niedziela, 3 września 2017

TAJNIAK Joe Carter

"Poświęciłem swoje małżeństwo i zraniłem po drodze wielu ludzi. Chciałem, aby zapewniono mnie, że mój wysiłek nie poszedł na marne. Chciałem usłyszeć: Dziękuję."

Książka pozwala zajrzeć do świata tajnych agentów, poznać metody ich działania, sposoby docierania do pożądanych informacji, a przede wszystkim uświadamia jak wygląda specyfika zawodu. Nieustannie grożące niebezpieczeństwo, fatalne konsekwencje prawdopodobnej dekonspiracji, poczucie bolesnej samotności i wyrzuty sumienia. To także odwoływanie się do konkretnych predyspozycji psychicznych, ogromnych pokładów cierpliwości, opanowania, kontroli, zachowania zimnej krwi w każdych warunkach.

Życie pod przykrywką, podwójna tożsamość, złożone układy, pilnowanie na każdym kroku, aby oficjalna prawda nie przecięła ścieżek faktycznej. Wtopienie się w inwigilowaną rzeczywistość, zbieranie dowodów, pozyskiwanie kontaktów, nawiązywanie pozornie przyjacielskich relacji. Nie tylko odpowiednie przygotowania, optymalne szkolenia i organizacyjne koncepcje, natychmiast weryfikowane przez przestępczą rzeczywistość, ale też emocjonalne wyzwania, pozostawiające głęboki ślad w człowieku, trwale go zmieniające, odbierające wiele z prywatnego życia. Czy kończące się sukcesem akcje, obarczone wielkimi wyrzeczeniami i poświęceniami, faktycznie mogą przynieść ogromną satysfakcję, rekompensującą poniesione straty i ofiary?

Książka prowadzona wartką i wciągającą narracją. Czyta się ją jak sensacyjną opowieść, zaprawioną kryminalnymi wątkami, ze świadomością prawdziwości historii, rzeczywistych osób, rzetelnych relacji, choć często niepełnych i pobieżnych, oraz szczerze przywołanych wspomnień. Ryzyko porażki i klęski, bliskość przemocy i śmierci. Nasuwają  się refleksje i przemyślenia, przenikamy do ciemnego i mrocznego świata, ukrytego i zamaskowanego, jednocześnie tak silnie połączonego z pozornie normalnym i opartym na prawie. Broń, narkotyki, policjanci, bandziory, polityka, pieniądze, wybuchowa mieszanka osób i wartości, walka w podchody, których rezultaty często nie pokrywają się z zakładanym przez strony.

Joe Carter przybliża ścieżkę kariery zawodowej, kolejne stopnie, sposób w jaki funkcjonował przez trzydzieści lat w tajnych operacjach. Mówi o doświadczeniach zdobytych podczas pracy w policji, jako posterunkowy, detektyw, członek elitarnej brygady, tajny agent. Różnorodne zabarwienia prawdy i fałszu, umiejętności aktorskie, wpływania na ludzi, manipulowania informacjami. Lata siedemdziesiąte, osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte dwudziestego wieku. Głównie Londyn, ale także akcje o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Z zainteresowaniem zagłębiamy się w historię, liczyłam na mocniejsze wrażenia, ale i tak ciekawie spędziłam czas z książką w ręku.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu, 288 stron, premiera 02.08.2017, tłumaczenie Anna Klingofer-Szostakowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Edipresse. :)

57 komentarzy:

  1. Już mi się podoba, uwielbiam kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam już o tej książce od znajomej, muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi jak pozycja idealna na wakacje!

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama nie wiem, czy dla mnie - na pewno dla męża ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł wart polecenia, zwłaszcza męskiej części czytelników. :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Nie do końca spełniła moje oczekiwania, ale świetnie się w niej odnalazłam. :)

      Usuń
  6. O to coś dla mnie . Lubie takie ksiązki

    OdpowiedzUsuń
  7. Nutka emocji w życiu to fajna sprawa nawet jeśli jest za sprawą książki a nie rzeczywistosci. Wpisuje ją na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka jest u mnie w księgarni i co rusz łapię po nią. Po Twojej recenzji wrzucam na listę książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiem czy to temat dla mnie. Nigdy nie lubiłam służb specjalnych czy tajniaków. Ich praca często raniła mocno ludzi lub nawet rujnowała ich życia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To druga strona medalu, to prawda, można na to spojrzeć i z tej perspektywy.

      Usuń
  10. Świetna recenzja, ciekawa propozycja ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze ciekawie jest czytać o środowiskach, których nie znamy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawiające, jak diametralnie różne ścieżki życia obierają sobie ludzie.

      Usuń
  12. Zawsze interesowały mnie takie tematy, bo ja jestem wychowana na Ludlumie, mama mi go zamiast bajek czytała ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tat wkręcił w Ludluma, sentyment mam do dziś dla takich klimatów. :)

      Usuń
  13. Absolutnie podoba mi się ta książka! Właśnie zamawiam w księgarni online :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy jest to Książka na faktach?
    Bo takie mnie interesują najbardziej.
    Jeśli tak to, warto do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzmi trochę jak historia Bourna ;). Szczerze mówiąc, nie przepadam za książkami sensacyjnymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdemu te klimaty podchodzą, ale ja świetnie się w nich odnajduję. :)

      Usuń
  16. Na studiach sporo rozmawialiśmy o MI5 i MI6, książka na pewno by mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pierwsze zdania tak mnie zaciekawiły, że już doczekać się nie mogę aż poznam całą historię.

    OdpowiedzUsuń
  18. Taka tematyka książek do mnie nie przemawia. Może dlatego, ze jestem kobietą i wolę lekkie, łatwe, przyjemne i nie stresujące książki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem możliwe, choć ja jako kobieta i w takie klimaty chętnie się zanurzam. :)

      Usuń
  19. Bardzo lubię owiane tajemnicą historie, a jeżeli dochodzą wątki psychologiczne, jak w tym przypadku rozterki związane z podwójną tożsamością, to dla mnie bomba!

    OdpowiedzUsuń
  20. Jeszcze nie wiem czy po nią sięgnę, ale nie skreślam jej całkowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Chyba to nie dla mnie niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdemu pasują takie klimaty, choć ja świetnie się w nich odnajduję. :)

      Usuń
  22. Ta pozycja zaś niespecjalnie mnie kusi.
    Podaruję sobie.

    OdpowiedzUsuń
  23. W tym momencie czeka na mnie cały stos książek, ale może kiedyś się skuszę. :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Po Twoim opisie bardzo mi to przypomina serię książek Aleksandra Makowskiego (byłego agenta polskiego wywiadu) na którą składa się trylogia - Bez przebaczenia, Bez sumienia, Następne pokolenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te przygody czytelnicze jeszcze przede mną, ale z zainteresowaniem po nie sięgnę. :)

      Usuń
  25. Czasem sięgam po literaturę faktu, więc może akurat się skuszę.

    OdpowiedzUsuń