niedziela, 28 czerwca 2020

WIELKI SPEKTAKL NA NIEBIE Osiem wizji wszechświata od starożytności do naszych czasów

MARCO BERSANELLI

"Dalekie, dalsze niż dalekie gwiazdy świeci piękniejsze światło, które mi każe śpiewać." abruzyjska piosenka ludowa

Miałam dobrego nosa, że chwyciłam za tę książkę, przypuszczałam, że to zdecydowanie coś dla mnie i faktycznie miałam rację. Publikacja stanowi rewelacyjny przykład fantastycznie napisanej opowieści popularnonaukowej. Używam słowa opowieść, bo Marco Bersanelli nie poprzestaje na dostarczaniu powszechnej wiedzy o kosmologii, ale zadaje sobie trud, aby uczynić to niezwykle barwnie i przekonująco. Narracja mocno przemawia do wyobraźni czytelnika, ucieka od żargonu naukowego, stosując go tam, gdzie jest to absolutnie koniecznie. Wyeliminowano zbędne szczegóły i zagmatwania, które mogłoby w jakikolwiek sposób rzutować na zrozumienie przybliżanych zagadnień, w końcu nie aż tak łatwych, jak by się wydawało na pierwszy rzut oka, zwłaszcza w ostatnich rozdziałach książki. Takie właśnie popularnonaukowe podejście do przedstawiania dorobku myśli ludzkiej szalenie mi odpowiada. Sprawia, że z jeszcze większym entuzjazmem rzucam się na inne dzieła z tego gatunku literackiego.

Co ciekawe, książka spodobać się może nie tylko osobom, które bazują na podstawowej wiedzy z kosmologii. Mam wrażenie, że również osoby specjalizujące się w tej nauce dzięki chwytliwej formie prezentacji z przyjemnością zapoznają się ze spojrzeniem na osiem wizji wszechświata. Autor prowadzi od prehistorycznej kultury astronomicznej do współczesnych osiągnięć fizyki Wszechświata. Swobodnie wchodziłam w aspekty, które nie zawsze były dla mnie zrozumiałe. Bersanelli sprawił, że w końcu poukładały mi się niektóre tematy, a to już krok do nadążania za teoriami i stosowania własnych odniesień. W przyszłości, kiedy trafię na podobnie zajmujące publikacje, może nawet stać mnie będzie na snucie wnikliwszych interpretacji. Bo czyż nie jest prawdziwą istotą literatury popularnonaukowej dawać rozrywkę i prowadzić do samorozwoju?

Marco Bersanbelli uświadamia, jak mocno jesteśmy powiązani z pięknym obrazem gwiaździstego sklepienia, jak potrafimy go kontemplować, czerpać z niego artystyczną inspirację, poddawać się ciekawości poznawania, włączać w religijne odniesienia, odpowiadać na pierwotne rytmy nieba. Dużo już się nauczyliśmy na przestrzeni wieków, ale wciąż mamy długą drogę odkryć przed sobą, kolejne pokolenia bazować będą nad naszymi dokonaniami, potwierdzać, obalać, uzupełniać koncepcje. Publikacja nie wyczerpuje twórczości w zakresie systemów powstania, ewolucji, funkcjonowania i przyszłości Wszechświata, jednak zwięźle i przyjaźnie podsumowuje trwającą dwadzieścia tysięcy lat obserwację niebieskiego widowiska, uświadamia jak krok po kroku, wraz z pojawianiem się genialnych umysłów, udziałem zdeterminowanych jednostek, dochodzi do radykalnych zmian wizji świata, jak osiągnęliśmy obecny stan wiedzy, zrozumienia i intuicji.

6/6 - rozkosz czytania
literatura popularnonaukowa (kosmologia), 318 stron, premiera 20.02.2020 (2016)
tłumaczenie Agnieszka Liszka-Drążkiewicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Copernicus Center Press.

42 komentarze:

  1. Bardzo ciekawa pozycja. Dziękuję za rzetelną recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, zainteresowałaś mnie tą książką.
    Rozkosz czytania? No, to musi być coś naprawdę zjawiskowego.
    Twoja recenzja tak zachęca, że kupuje w ciemno.
    Taka tematyka tez mi odpowiada.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, nie wiedziałam Irena, że takie książki mogą cię zainteresować ;)

      Usuń
  3. O, to coś dla mnie i jeszcze taka wysoka ocen :-)
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ta książka też wyjątkowo zainteresowała, więc może kiedyś się skuszę.

      Usuń
  4. Ciekawa pozycja, choć jednak wolę "zwykłe" książki :) bardzo rzetelna recenzja

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam oglądać programy ale i czytać książki o starych cywilizacjach i ich postrzeganiu różnych dziedzin życia

    OdpowiedzUsuń
  6. Super, jestem fanką Wszechświata w twojej dłoni, więc na pewno i na tę pozycję się skuszę. Uwielbiam takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawsze mnie intrygowało co naprawdę jest w kosmosie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. wkręciłabym się w tę książkę, uwielbiam takie tematy!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem ciekawa pracy twórczej tej książki. Miłego dnia pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś bardzo interesowałam się podobną tematyką. Niestety zupełnie nie jestem umysłem ścisłym i z czasem zarzuciłam jej zgłębianie, bo publikacje, po które sięgałam były zbyt trudne dla mnie. Myślisz, że jako umysł kompletnie nieścisły odnajdę się w tej książce?

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpowiedzi
    1. Też tak uważam, może kiedyś się na nią skuszę.

      Usuń
  12. Brzmi ciekawie, chętnie sięgnę po tę pozycję. Nieczęsto jakąś pozycja z tego tematu mnie zaciekawi, ale tej chetnie dam szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tematyka bardzo mi odpowiada, a i recenzja zdecydowanie jest przekonująca

    OdpowiedzUsuń
  14. Coś z mojej tematyki :) Aczkolwiek nie miałam jeszcze okazji sięgnąć po żadną książkę o kosmosie. To raczej prywatne zaiteresowania.

    OdpowiedzUsuń
  15. Wędrówki po kuchni28 czerwca 2020 15:17

    Myślę, że ta pozycja by mnie wkręciła na maksa! Zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że to zdecydowanie coś, co powinno się w mojej biblioteczce znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  17. Małgorzata Jagoda28 czerwca 2020 15:27

    Bardzo ciekawa recenzja, która z pewnością wielu zachęci do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mój syn uwielbia takie książki. Ba, nawet ogląda kanały na YT z różnymi teoriami dotyczącymi przyszłości historii Europy itd. Ciekawa jestem czy by mu sie spodobało.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zachęciłaśnie mnie tą recenzja, żeby poszukać książki i ja przeczytać. Ładnie Ci to wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mogłabym się zainteresować tym tematem! Niedawno czytałam o ewolucji to czemu nie Wszechświata? :)

    OdpowiedzUsuń
  21. A to akurat coś w moich klimatach! Będę musiała się za to koniecznie zabrać!

    OdpowiedzUsuń
  22. Zapowiada się świetnie! Zapisuję sobie na liście

    OdpowiedzUsuń
  23. Z przyjemnością sięgnęłabym po tę książkę, zapowiada się ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Czuję się zaciekawiona tym tytułem. ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ostatnio mam na "stosiku wstydu" dużo książek o kompletnie innej tematyce, więc tym razem nie dołożę kolejnej, bo wstyd byłby za duży. Ale mogę zawsze komuś polecić jak zapyta o książki tego gatunku, bo znam ich w sumie niewiele.

    OdpowiedzUsuń
  26. Co prawda my w najbliższym czasie na pewno nie przeczytamy z braku czasu, ale na listę wpisujemy

    OdpowiedzUsuń
  27. choć nigdy nie czytałam tego typu ksiązki ta mi się spodobała ! coś innego niż wszystko

    OdpowiedzUsuń
  28. Ostatnio trafiłam na tą książkę i jej tematyka mnie mocno zaintrygowała. A teraz jak widzę tak pozytywną opinię na jej temat to tym bardziej czuję, że muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  29. Mieszkam w miejscu, gdzie niebo jest naprawdę rozgwieżdżone. Ta książka pewnie by mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciekawie zapowiada się ta książka,z tego co piszesz warto po nią sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  31. Znam jedną osobę, która kolekcjonuje wszystkie książki o tematyce kosmosu. Muszę koniecznie polecić jej właśnie tę, być może jeszcze o niej nie słyszała. Sama także chętnie ją przeczytam. Jest coś takiego tajemniczego w kosmologii co mnie przyciąga i zachwyca. Na pewno nie zawiodę się tą książką i spędzę przy niej wiele ciekawych chwil.

    OdpowiedzUsuń
  32. Jako dziecko już byłam zafascynowana kosmosem, dopisuję na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Cudowna okładka. Zakochałam się w niej. Kupię ją. Nie tylko la siebie. Starszy syn uwielbia kosmos. Poza tym to jest coś czego nadal do końca nie znamy. Nadal mamy więcej pytań niż odpowiedzi. Dodatkowo twoja ocena mówi sama za siebie. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  34. Chyba to za ciężka dla mnie książka. Przynajmniej na razie :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Rozkosz czytania - tak wysoka nota mówi sama za siebie :) Jestem bardzo ciekawa, jak zaprezentowano ten niezwykle interesujący temat.

    OdpowiedzUsuń
  36. To jest książka zdecydowanie dla mnie. Zapisuję sobie na listę.

    OdpowiedzUsuń
  37. Mogłaby mnie zaciekawić, więc z chęcią ją przeczytam. Jeszcze tak bardzo ją polecasz.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  38. Zapowiada się naprawdę wspaniale, chętnie przeczytam :) Kasia

    OdpowiedzUsuń
  39. O coś fajnego widzę. Myślę, że się skuszę i poszukam.

    OdpowiedzUsuń