sobota, 10 marca 2018

GRZESZNICA Petra Hammesfahr

"Istnieją rzeczy zbyt potworne, by je sobie uświadomić."

Ależ niesamowity thriller psychologiczny, całkowicie mnie pochłonął, cudowne uczucie, kiedy przez kilka godzin czytania nie liczy się rzeczywistość, a jedynie historia przybliżana w książce. Wyjątkowo intrygująca fabuła, nie zliczę ile autorka przeprowadza nagłych zwrotów akcji, jak wiele podrzuca fałszywych tropów i lustrzanych odbić do snucia przypuszczeń i domysłów. Mocno dałam się wciągnąć w prowadzoną na wysokim poziomie grę interpretacji zdarzeń, zmieniania punktów widzenia, przeformowywania opinii o kluczowych bohaterach. Potężnie rozbudzona sfera emocjonalna, nieprzewidywalne skrajne przeżycia, pragnienie dotarcia do prawdy kryjącej się za licznymi zmyślnie wykreowanymi tajemnicami, matactwami i kłamstwami.

Mamy wrażenie ciągłego wciskania przycisku rewersu podczas odsłuchiwania taśmy wspomnień głównej bohaterki, nakładania kolejnych warstw półprawd i krętactw mających uniemożliwić dosięgnięcie właściwego sedna sprawy. Z każdym bliższym spojrzeniem pojawiają się nieznane dotąd odcienie okoliczności, mniej lub bardziej wiarygodne, dające się łatwo podważyć lub nie. Kiedy już wydaje się, że łapiemy trwały punkt zaczepienia w opowieści, wówczas autorka sprytnie zmienia kierunek dochodzenia, coś, co przed chwilą było fundamentem, staje się jedynie wypełnieniem, zaś inne elementy, wcześniej pozornie niegodne uwagi, zaczynają wieść prym.

Nie ukrywam, jestem zachwycona powieścią, rewelacyjnie mi się ją czytało, sam fakt, że nie oderwałam się od stron książki nawet na chwilę, świadczy o przeżyciu fascynującej przygody czytelniczej. Jestem pełna uznania dla umiejętności angażowania czytelnika, sugestywnej narracji, która nie tłamsi szczegółami, ale mnóstwo podrzuca do przetworzenia, czyli dostajemy to, co najbardziej fascynuje w thrillerze psychologicznym. Nie możemy wręcz doczekać się, kiedy jeszcze więcej zostanie ujawnione, tak aby wzbogacił się materiał do wielotorowych przemyśleń i poplątanych interpretacji. Zakończenie potwierdza kunszt oddziaływania na wyobraźnię czytelnika, skala mrocznych grzechów przeraża, dla jednych znajdujemy uzasadnienie, dla pozostałych nie.

Cora Bender to młoda kobieta, matka dwuletniego chłopczyka, oddana życiu rodzinnemu, aktywna zawodowo. Jednak już pierwsze wrażenie podpowiada nam, że jest w niej coś niepokojącego i alarmującego. To intuicyjne przeświadczenie potwierdzają tragiczne wydarzenia rozgrywające się podczas słonecznego dnia na rekreacyjnej nadjeziornej plaży. Niespodziewanie, z niewiadomych przyczyn, kobieta rzuca się z nożem na nieznanego wypoczywającego mężczyznę i zabija go. Szaleństwo, obłąkanie, niepoczytalność, wściekłość, furia, amok, co tak naprawdę kryje się za jej przerażającym czynem? Dlaczego sprawiająca wrażenie spełniona matka i żona zachowuje w tak gwałtowny i brutalny sposób? Czemu nie zważa na to, że dziecko staje się świadkiem zbrodni?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 430 stron, premiera 31.01.2018 (1999), tłumaczenie Barbara Tarnas
Książkę "Grzesznica" zgarnęłam z półki "nowości".

43 komentarze:

  1. Bardzo fajnie się prezentuje ta książka, zdecydowanie w moim typie

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka już na mnie czeka i Jestem niezmiernie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo wysoka ocena. Chyba warto rzeczywiście przeczytać. Tylko kiedy ja znajdę czas... ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli petarda. Czyli muszę przeczytać ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie właśnie thrillery psychologiczne lubię najbardziej. :)

      Usuń
  5. Ciekawa recenzja, ale książka chyba nie dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak zawsze fajna propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedna z lepszych, jakie ostatnio miałam okazję czytać. :)

      Usuń
  7. Jak wiesz boję się takich książek :-) musi trzymać w napięciu do końca...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ten dreszczyk czytelniczych emocji bardzo do siebie przyciąga. :)

      Usuń
  8. Widzę, że fabuła rusza z kopyta od samego początku. Skoro nie mogłaś się oderwać i dałaś książce tak wysoką ocenę, domyślam się, że to prawdziwa uczta czytelnicza, więc zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie spędziłam czas z tą książką, mnogość interpretacji, snucia domysłów i przypuszczeń. :)

      Usuń
  9. Jestem bardzo ciekawa co skłoniło bohaterkę do zabójstwa na plaży, jakie demony w niej drzemią

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi naprawdę ciekawie, zaintrygowałaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje się bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka wydaje się być interesująca, skoro nie mogłaś się od niej oderwać. Ja również tak mam, że jak już zacznę coś czytać to nie mogę przestać.;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale nie każdą książkę da się tak czytać, nie każda też tak mocno nas wciąga. :)

      Usuń
  13. Wysoka ocena! Dzięki za rekomendacje - chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasłużona wysoka ocena, powieść przekonała mnie do siebie. :)

      Usuń
  14. Rzadko zdarzają się książki, które czyta się jednym tchem, od okładki do okładki. To musi być naprawdę wyjątkowa powieść - i psychologiczny majstersztyk.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kolejna książka, którą muszę przeczytać☺

    OdpowiedzUsuń
  16. Ale rozbudziłaś moją ciekawość! Zapowiada się fascynująca przygoda czytelnicza. I ta wysoka ocena!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Fenomenalnie poprowadzona fabuła. Autorka dręczy nas i męczy, aż do samego końca kawałek po kawałku ujawniając prawdę, z resztą bardzo brzydką i nieprzyjemną. Bardzo mnie ta książka wciągnęła.
    Pozdrawiam
    KSIĘGOZBIÓR

    OdpowiedzUsuń
  18. Są takie książki które przeczytałabym po pierwszym rzucie oka na okładkę i tytuł. Ta taka jest

    OdpowiedzUsuń