

„Popołudniem warzywa tryskają świeżością, nawet drobne listki mizuny mają w sobie wigor zupełnie inny niż wieczorem.”

Powieść na krótki wieczór czytelniczy, akurat aby nasycić się treścią, przekazem i klimatem. Emi Yago zagląda w duszę współczesnej japońskiej kobiety, wciąż przywiązanej do narzuconych norm społecznych, zmuszonej do odgrywania przypisanych ról, jednak usilnie domagającej się wolności i równego traktowania. Wymagające życie zawodowe zdominowane przez męskie grono dopiero uczące się obecności kobiet w biurach. Aby walczyć o siebie, nie zatracić poczucia własnej wartości, trzydziestoczteroletnia Shibata, pracująca w firmie produkującej papierowe tuleje, pod wpływem impulsu wpada na pomysł udawania, że jest w ciąży. Zmienia się nastawienie współpracowników do niej, a w miarę upływu kolejnych tygodni Shibata coraz bardziej pogrąża się w kłamstwach. Pozorowanie ciąży rodzi się na potrzeby zewnętrzne, z czasem i w kobiecie coś się odmienia. 

Z jednej strony przygnębiający obraz jednostki starającej się oszukać samotność, wracającej z pracy do pustego domu i przenikającej bolesnej pustki. Z drugiej elementy subtelnego humoru ukryte w narracji równoważą ponure myśli. Zerknięcie na szczegóły japońskiego dynamicznie zmieniającego się japońskiego społeczeństwa, w tym kultury pracy, nadal silnie przytwierdzonej do przeszłego podłoża. Książkę czyta się w szybkim tempie, rozdziały płyną w tempie tygodni ciąży, pojawia się kilka mocnych symbolicznie scen. Udaje się nawiązać nić sympatii z główną bohaterką, zrozumieć powody kierujące w ciążowej mistyfikacji, usłyszeć wyraźny głos pragnienia zagłuszenia codziennej samotności, stopniowo narastający bunt przeciwko niesprawiedliwości, intensyfikujące się pragnienie realizowania się według własnych zasad, a nade wszystko zrozumienia samej siebie, dotarcia do głębi własnej tożsamości, poruszenia wrażliwej części duszy bez konieczności maskowania się. Doceniam znaczenie poruszanych aspektów, podoba mi się pomysł na książkę, ukazanie mistrzostwa i narzucenia gry pozorów we współczesnym świecie, ciepła narracja. Odbieram emocjonalną sytuację kluczowej postaci, a jednak książka we mnie nie porusza silnie czułych strun kobiety, chociaż zachęca do szerszych refleksji.

Zerknij na pozostałe książki z ujmującej serii z żurawiem, teraz Bo.wiem ("To nie ja", "O zmierzchu", "Ona i jej kot", "Kobieta w Fioletowej Spódnicy", "Kwarantanna", "A gdyby tak ze świata zniknęły koty?", "Perfekcyjny świat Miwako Sumidy", "Stacja Tokio Ueno", "Pszczoły i grom w oddali", "Sztormowe ptaki", "Budząc lwy", "Kwiat wiśni i czerwona fasola", "Cesarski zegarmistrz", "Tygrysica i akrobata", "Krótka historia Stowarzyszenie Nieurodziwych Dziewuch", "Ślady wilka", "Kot, który spadł z nieba", "Dziewczyna z konbini"). Cieszą kształtem historii, nietuzinkową atmosferą, dotykaniem duszy, bogatym materiałem do refleksji. Magnetycznie przyciągają, fantastycznie wyciszają, przyjaźnie towarzyszą w myślach przez dłuższy czas. Zatrzymują chwile codzienności, pozwalają zajrzeć w głąb siebie i uchwycić to, co w życiu najważniejsze.

4/6 – warto przeczytać
literatura współczesna, 158 stron, premiera 25.09.2023 (2020), tłumaczenie Dariusz Latoś
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiego.

13 komentarzy:

  1. Chyba coś dla mnie. Ostatnio polubiłam krótkie książki. Będę mieć na uwadze i tę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię książki, które ukazują kulturowe i społeczne zmiany, więc ta powieść wydaje się być warta przeczytania. Dzięki za ciekawą recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka inna niż wszystkie, zainteresowała mnie. Może być ciekawa:) Aneta S.

    OdpowiedzUsuń
  4. To wydanie bez wątpienia zapowiada się niebanalnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostaynio czytam nieco inne książki ale nie skreślam takich jak ta. Może za jakiś czas po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapisze sobie na swoją listę. Zuzka

      Usuń
  6. Mam ją na oku, nie mogę się doczekać aż kupię ją do biblioteki

    OdpowiedzUsuń
  7. przede wszystkim piękne wydanie :) no i tematyka przypadła mi do gustu, zapisuje tytuł
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  8. Taka propozycję pochłonęłabym w jeden wieczór- dzięki za ta polecajkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam, że mnie zainteresowałaś. Wygląda na to, że to propozycja w sam raz dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Krótkie lektury są idealne do przeczytania, gdy nie ma się za wiele czasu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Spotkałam się już gdzieś z tą książką, zapamietałam okładkę ale wcześniej mnie ta propozycja nie zainteresowała

    Anszpi

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie spotkałam się wcześniej z tą książką, a muszę przyznać, że bardzo mnie zaintrygowała. Dziękuję za polecenie kolejnej świetnej książki.

    OdpowiedzUsuń