czwartek, 29 lipca 2021

ŻELAZNY WILK

SIRI PETTERSEN

VARDARI tom 1

"Jestem czymś dużo większym niż suma moich grzechów."

Fenomenalna trylogia "Kruczych pierścieni" dostarczyła mi mocnych wrażeń czytelniczych, wszystkie tomy otrzymały ode mnie najwyższą notę ("Dziecko Odyna", "Zgnilizna", "Evna"). Od kiedy pojawiła się zapowiedź pierwszej książki z serii "Vardari", odrębnego cyklu, którego akcja toczy się w uniwersum "Kruczych pierścieni", nie mogłam doczekać się polskiego wydania. Jak tylko powieść wpadła w moje ręce, natychmiast się w nią zagłębiłam i fantastycznie przepadłam. Frapująco było śledzić losy bohaterów, cieszyć się wyjątkowym klimatem, poddać ciekawym obrazom wyobraźni. Siri Pettersen potwierdziła talent do zespalania świata realnego i baśniowego, jednak momentami czułam niedosyt szczegółowości kreowanej rzeczywistości. Przyjaźnie odbierałam bohaterów, młodzi czytelnicy powinni jeszcze mocniej się z nimi zidentyfikować. Odkrywali siebie, wikłali się w skomplikowane relacje wielopokoleniowego dziedzictwa i w posługę niebezpieczniejszej tajemnicy. Dysponowali mocami czytania z krwi, zaglądali w nieśmiertelność, stykali się z wymarłym językiem runicznym, słuchali złowieszczej muzyki Rogu Umarłych.

Im głębiej wchodziłam w fantasy, tym bardziej stawała się familiarna, ciekawsza i zaskakująca. Kluczowa postać, Juva - łowczyni wilków, dojrzewała do trudnych decyzji, zbliżała się do misji przypisanej przez los, odsłaniała wewnętrzny świat. Nie było jej łatwo, z każdej strony czekały zagrożenia, nie wiadomo było, kogo może obdarzyć zaufaniem, a kogo traktować jak wroga. Mieszanie się chwil zwycięstwa i klęski, szczęścia i rozpaczy, radości i boleści, na trwałe wpisało się w los młodej dziewczyny. Im bardziej wyrzekała się tego, co według niej niesprawiedliwe i zdradliwe, tym bardziej rozumiała własną powinność i rolę, tym większe podejmowała wyzwanie przeciwstawienia się strachowi. Wyłaniały się nie było tylko czarne i białe interpretacje, ale także wkradały się odcienie szarości, rzutowały na intensywność odbioru intrygi. Autorka z wyczuciem wplatała skojarzenia nordyckich legend, doceniała wagę symboli, zbędnie nie upraszczała i nie komplikowała. Stawiała na tajemniczość, magiczność, niewiadomą i zaskoczenie. Walka dobra ze złem, docieranie do własnej tożsamości, definiowanie siebie w oczach własnych i innych. Pierwszy tom, chociaż nie tak wyjątkowy jak wspomniana trylogia, to jednak sprawił wiele radości, okazał się intrygującą i barwną rozrywką, pozwolił sugestywnie oderwać się od rzeczywistości.

4.5/6 - warto przeczytać
fantasy, 524 strony, premiera 18.05.20231 (2020), tłumaczenie Marta Petryk
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

32 komentarze:

  1. Uwielbiam jej książki. Tej jeszcze nie przeczytałam, ale to tylko kwestia czasu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki z danego uniwersum na pewno są niesamowitą gratką dla miłośników serii.

    OdpowiedzUsuń
  3. Doskonały pomysł na to, aby oderwać się od rzeczywistości. Zapisałam na listę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej bym tego nie podsumowała. To książka, która może prowac czytelnika.

      Usuń
    2. też mam w planach, zwłaszcza po takiej recenzji :-)

      Usuń
  4. Jak fascynujące jest to jak bardzo bogaty może być świat wyobraźni i talent autora do przekazania tego słowami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Trylogia jest mi znana choćby z wielu polecajek. Mam ją na liście do przeczytania. Zapewne skusze się na coś więcej po tej właśnie trylogii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Paulina Kwiatkowska29 lipca 2021 14:29

    Nie jest to do końca mój gatunek, ale wiem komu polecić całą twórczość.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czuję, że wspaniale odnajdę się w tej lekturze, dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyjemnie będzie zagłębić się w tyle fantastycznych historii, wspaniale się przy nich relaksuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Takie fantazy to do mnie przemawiaja, chetnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za fantasy ale ..czasem mnie skusi:)

    OdpowiedzUsuń
  11. To już z opisu wyczytuje się, że książka Ci się spodobała. Ja niestety nie kojarzę autora ani książki. Ale jak tylko ogarnę swoje książki, to i tej bym się może bliżej przyjrzała. 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, kolejka się nie kończy, ale warto mieć zapisane kolejne tytuły warte uwagi w dalszej kolejce.

      Usuń
  12. Muszę być w tej książce też ciekawe opisy tego całego klimatu...

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam poprzedni cykl i był bardzo klimatyczny, liczę, że i ten przypadnie mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Fantasy nie jest zdecydowanie moim ulubionym gatunkiem literackim, tak więc tym razem sobie odpuszczę ale dziękuje za wyczerpującą recenzję, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. bardzo lubię takie historie i na pewno sięgnę. Dobrze, ze trafiłam na Twoją recenzję, bo pewnie książka by mi gdzieś umknęła

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę że świat przedstawiony w publikacji to dobra odskocznia dla czytelnika, jednak to nie moje klimaty książkowe.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie miałam okazji czytać tych książek, ale może dam im szansę jesienią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak masz, że jesienią jakoś więcej czasu na czytanie? Ja zdecydowanie lubię oddawać się lekturom latem, bo całe dnie leniuchuję :D

      Usuń
  18. Dawno nie czytałam książek w takim klimacie i muszę przyznać, że zatęskniłam za nimi. Chociaż nie znam twórczości autorki to jestem przekonana, że warto sięgnąć po jej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawa propozycja. Wpisuję książkę na listę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  20. Grubaśna trochę. Ale jak dobra, to warto przeczytać. Mam w swojej biblioteczce książki i po 800 stron. Ale warte i godne polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  21. Mocny tytuł, mocna okładka i równie mocna i ciekawa recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Fantastyka nie należy do gatunków, które lubię, więc omijam takie książki szerokim łukiem. Nudzą mnie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Choć za często nie sięgam po fantastykę, tak mam ochotę chwycić po ten tytuł. Zaciekawiłaś mnie!

    OdpowiedzUsuń
  24. Tę książkę mam na swojej liście do przeczytania. Oczekiwania mam duże, więc mam nadzieję, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Myślę, że to świetny pisarz i oczywiście również świetna książka.

    OdpowiedzUsuń
  26. Dość specyficzny świat stworzył ten pisarz. Nie czytałam w sumie nic spod jego pióra, więc dam szansę właśnie tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jestem zaintrygowana tą propozycja i bardzo chętnie ją kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo zaciekawiła mnie Twoja recenzja. Z chęcią sprawdzę tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń