niedziela, 11 marca 2018

RAJ NIE ISTNIEJE Michael Robothan

"Wartość tajemnicy zależy od tego, przed kim zamierza się coś ukryć... może być wiele warta... bezwartościowa. Ale zawsze ktoś musi za to zapłacić."

Porządnie poprowadzony thriller, wciągająca narracja, intrygujący pomysł na fabułę, niepokojący klimat, który z każdym rozdziałem nabiera intensywności. Scenariusz zdarzeń śledzimy z dwóch perspektyw, każda ma wiele ciekawego do zaoferowania, przyciąga zestawem emocji i możliwości interpretacji, czytelnik rzucany jest z jednej skrajności w drugą, elementy wzajemnie wykluczają się, a jednak po połączeniu tworzą spójną i logiczną całość. Frapująca dychotomia ma swój urok, zmusza do refleksji, rozszyfrowywania przeszłych zdarzeń, nieustannego snucia domysłów i przypuszczeń.

I nawet, kiedy autor wyjaśnia już wszelkie wątpliwości, odkrywa większość fragmentów układanki prawdy, to wciąż pozostawia w niepokojącym zawieszeniu odnośnie finalnej odsłony powieści. Wybornie odmalowano profile głównych bohaterek, bynajmniej nie idealnych i bez skazy, mają wady i zalety, a ich dobre i złe strony wymykają się jednoznaczności. Ta, która pozornie zasłużyła na potępienie i odrzucenie, wywołuje też w pewnym stopniu zrozumienie i współczucie, a ta, która powinna budzić opiekuńcze i ciepłe emocje, okazuje się mieć kilka wyjątkowo mroźnych zadr. Powieść idealnie pokazuje, jak skomplikowana i złożona jest natura człowieka, jak wiele z jego zachowań zależy od okoliczności, jak bardzo może być przesuwana granica szaleństwa i obłędu, wierności i lojalności, miłości i oddania, nienawiści i pogardy.

Zarówno Agatha, pracująca w sklepie spożywczym, związana uczuciem z technikiem komunikacji w marynarce, jak i Meghan, wcześniej dziennikarka, teraz prowadząca bloga parentingowego, spełniona żona, matka dwójki dzieci, są w ostatnich tygodniach ciąży. Przy paru przypadkowych spotkaniach nieznajome zamieniają ze sobą kilka zdań. Jednak jedna nie wie, że jest pod baczną obserwacją drugiej, że w niedalekiej przyszłości jej życie zmieni się w istny koszmar i udrękę. Obie kobiety skrywają tajemnice, które nie powinny ujrzeć światła dziennego, ale czy uda się im je ukryć, nie dopuścić do ich ujawnienia? To było moje pierwsze spotkanie z twórczością Michaela Robothana, ale z pewnością nie ostatnie, przeczesywać będę księgarnie i zasoby bibliotek w poszukiwaniu jego książek, gdyż ta przygoda sprawiła mi wiele radości i satysfakcji czytelniczej.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller, 480 stron, premiera 15.02.2018, tłumaczenie Katarzyna Ciążyńska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu HarperCollins Polska.

39 komentarzy:

  1. Kolejny thriller na tapecie. Historia dwóch kobiet przyciąga uwagę i zaciekawia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocne, mroczne, tajemnicze klimaty, to zdecydowanie coś dla mnie. :)

      Usuń
  2. Książka wydaje sie mega ciekawa! Uwielbiam thrillery dlatego zaraz lece do najbliższej biblioteki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przebiegł.mnie mały dreszczyk, takie trhillery lubię☺

    OdpowiedzUsuń
  4. To tak dużo osób czyta thrillery ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealne na odreagowanie stresu. :)

      Usuń
    2. Ale chyba nie dla mnie, jak pojawia się w TV thriller to wyłączam, książek nie czytam, chyba mam za dużo wyobraźni :-))

      Usuń
    3. Książki pobudzają moją wyobraźnię, a ponieważ lubię takie dreszczyki emocji, zatem chętnie po nie sięgam. Natomiast film naprawdę musi mnie zainteresować, żebym go obejrzała, są przeżycia, ale już ze znamionami odtwórczymi.

      Usuń
  5. No muszę przyznać, że mnie zaciekawiłaś. Kobieta w ciąży skojarzyła mi się z Dzieckiem Rosemary ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ho ho ho może być naprawdę ciekawie... Lubię takie akcje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja teraz stawiam na lektury tematyczne (dieta i trening), ale zapisuje tytuł. W wolnym czasie chętnie do tego wrócę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zachęcająca recenzja :), więc możliwe, że się zapoznam z książką, bo ostatnio ciągle szukam dobrego thrillera.

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem bardzo ciekawa tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Aż tak często nie sięgam po ten gatunek, ale brzmi na prawdę zachęcająco. Będę mieć ten tytuł na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Po Twoich emtuzjastycznych słowach, z chęcią przeczytam książkę. Po nie do końca udanym "Kredziarzu" przyda mi się dobry thriller :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Kredziarz" w planach czytelniczych, czekam właśnie na książkę, zobaczymy jak ja ją odbiorę. :)

      Usuń
  12. Akurat nie są to moje klimaty;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W inne klimaty też się zagłębiam, zatem może trafi się nam wspólna książka do podzielenia się wrażeniami. :)

      Usuń
  13. Recenzja bardzo zachęcająca choć ja chyba nigdy nie przekonam się do tego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  14. Przeczytałam z zapartym tchem! Co świadczy o tym, że książka jest zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękny cytat - i przyznam szczerze, że zaciekawiłam się jaką mogą skrywać tajemnicę oraz która z kobiet przyczyni się do diametralnego zmiany życia na same negatywy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Częściej oglądam filmy niż czytam książki - lecz w fabule zarówno jednych, jak i drugich, zawsze fascynuje mnie złożoność natury ludziej: mieszanka dobra i zła w każdym z nas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też te zagadnienia bardzo przyciągają, lubię analizować, interpretować, porównywać. :)

      Usuń
  17. Ciekawa jestem jak to jest z tym rajem...

    OdpowiedzUsuń