sobota, 22 kwietnia 2017

PRZYPADKOWY ZABÓJCA Tomasz Mróz

KOMISARZ WĄTROBA tom 4

"Ludzie czasem wiedzą, czego chcą. Czasem wiedzą, czego nie chcą. Jednak zazwyczaj nie wiedzą, czego chcą."

Znakomicie napisany kryminał, ubrany w oryginalną koncepcję, paranormalne wątki, fundujący szczyptę grozy, zabawnie nawiązujący do przywar Polaków i Anglików. Czytając go, zastanawiałam się, jak autorowi uda się logicznie wybrnąć z narzuconego sobie zawiłego i nietuzinkowego scenariusza zdarzeń, okazało się, że dokonał tego w zręczny, pomysłowy i ciekawy sposób. Fantastyczna gra słów, nazw własnych, analogii i kontrastów. Mocny warsztatowo pisarski pazur, umiejętność silnego przyciągnięcia uwagi czytelnika, zaangażowania w intrygę, poddania urokowi rozwiązywania detektywistycznej zagadki, a także nieszablonowo przywołanemu klimatowi powieści. Czwarty tom serii poświęconej komisarzowi Wątrobie okazał się fantastyczną lekturą, świetną propozycją relaksu, mega dawką dobrego czarnego humoru.

Niepewność i niestabilność w politycznych relacjach, wzajemne podkopywanie wywalczonych pozycji, nieustanne prowokacje, zdrady, knowania i kombinatorstwa, a wśród nich zlecenie na zabójstwo premiera Wielkiej Brytanii. Ekstremistyczne ugrupowanie, jego wyjątkowo osobliwi członkowie, oraz tajemniczy przywódca, arystokrata zmanierowany bogactwem, sławą i doniosłą rolą pozornie przypisaną mu przez historię. Płatny zabójca, polskiego pochodzenia, którego tożsamość ujawnia się w podwójnej odsłonie, podążający wyznaczoną misją, a jednocześnie za wszelką cenę starający się od niej uciec. Kluczowi uczestnicy zdarzeń to także brytyjskie służby specjalne, londyńska policja i polski zespół wydziału kryminalnego. Trudne do wytłumaczenia zjawiska, zagadkowe morderstwa, zamglone postaci, przybysze z zaświatów, archaiczne nuty językowe, nieistniejące dowody, przeczące zdrowemu rozsądkowi, jednak znacząco wpływające na przebieg akcji. Wszystko dokładnie wymieszane, celowo przerysowane, wyolbrzymione, fałdujące rzeczywistość. Dialogi wyśmienite, a opisy zdarzeń treściwe, przekonujące i pełne podtekstów. Dynamicznie, nietuzinkowo, precyzyjnie, a przy tym ironicznie i sarkastycznie, łatwo dajemy się wkręcić i zaskoczyć, zajmująca zabawa, przyjemne zaczytanie.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 398 stron, premiera 19.01.2016
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Autorowi. :)

66 komentarzy:

  1. Polska literatura zaczyna należeć do Mrozu :) Remigiusz, teraz Tomasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale twórczość każdego z panów trzeba traktować indywidualnie. :)

      Usuń
  2. Ale ciekawy tytuł! Bardzo mi się pomysł podoba, no i musi się to wszystko co opisałaś wyśmienicie czytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąga się człowiek natychmiast w tę opowieść, uwielbiam taką narrację. :)

      Usuń
  3. Bardzo lubię książki tego autora☺ Zabawne, inteligentnie wywlekające nasze przywary i wciągające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, co prawda to moje pierwsze spotkanie z książką autora, ale już choć w tym zakresie mogę to potwierdzić. :)

      Usuń
  4. Lubię takie kryminały :). Jeszcze jak autor włączył trochę humoru i ironii, muszę z książką się zapoznać :).

    Pozdrawiam serdecznie
    zadkladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Twórczość autora ciągle przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak będę miała trochę wolnego czasu, to zabiorę się za nią :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hahha, pierwsze co to rozbawiło mnie nazwisko :D Widzę że panowie o tym nazwisku jakoś zawzięli się na kryminał :) Ale temu Panu zdecydowanie chętnie dam szansę, i mam nadzieję, że wypadnie lepiej niż Remigiusz.
    BTW. Można czytać tomy nie po kolei? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pierwszy tom, jaki przeczytałam, wdrożyłam się natychmiast, więc sądzę, że tak. :)

      Usuń
  8. Widać jak ktoś ma na nazwisko Mróz to nie może być złym pisarzem :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba muszę zapoznać się z pierwszym tomem ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oryginalny pomysł na fabułę oraz paranormalne elementy to coś dla mnie. Czuję się zainteresowana :) Mam nadzieję,że dynamiczna akcja tej powieści przekona mnie do siebie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam ale myślę, że jego twórczość jeszcze przede mną

    OdpowiedzUsuń
  12. To współczesny kryminał czy osadzony w dawniejszych czasach? Zaciekawiła mnie fabuła, ale jestem fanką współczesnej prozy. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współczesność, ale ze znaczącymi odwołaniami do tajemniczych postaci z historii. :)

      Usuń
  13. Książka zapowiada się ciekawie :) Poczytam na czasie jeśli uda mi się zdobyć egzemplarz Tomasza Mroza :) Inną kwestią, która mnie zaintrygowała to to czy Remigiusz i Tomasz Mróz są ze sobą w jakiś sposób spokrewnieni czy jest to tylko zbieżność nazwisk?

    OdpowiedzUsuń
  14. Zainteresowały mnie te wątki paranormalne, możesz coś zdradzić? Bo ja właśnie fanką takiej prozy jestem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do sięgnięcia po książkę, nie będę psuć przyjemności zaczytania. :)

      Usuń
  15. Tomasza Mroza jeszcze nie czytałam :) Choć trzeba przyznać, że nazwisko, jak na polski rynek książkowy, ma bardzo popularne :) Sama powieść wydaje mi się interesująca - polityka połączona z przypadkiem to wybuchowa mieszanka :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czuje sie w obowiazku przeczytac ta ksiazke. Jeden z moich ulubionych gatunkow, a nigdy nie slyszalam o tym autorze. Wstydze sie :/

    OdpowiedzUsuń
  17. Morderstwa, tajemnice... coś zdecydowanie dla mnie. Choc przyznam, że w pierwszej chwili zwróciłam uwagę na nazwisko (dopiero później zorientowałam się, że to nie TEN Mróz):-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść mocno wciąga, przyznam, że bardzo szybko się w niej odnalazłam. :)

      Usuń
  18. Akurat w poznawaniu twórczości tego autora mam kolosalne zaległości. Ale chętnie zacznę je nadrabiać :) Tym bardziej, że kryminały bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdecydowanie muszę nadrobić zaległości i przeczytać w końcu coś tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama jestem ciekawa, jakie wrażenie zrobi na mnie kolejna książka tego autora. :)

      Usuń
  20. to może być książka dla mnie.;) Super recenzja jak zwykle.;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. :) Porywającego spotkania z książką. :)

      Usuń
  21. Ostatnio same recenzje czytam :) to znak, że w kwietniu pod względem cztelniczym było dość marnie w moim przypadku :) Majówka tuż tuż, więc się poprawię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawsze jest czas na czytanie książek, ale później nadchodzi wolniejszy okres, który można wykorzystać na spotkania z książkami. :)

      Usuń
  22. Uwielbiam cytaty, które wybierasz na sam początek tekstu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnymi przesłankami się kieruję, ale później sam cytat wywołuje wspomnienia spotkania z książką. :)

      Usuń
  23. Czytałam już gdzieś o tym autorze i muszę przyznać, że mnie zaintrygował.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo ciekawa sarkastyczna i przerysowana

    OdpowiedzUsuń
  25. Już wcześniej spoglądałam na tę książkę :) Chwilowo nie mam gdzie jej wcisnąć, ale jest na liście i z pewnością kiedyś ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziękuję serdecznie za recenzję. Zapraszam do lektury książek oraz na http://tomaszmroz.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również dziękuję za przygodę czytelniczą i pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  27. Ooo dobry kryminał - biorę to. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Obietnica znakomitego warsztatu i fantastycznych gier lingwistycznych brzmi wyjątkowo nęcąco. Przyznaję, że zwracam uwagę na warstwę językową i jestem wyczulona na tym punkcie, więc szczególną estymą darzę autorów, którzy ze słów tworzą nie tylko potoczyste powieści, ale wciągają doń czytelnika, pozwalając mu odszukiwać wszelkie niuanse, stymulując jego skojarzenia, wyobraźnię :) Wydaje mi się, że tak pochlebna rekomendacja pod Twoim piórem nie może wróżyć niczego innego, jak tylko facsynującej przygody i wyzwania czytelniczego.

    Z przyjemnością zasmakowałabym w tej nadzwyczajnej lekturze, dotychczas bowiem komisarz Wątroba jest mi znany tylko pośrednio :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor świetnie bawi czytelnika, przynajmniej mnie taka fabuła do siebie przekonała. :) Mam nadzieję, że i Ty dobrze się w niej odnajdziesz. :)

      Usuń
  29. Nie słyszałam o tej książce, a że kryminały uwielbiam, z pewnością sięgnę po tą powieść ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń