czwartek, 25 czerwca 2020

GANGES. Święci i grzesznicy znad boskiej rzeki

GEORGE BLACK

"Nieopisane piękno i niebywała szpetota, rzeka jako bogini i miejsce kultu, a zarazem otwarty rynsztok i fabryczny ściek."

Początkowo nie była to łatwa podróż czytelnicza, ale to nie znaczy, że nie satysfakcjonująca w ostatecznym kształcie. Wydaje mi się, że nie byłam do niej odpowiednio przygotowana, zarówno w zakresie wiedzy o Indiach, jak i w kwestii gotowości do przerzucenia zainteresowania ze strony przyrody na rzecz człowieka. Oczekiwałam relacji obserwacji miejsc związanych bezpośrednio z rzeką Ganges, a otrzymałam coś znacznie szerszego w ujęciu. Dopiero po kilkudziesięciu stronach wbiłam się w zaproponowaną formułę poznawania świata, zrozumiałam, że aby jak najwięcej z niej skorzystać, najlepiej będzie podzielić czytanie nie na trzy części, jak to zrobił George Black, a na więcej małych codziennych dawek wędrówki po stronach publikacji. To stało się kluczem do świata odkrywania w szacie zaproponowanej przez autora. I wówczas pojawiła się radość i niecierpliwość czytania. A od tego już krok ku lepszemu zrozumieniu Indii.

Trzy główne oblicza Ganges, perspektywa górska, nizinna i delty. Ale to tylko geograficzny podział pozwalający zgrabnie ogarnąć dwa tysiące siedemset kilometrów długości rzeki. Różnorodność, kolorowość i kontrastowość Ma Gangy jest przeogromna, wyjątkowa, przyprawiająca o zawrót głowy, aktywująca zmysły, wystawiająca na próbę zdolności zrozumienia. Jestem przekonana, że osoby, które miały okazję poczuć smak i barwy Indii szybciej wczują się w opowieści autora, ja zmuszona byłam wkroczyć na intensywne obroty wyobraźni, ale właśnie dzięki temu czynione odkrycia stały się mega frapujące. Napotykałam mnóstwo osób, przysłuchiwałam się rozmowom i wypowiedziom, wychwytywałam aluzje, wyciągałam ciekawostki, gromadziłam wiedzę.

Ganges stał się spoiwem wielokrotnych rzutów na ciekawe ludzkie losy, świadkiem odmiennych światopoglądów, uczestnikiem zwykłej codzienności, powiernikiem tajemnic, pokoleniowym wybawcą, żywicielem milionów, ale też płynnym ściekiem, siedliskiem bakterii. Doskonale poznał dobrą i złą odsłonę ludzkiej natury, tak jak ona nie ma cech jednoznaczności, zatem przyciąga przybyszy próbujących uchwycić jego złożony charakter i urok. Black nie narzuca interpretacji, pozostawia ją w gestii czytelnika, naświetla różne aspekty, a z ich zbiorów tka obraz, który każdy po swojemu odczytuje. Wkraczałam w przeszłość historii i kultury, spoglądałam na społeczne procesy, dotykałam religijnych wejrzeń, często w nawiązaniu do zewnętrznego dla Indii świata.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura podróżnicza, 318 stron, premiera 01.01.2019 (2018), tłumaczenie Czwojdrak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiemu.

32 komentarze:

  1. Widzę, że lektura w sam raz dla mnie. Indie pasjonującą swoją różnorodnością.

    OdpowiedzUsuń
  2. Indie to fascynujący kraj. Pełen sprzeczności, skrajności i tajemnic.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem propozycja nie dla mnie. Pasuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię tę serię, bo zawsze są w niej ciekawe, inspirujące książki

    OdpowiedzUsuń
  5. nie przepadam za takimi książkami, ale będzie okazja, to zerknę
    może akurat

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię książki podróżnicze i tę chętnie bym przeczytała...

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię podróżować i poznawać inne zakątki świata. Do Indii pewnie się nigdy nie wybiorę, ale z chęcią o nich poczytam. Bardzo ciekawi mnie ten kraj, a w sumie bardzo mało o nim wiem.

    OdpowiedzUsuń
  8. zamiast literatury wolę zdjęcia lub filmy, po prostu w naszym(jak i każdym innym) języku brakuje odpowiednich słów aby coś takiego opisać

    OdpowiedzUsuń
  9. Na tej serii jeszcze nigdy się nie zawiodłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dawno nie czytałam literatury podróżniczej, więc może dla odmiany ta pozycja będzie dobra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei bardzo ją lubię. Pozwala mi na podróże palcem po mapie.

      Usuń
  11. Wędrówki po kuchni25 czerwca 2020 20:21

    Nie zbyt często sięgam po tego typu literaturę, ale może mała odmiana się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie bardzo mnie jednak ciągnie do tamtych stron, ale może warto? :) K.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem bardzo ciekawa tej książki, Indie, Hindusi, ich podejście do Gangesu są bardzo ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  14. Indie wydają się być fascynującym krajem z ciekawą kulturą, ale przyznam szczerze, że nie chciałabym nigdy wykąpać się w Gangesie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Przyznam, że mi się Ganges bardzo negatywnie kojarzy, raczej z brudem i trupami.

    OdpowiedzUsuń
  16. podziwiam osoby, które dużo czytają, ten świat temu nie do końca sprzyja, żyjemy w takim biegu

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem bardzo ciekawa tej książki i przekonana,że to lektura właśnie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wydaje mi się bardzo ciekawa choć ja niestety mam okropnie mało czasu na książki nad czym ubolewam

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam podróżować choćby z ksiazką w ręku. Zapisuję ja na liście książek dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię literaturę podróżniczą, ale o tym tytule jakoś wcześniej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  21. lubię tego typu ksiązki, więc chętnie i ją sobie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Książki podróżnicze zawsze mnie interesowały, chętnie przeczytałam recenzję

    OdpowiedzUsuń
  23. Indie są ciekawym krajem. A kult Gangesu w odniesieniu do tego jaka jest ta rzeka jest dla mnie nadal zaskakujący

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się nad tym zastanawiam,
      ale każdy kraj ma swoje kulty..
      krystynabozenna

      Usuń
  24. Bardzo inspirująca recenzja, coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Zapowiada się ciekawie. Są wakacje a to wtedy najczęściej czytam o podróżach.

    OdpowiedzUsuń
  26. Książki podróżnicze najczęściej czytam w czasie wakacji. Ta pozycja zwłaszcza teraz, kiedy ograniczam dalekie podróże, będzie ciekawym doświadczeniem. Ganges to bardzo szczególne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś w tym jest. Ja też czytam teraz podróżnicze.

      Usuń
  27. Moja siostra zawsze lubiłą książki o takiej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo mnie zaciekawiłaś tym tytułem, myślę że z chęcią po niego sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  29. Z przyjemnością zanurzyłabym się w treści tej książki. Myślę, że wspaniale spędziłabym z nią wolny czas.

    OdpowiedzUsuń