czwartek, 18 czerwca 2020

ODLICZANIE

TIMO PARVELA, BJØRN SORTLAND

KEPLER62 tom 2

"Leży za gwiazdami, za wzgórzami, wypełniając puste przestrzenie,
Przychodzi przed i jest zaraz po. I kończy życie, i śmiech.”


W drugim tomie atmosfera zagadek i sekretów zagęszcza się, pojawiają się intrygujące czynniki, które trzeba poddać interpretacji. Oprócz ciekawości włącza się niepokój, ślad niebezpieczeństwa, rys nieuchwytnego zagrożenia. Zaledwie na chwilę spotykamy się z bohaterami poprzedniej odsłony serii („Zaproszenie”), Arim i Jonim, gdyż kontynuacja opiera się na przygodzie czternastoletniej Marie, pochodzącej z niezwykle bogatej norweskiej rodziny. Jej matka zmarła, zaś ojciec jest szychą wśród producentów broni. I znów kluczowa postać wywodzi się z niepełnej rodziny, izoluje się od ludzi, cierpi na samotność, a przy tym poszukuje ekscytujących przygód. Spoiwem łączącym wątki jest gra komputerowa Kepler62, jej nazwa odpowiada układowi słonecznemu z planetą o warunkach podobnych do ziemskich. Coraz więcej dowiadujemy się o grze, zarysowują się frapujące wizje przyszłości, w tym alternatywa mogąca przynieść ratunek ludzkości.

Marie wkracza w świat tajnych projektów, mega tajemniczej organizacji, dających do myślenia teorii spiskowych. Przeżywa zajmujące podróże, przygody i spotkania, w tym z diametralnie osobliwymi istotami, w podziemnym kompleksie wojskowym. Co jest wielką tajemnicą Keplera62? Jakie odliczanie zaczęło się? Dokąd podąża wyobraźnia Marie? Autorzy płynnie przeprowadzają przez strony książki, zgrabnie wprowadzają elementy zaskoczenia i nagłego obrotu spraw. Fabuła trzyma równy poziom zaciekawienia, nie ma opcji, aby nudzić się przy atrakcyjnie i dynamicznie rozpisanym scenariuszu zdarzeń. Klimat fantastyki podgrzewa atmosfera czegoś okrytego wielkim sekretem, ubranego w szaty super inteligencji, trudno wytłumaczalnego, jednocześnie szalenie przyciągającego. Po książkę sięga się z przyjemnością, frajdę sprawia odbywanie podróży po rozdziałach, śledzenie dziwacznych losów sympatycznej bohaterki z mocnym charakterkiem. Drzemiące we mnie dziecko chętnie poddało się jej urokowi i magnetyzmowi. Z uśmiechem wyczekuję kontynuacji, seria ma w sobie coś, co łatwo przekonuje i przyciąga.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura dziecięca (wiek 9+), fantastyka, 148 stron, premiera 26.05.2020 (2015)
tłumaczenie Marta Dybula Östholm, ilustracje Pasi Pitkänen
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Widnokrąg.

39 komentarzy:

  1. O coś dla nich chłopców, musimy koniecznie kupić

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiedziałam, że jest już drugi tom. Fajnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam, ale chyba dlatego,że dzieci nie mam w tym wieku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie, ale akurat ta seria mnie zainteresowała.

      Usuń
  4. O, coś dla mnie, koniecznie muszę poszukać!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie mam niestety dzieci w tym wieku ale chętnie polecę bratu tą książkę, bo jego syn takie lubi

    OdpowiedzUsuń
  6. wszystkie takie super książki muszę na nas jeszcze poczekać, ale się doczekają :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie lubię akurat takich książek, wole bardziej wampiry. Ale nie czytałam pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  8. super, że książka jest tajemnicza, uwielbiam spiski, tajne stowarzyszenia i tego typu klimaty, chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię literaturę dziecięcą, więc bardzo możliwe, że w przyszłości zapoznam się z tą serią. W najbliższym czasie na pewno to jednak nie nastąpi.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapowiada się całkiem ciekawie, czasami lubię się zabrać za taką literaturę. Mam nadzieję, że uda mi się ją złapać. Do tego okładka pomaga, wygląda intrygująco. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na okładkę też zwróciłam uwagę.

      Usuń
    2. Ja też zawsze lubię czytać co tam dla młodego czytelnika jest nowego.

      Usuń
  11. Mam w rodzinie chłopca, który lubi takie dziwne opowieści to mu podpowiem, żeby się zainteresował tą pozycją czytelniczą. Ciekawe czy mu się spodoba?

    OdpowiedzUsuń
  12. Taka literatura zbytnio już nie jest dla mnie, jednakże takie opowieści na pewno spodobają się młodszym odbiorcą :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Nasze dzieci już pytają o tą książkę więc pewnie do nas trafi 🙂

    OdpowiedzUsuń
  14. Pierwszy tom przeczytałam, drugi również i uważam, że to jedna z ciekawszych serii dla młodych czytelników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli warto kupić :) Musze pomyśleć komu mogłabym sprezentować, bo moj syn już za duży na takie książki :)

      Usuń
  15. Fajna sprawa dla dzieciaków :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta literatura to już chyba nie dla mnie, ale mam w rodzinie dzieciaki to może im coś polecę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Super. Akurat dla mojego starszaka. Zapisuję tytuł❤

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi super, choć moja córka jest może trochę za mała. Chętnie za to sama bym przeczytała!

    OdpowiedzUsuń
  19. Seria faktycznie ma w sobie jakąś siłę przyciągania, a ja nawet wiem, komu może się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  20. Tym razem nie są to moje klimaty, jednak mam osobę której mogę polecić tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  21. nie znam się na takich literaturach ale może spodobać się dzieciakom D fajna okładka

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiem co mają w sobie norweskie kryminały, ale uwielbiam je czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  23. uwielbiam czytać tego typu książki

    OdpowiedzUsuń
  24. Poczekam jeszcze trochę, aż nasz synek podrośnie. Za kilka lat chętnie zaproponuję mu taką literaturę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Coś mi się wydaje, ze gdzieś już czytałam równie przekonującą mnie recenzję. Moje dzieci lubią takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  26. Znam komuś, komu podsunę taką książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Brzmi ciekawie, muszę rozejrzeć się za tą serią.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawie zapowiadająca się lektura. Mój syn jak był młodszy lubił takie książki

    OdpowiedzUsuń
  29. Może mojej córce by się podobało? Chociaż ta fantastyka wydaje mi się nieco mroczniejsza niż to co do tej pory czytała.

    OdpowiedzUsuń
  30. Mój sześciolatek ostatnio zaczął interesować się taką lekturą. Zdecydowanie szybko ujawnia swoje preferencje czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  31. Mnie niestety pomimo interesującej recenzji to jednak nie jest pozycja dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciekawe ile części serii powstanie

    OdpowiedzUsuń
  33. Moje wewnętrzne dziecko aż krzyczy, wiecznie powtarzając, że ta seria jest w sam raz dla mnie. Cóż... Jak można mu tej przyjemności odmówić? ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Okładka raczej sugeruje tu coś z fantasy a tu takie zaskoczenie. Nie mniej coś dla mojego syna :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  35. ... na razie na pewno nie sięgnę po tę książkę ...

    OdpowiedzUsuń