środa, 10 czerwca 2020

OSTATNI Hanna Jameson

"Mam wrażenie, że w hotelu jest więcej osób, niż nam się wydaje."

Powieść atrakcyjnie splata kilka wątków, jednocześnie ciekawie miksuje kawałki łamigłówek i zagadek. Postapokaliptyczny klimat wzbogacają elementy kryminału, sensacji i obyczajowych nut. Aspekty głębokiej izolacji, wyjątkowości przeżycia, walki o przetrwanie, podgrzewają niepewność i niepokój. Zwłaszcza pierwsza połowa książki przyciąga uwagę, zgrabnie buduje napięcie, wystawia czytelnika na strumień niewiadomych i sekretów. Druga połowa nie okazuje się już tak mocno zajmująca, rozbija się o fale przeciętności i szablonowości.

Na wiele miast, rozsianych po całym świecie, spadają bomby nuklearne, skazując miliony ludzi na zagładę, dewastując środowisko naturalne, wprowadzając całkowity chaos i panikę. W usytuowanym w odosobnieniu hotelu, skrytym wśród gęstego lasu, przed zewnętrznym zagrożeniem chroni się dwudziestka ludzi. Bardzo odmienni osobowościowo, reprezentujący różne warstwy społeczne, rozmaicie podchodzący do tematu przeżycia. Wśród nich historyk John Keller, który prowadzi kronikę wydarzeń i osobiste zapiski.

Kluczowa postać wydaje się zupełnie przeciętną osobą, nie jest superbohaterem, a jednak potrafi aktywnie włączyć się w czynienie życia garstki tych, co przetrwali, zorganizowanym, naturalnym i znośnym. Mężczyzna prowadzi prywatne śledztwo w sprawie zamordowania dziewczynki, której ciało odnaleziono w hotelowym zbiorniku wody pitnej. Sprawia wrażenie lekkiego nieudacznika i niezdary, nie kieruje się logiką w zachowaniu. Swobodnie wydobywa od ludzi prywatne tajemnice, lecz zamiast zatrzymywać je dla siebie, szybko dzieli się nimi z innymi. Nie przekonuje postawą, czasami zachowuje się jak rozkapryszone dziecko, ale nie ma się co dziwić, świat, jaki znał i na jakim mu zależało, minął bezpowrotnie, zaś on robi wszystko, aby odwrócić uwagę od wyrzutów sumienia i poczucia winy w odniesieniu do swojej rodziny, od której nie ma znaku życia.

Hanna Jameson dość swobodnie podeszła do racjonalności i spójności przybliżonego świata po nuklearnej zagładzie, środków komunikowania się, skażenia atmosfery, dostępu do wody, prądu, żywności, artykułów pierwszej potrzeby. Kiedy było to wygodne wszystko sprawiało wrażenie prawidłowego działania i dostępności, a kiedy intensyfikowała się izolacja nic nie funkcjonowało tak jak należy. Przeszkadzała niekonsekwencja w snuciu opowieści, choć rozumiem, czym kierowała się autorka, elastycznie dostosowując tło do tego, co było naświetlane na pierwszym planie. Próba zastanowienia się nad tym, w jaki sposób zmienia się człowiek w obliczu zagrożenia śmiercią, nieuchronności strat, traumatycznych doświadczeń i rywalizacji o życie?

Postaci cechuje mieszanka dobrych i złych cech, ukazują zafałszowane i prawdziwe oblicze, decydują się na drastyczne kroki lub wycofują się z wszelkiej aktywności. Ale są tacy, którym zależy na dobru ogółu, podporządkują własne interesy potrzebom tych, co przetrwali, pragną, by pozostali czuli ich użyteczność i przydatność. Ale czy faktycznie tylko takie motywy nimi kierują? A może ich tajemnice są po prostu pilniej strzeżone? Zakończenie rozczarowało, spodziewałam się wnikliwszej analizy, lepszych posunięć, elementu zaskoczenia, materiału do refleksji. Książka zapewnia dreszczyk emocji, lecz nie jest on intensywny, sympatycznie się ją czyta, choć nie pozostanie w pamięci, pasuje do wypełnienia wolnego czasu, ale nie w zobowiązującej formie.

3.5/6 - w wolnym czasie
thriller dystopijny, 422 strony, premiera 15.01.2020 (2019), tłumaczenie Paulina Broma
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

34 komentarze:

  1. Czytałam i mam bardzo podobne do Twoich przemyślenia, liczyłam na naprawdę spektakularne zakończenie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tę książkę, ale jakoś nie spieszy mi się do jej czytania. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że zakończenie jest tak rozczarowujące. Tematyka super, więc może mimo to się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podziwiam Cię, że tak dużo udaje Ci się poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem pod wrażeniem :) Do tego pisanie recenzji itp.
      Książki nie czytałam, bo za tym gatunkiem jakim jest thriller nie przepadam.

      Usuń
    2. Ja jestem również pod wrażeniem. To jest cud ile człowiek może przeczytać książek w takim krótkim czasie, a nie są to cieniutkie książeczki dla dzieci. o książce nigdy nie słyszałam, ale nie przekonałam się do niej.

      Usuń
    3. I ja też Cię podziwiam! Serio, czytanie samo w sobie zabiera dużo czasu a do tego jeszcze pisanie recenzji (zawsze dobrych)!

      Usuń
  5. Tematyka mało interesująca, jak dla mnie i widzę, że raczej nie mam czego żałować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama tematyka wydaje mi się dosyć interesująca, ale szkoda, że zakończenie jest rozczarowujące...

    OdpowiedzUsuń
  7. Temat mega interesujący, zakończenie jak widzę trochę cię rozczarowało. Ale to nic i tak sięgnę po tą książkę,żeby zobaczyć czy mnie się również spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie lubię jak w książce czy filmie zakończenie jest tak fatalne

    OdpowiedzUsuń
  9. Po tę książkę chciałam bardzo sięgnąć, ale teraz to już sama nie wiem :/

    OdpowiedzUsuń
  10. Post apo lubię, ale pozostanę przy Uniwersum Metro.

    OdpowiedzUsuń
  11. a zapowiadało się całkiem nieźle... Szkoda, że zakończenie zawodzi...

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie miałam przyjemności czytać jeszcze tej książki.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Temat wydaje się ciekawy, więc szkoda, że jego realizacja nieco zawiodła. Ale w wolnej chwili i tak bym chętnie sięgnęła po tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sorry, ale zdecydowanie nie moje klimaty. Ale najważniejsze, że każda literatura znajduje swoich odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też racja, ja też czuję, że nie za bardzo by mi się spodobała.

      Usuń
  15. Szkoda, że ta książka jest tak rozczarowująca. Nie lubię, kiedy autorzy za bardzo naginają wykreowaną przez siebie rzeczywistość do własnych potrzeb, co owocuje pewnym zaprzeczeniem wcześniej narzuconych zasad. A niestety zdarza się to nierzadko w literaturze!

    OdpowiedzUsuń
  16. sama dystopia mnie bardzo zaciekawiła, ale widzę, ze jest to jedyny ciekawy aspekt :<

    OdpowiedzUsuń
  17. Patrząc na okładkę raczej bym się nie skusiła, ale zainteresowałaś mnie recenzją i tym, co napisałaś o bohaterach - jestem ciekawa ich kreacji :)

    OdpowiedzUsuń
  18. wow czytałam tyle opinii, które wychwalały powieść pod niebiosa, że Twoja jest dla mnie prawdziwym zaskoczeniem!

    OdpowiedzUsuń
  19. Z jednej strony ta budowa postaci brzmi kusząco, z drugiej rozczarowujące zakończenie szczerze zniechęca. Jak dla mnie finał powinien być wisienką na torcie, po thrillerze oczekuję, że zakończenie będzie właśnie wnikliwe i po prostu przemyślane. Także tym razem chyba podziękuję. ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Tematyka może być ciekawa, nawet pod horror hehe, ale że tak nisko oceniona? Coś brakowało... i sie zastanawiam czy mnie też by brakło? Hmm chociaż jak piszesz w podsumowaniu to są Twoje odczucia wiec kto wie?

    OdpowiedzUsuń
  21. Szkoda, że brak tam tej racjonalności i spójności. A jednak lubię, gdy autor szanuję inteligencję czytelnika

    OdpowiedzUsuń
  22. Mnie się całkiem podobało, dobry na raz.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie słyszałam w ogóle wcześniej o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  24. Jakoś specjalnie nie ciągnie mnie po sięgnięcie po tę książkę. Recenzja za to jak zawsze mega.

    OdpowiedzUsuń
  25. Zapisuję sobie na listę, przez Ciebie coraz dłuższą listę!!! Dystopie kocham w każdej postaci. Na szczęście tylko czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Od pewnego czasu ta książka za mną chodziła. Chciałam po nią sięgnąć, ale po twojej recenzji, postanowiłam zostawić ją sobie na kiedyś indziej. Szkoda, że zakończenie rozczarowuje.

    OdpowiedzUsuń
  27. Spotykam się z tym nieraz, że świetny temat jest przez autora po prostu popsuty. Może sięgnę po książkę, ażeby porównać swoją opinię z Twoją, ale pewnie nieprędko :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Brzmi niezwykle ciekawie. pozdrawiam miło

    OdpowiedzUsuń
  29. Zdecydowanie to nie moje klimaty jeśli chodzi o ksiązki

    OdpowiedzUsuń