niedziela, 7 sierpnia 2016

POSŁANIEC Lois Lowry 214/2016

DAWCA tom 3

"To było złudzenie, splątany supeł lęków, oszustw, mrocznych walk o władzę, który... niemal wszystko zniszczył. Teraz rozplątywał się, rozwijał niczym rozkwitający kwiat jaśniejący nowymi możliwościami."

Trzeci tom i kolejne pozytywne wrażenie wywołane wspaniałą historią, dopracowaną w każdym szczególe, mocno wciągającą, chwytająca za serce, skłaniającą do przemyśleń i zadumy. Autorka pięknie połączyła dwie poprzednie powieści cyklu, w wielu aspektach nawiązując do nich, a jednocześnie tworząc coś zupełnie odmiennego, w fabule, jej umiejscowieniu, postawie bohaterów, klimacie i nastroju. Z przyjemnością śledzi się taki scenariusz wydarzeń, opisany lekkim i swobodnym stylem, wypełniony emocjami, ale również ciepłymi barwami. Świat znów zmienia swoje oblicze, nic nie jest dane na zawsze, o wartościowe rzeczy należy dbać, pielęgnować je, inaczej mogą wymknąć się spod kontroli, przybrać mroczny i niebezpieczny wydźwięk, nieodwracalnie zniszczyć to, co najcenniejsze w człowieku. Bez względu na wiek czytelnika, opisywana opowieść wciąga prawdziwością i szczerym przesłaniem. Mnóstwo fascynujących przygód, zaskakujących zwrotów akcji, interesującego rozwinięcia losów nowych i dotychczas poznanych sympatycznych postaci, inspirujących myśli o miłości, przyjaźni, bliskości, rodzinnych więzach, oddaniu, uczciwości, wierności i zaufaniu. Zajmująca lektura, świetnie się w niej odnajdujemy, dobra rozrywka z mocno zaskakującym zakończeniem.

Głównym bohaterem jest Matt, ciekawy świata i energiczny chłopiec, który sześć lat wcześniej przybył wraz z Widzącym do Wioski w poszukiwaniu akceptacji, zrozumienia, bezpieczeństwa, nowego domu i rodziny. Doskonale sprawdza się jako doręczyciel wiadomości, wędrując przez dziki Las, nie dla każdego otwierający swe mroczne ścieżki. W miarę dojrzewania, Matt odkrywa zaskakujący rodzaj mocy głęboko w nim tkwiącej. Trudno nad nią zapanować, zaczyna się od słabego wrażenia, które stopniowo rośnie w siłę i potęgę. Chłopak uczy się wykorzystywać ten niezwykły dar w słusznym celu. Jakie groźne i niebezpieczne pułapki czekają na Matta? Dlaczego umiejętności chłopca okazują się tak bardzo znaczące dla mieszkańców wioski? Jaką rolę odgrywa widzący więcej niż inni przywódca i zdolna hafciarka Kira? Skąd przemiana wsi, ze spokojnej oazy w miejsce wypełnione gniewem, wrogością, wręcz nienawiścią? Co sprawia, że wśród ludzi pojawia się tyle negatywnych myśli i egoistycznych uczuć? Gdzie leży granica przeciętności, mierności i mizerności? Do jakiego stopnia można wyrzec się własnego ja, wymienić głębię serca na rzeczy mało istotne i nieważne? Jak bardzo człowiek pozwoli omamić się przez materialne synonimy bogactwa, powierzchowność, złudzenie i nijakość? Czy wciąż musimy popełniać te same błędy, nie wyciągając konstruktywnych wniosków z poprzednich?

"Dawca" tom 1, "Skrawki błękitu" tom 2

4.5/6 - warto przeczytać
fantastyka

Data premiery: 18.03.2015

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Galeria Książki. :)

24 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. I wciąga, mnóstwo przygód, a przy tym subtelnie wplecione w fabułę życiowe przesłanie. :)

      Usuń
  2. Ja na razie znowu czytam GoT :) ale za nowymi pozycjami w biblioteczce też trzeba by się rozglądnąć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam takie właśnie cykle, z taką łatwością wciągają nas w swój świat. :) Tez już rozglądam się za kolejnym czytelniczym wyzwaniem. :)

      Usuń
  3. Aktualnie czytam książki Pytlakowskiego, o mafiach i skazańcach. Jakoś mnie wciągnęły, mimo że nigdy nie interesowałam się taką tematyką. Człowiek się zmienia :)

    Po Twojej recenzji aż mam ochotę zakupić te książki, ale poczekam aż młody troszkę podrośnie, bo czasu mało, a książki, te jeszcze nieprzeczytane, rosną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedawno czytałam książkę o polskiej mafii, ale jeszcze nie trafiłam na odpowiedni nastrój, aby ją zrecenzować, musi poczekać. :)

      Moje dzieciaki mają tyle zakupionych przeze mnie książek, że starczy im tych czytelniczych przygód na wiele miesięcy, a ja i tak wciąż wzbogacam domową bibliotekę, tak bym chciała im jak najwięcej przekazać. :)

      Usuń
  4. Pierwszy tom - "Dawca" - specjalnie nie zachwycił, mimo wielu pozytywnych recenzji. Mam jednak w planach sprawdzić, jak mi się spodoba tom drugi, dlatego szykuję się obecnie na zakup "Skrawków błękitu" :)

    Pozdrawiam,
    https://faaantasyworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak już jest, że nieraz to co innym bardzo przypadnie do gustu, innym niekoniecznie, i odwrotnie, ile razy książka odrzucona przez innych wzbudziła we mnie zainteresowanie czy nawet zachwyt. Podoba mi się ta indywidualność ludzi i książek. :)

      Usuń
  5. To dobrze, że trzeci tom wypada tak dobrze, fani fantastyki będą zadowoleni;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic tylko czytać, świetnie się wszystko układa w całość. :)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie ma w sobie coś, co pozwala czytelnikowi cieszyć się spotkaniem z nią. :)

      Usuń
  7. Osobiście nie przepadam z fantastyką, a na tę serię chyba mogłabym się skusić:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo w niej odwołań do istoty człowieczeństwa, dlatego między innymi tak mocno oddziałuje na nas. :)

      Usuń
  8. Nie mam pojęcia czy by mi się spodobała, ale może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto dopisać do listy książek do przeczytania. :) Niezwykle sympatycznie się ją czyta. :)

      Usuń
  9. A ja właśnie zaczęłam przygodę z "Dawcą" i jestem zadowolona ;) Z chęcią zapoznam się z kolejnymi tomami.
    I te okładki są piękne <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, okładki mają w sobie magnetyzm przyciągający oko czytelnika, świetnie wpasowane w klimat całego cyklu, mnie również bardzo się podobają. :) Satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń
  10. Skusiłaś mnie na cały cykl! Akurat dziś rozpoczynam długi urlop zatem będę mogła oddać się bez ograniczeń lekturze:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł jak najbardziej popieram, bardzo się cieszę, fantastyczna przygoda przed Tobą. :) Czekam na wrażenia po ich przeczytaniu. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  11. Czytałam tylko pierwszą część tej serii i mimo, że pozytywnie mnie zaskoczyła, to nie sięgnęłam po kolejne tomy, gdyż nie wiedziałam, że istnieje kontynuacja tej książki :D Teraz, żeby przeczytać dwa pozostałe tomy, musiałabym jeszcze raz powrócić do Dawcy i odświeżyć sobie pamięć o czym książka była i jak się zakończyła, a na razie mam tyle książek do czytania, że nie wiem czy znajdę na to czas. Może w przyszłości powrócę do tej serii. :D

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ksiazkowyswiatwyobrazni.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie odświeżanie książek też ma swój urok, wiele nowych rzeczy w nich wyłapujemy. :)

      Usuń