środa, 24 sierpnia 2016

DZIEWCZYNY W OGNIU Robin Wasserman 232/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Byłam smutna od tak dawna, że aż o tej samotności zapomniałam."

Powieść wywarła na mnie silnie wrażenie, tym bardziej intensywne, że sama mam nastolatków w domu i doskonale wiem, jak bardzo wrażliwe i niebezpieczne są te lata w rozwoju dziecka, które już jedną nogą wchodzi w dorosłość, a jeszcze wciąż nie dysponuje odpowiednią wiedzą życiową. Książka napisana wyjątkowo przekonująco, intryguje, wzrusza, wysysa emocje, przygnębia, momentami wręcz paraliżuje, uświadamia i stanowi przestrogę. Wyraźnie i dobitnie wskazuje na istotne problemy związane z poszukiwaniem własnej tożsamości przez młodego człowieka, ostrzega przed niebezpieczeństwami czyhającymi za zasłoną toksycznej przyjaźni, chęcią zaimponowania za wszelką cenę, niedojrzałością emocjonalną. Bardzo ciężka i trudna historia, jedna z tych ponurych i mrocznych, która mogłaby się wydarzyć naprawdę. Przeraża mnie obraz młodzieży buntującej się w ten sposób, ustalającej hierarchię życiowych wartości według wątpliwego klucza, niezwykle skłonnej do ulegania wpływom i zogniskowanej tylko na własnych potrzebach. Na szczęście, świat nastolatków, który mnie otacza w prawdziwym życiu, charakteryzuje się ciepłymi barwami i emocjami.

Akcja powieści rozpoczyna się od odnalezienia ciała Craiga Ellisona, gwiazdora koszykówki w pensylwańskim liceum. Chłopak popełnił samobójstwo, choć tak naprawdę nikt ze społeczności lokalnej zdaje się nie wiedzieć dlaczego, nawet jego dziewczyna Nikki Drummond. Wydawało się przecież, że wszystko układało się po myśli Craiga. W klimacie zaniepokojenia i obaw po tragedii, rodzi się przyjaźń między koleżankami Craiga, Hannah Dexter i Lacey Champlain. Zacieśnia się zażyłość, która z czasem przybiera bardzo groźne i niebezpieczne cechy. Opiera się bowiem ona na podporządkowaniu, uzależnieniu, negatywnym wpływom i szantażom emocjonalnym. Obserwujemy zagubienie i rozdarcie, wypełnianie samotności i alienacji pozorną bliskością i zrozumieniem, stopniowe zatracenie się łagodniejszej osobowości w tej silniejszej i mroczniejszej. To spirala sprzecznych uczuć, obsesja wyjątkowo trującego przywiązania, wiele w niej bólu, cierpienia i okrucieństwa. Stopniowo wyłaniają się głęboko skrywane tajemnice, sekrety, nieznane fakty i okoliczności wydarzeń z początku lat dziewięćdziesiątych. A zakończenie mocno wstrząsające i zaskakujące. Jak z pozoru niewinnie i stosunkowo szybko można uwikłać się w coś groźnego i krytycznego, zniszczyć własne i cudze życie, pozostać z ogromnymi i niedającymi się wymazać z pamięci ciężarem poczucia winy, wyrzutami sumienia, lękiem i strachem przed ujawnieniem prawdy?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller

Data premiery: 25.08.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

22 komentarze:

  1. U mnie na blogu króluje dziś ta sama książka :) Bardzo mi się podobała, choć przytłoczyła mnie emocjonalnym wydźwiękiem- widzę, ze masz podobne odczucia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jednej strony mocno się w nią angażowałam, a z drugiej momentami musiałam przerywać czytanie, aby złapać spokojniejszy oddech, uspokoić emocje.

      Usuń
  2. Oooo, to widzę, że szykuje mi się kolejna lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może książka jest super ale raczej nie dla mnie w obecnym stanie ;) pozdrawiam i zapraszam do nas https://siostrydajarade.blogspot.com/2016/08/zagadki-obrazkowe-re-re-kum-kum-i-hip.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć odpowiedni nastrój, aby po nią sięgnąć, mnie mocno zaskoczyła swoim klimatem, ale czasami tak właśnie lubię. :)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawie to opisalas i mnie zainteresowalas :) Musze chyba siegnac po to wydanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję za miłe słowa, wzmacniają moją pasję. :) Satysfakcjonującego zaczytania życzę. :)

      Usuń
  5. Rzeczywiście książka zapowiada się na bardzo wartościową lekturę, ale jakoś do mnie trafia. Wydaje mi się zbyt przytłaczająca. może za kilka lat bardziej mnie zaciekawi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością kiedyś nadejdzie dogodny moment, aby po nią sięgnąć i przeżyć z nią tę przygodę. :)

      Usuń
  6. Jestem za! Zresztą, gdy tylko zobaczyłam okładkę to pomyślałam, że jest to książka w moim typie, a po Twojej recenzji tylko się do tego przekonałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka wyśmienicie dopełnia treść powieści, to właśnie ona skłoniła mnie do sięgnięcia po książkę. :) Pozdrawiam serdecznie i dobrego zaczytania życzę. :)

      Usuń
  7. Trudny temat, fabuła dość mroczna, ale warto chociaż spróbować ją przeczytać. :) Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem trzeba i warto zmierzyć się z takimi trudnymi tematami, zawsze coś z nich możemy wyciągnąć dla siebie, pewne spostrzeżenia czy przestrogi. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  8. Bardzo ciekawa i zachęcająca recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi bardzo zachęcająco, raczej nie co prawda nie kupię, ale kiedy dotrze do biblioteki to przeczytam.
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocna przygoda czytelnicza, książka zdecydowanie ma w sobie coś, co powoduje, że zaglądamy do jej kolejnych stron. :)

      Usuń
  10. Ooo coś ciekawego! Zachęciłaś mnie :D Lubię mroczne klimaty :D Dodaję do "przeczytać" :D
    Pabottyro.blogspot.com :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mrocznie, bardzo mrocznie, i to zderzenie z pozorną niewinnością, którą moglibyśmy oczekiwać po nastoletnich osobowościach. Mocno satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń
  11. Początkowo się nad nią zastanawiałam, ale jednak zrezygnowałam z jej lektury :) Teraz zaczynam żałować...
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością pojawi się okazja, aby się z nią zapoznać, mocna i mroczna propozycja czytelnicza, jednak warto się z nią zapoznać. :)

      Usuń