piątek, 8 września 2017

MROCZNY SPADEK Małgorzata Mossakowska-Górnikowska

[PRZEDPREMIEROWO]

"Po kolei odłupywała niewielkie płytki. Wreszcie, gdy wszystkie już odpadły, Majka ze zdumieniem stwierdziła, że ktoś wmurował w podłogę metalowe pudełko."

Okazuje się, że w starych warszawskich kamienicach kryć się mogą wielkie tajemnice, które przy próbie ujrzenia światła dziennego stają się wyjątkowo niebezpieczne. Przez wiele lat pokrywane milczeniem przy najmniejszym odsłanianiu zaczynają złowieszczo wybrzmiewać. Ktoś, kto o nich wie, nie zagłębia się w nie zbyt mocno, woli omijać je szerokim łukiem, trzymać się od nich z daleka, nie podchodzić blisko, aby nie kusić losu. Ale co się stanie z osobami nieświadomie wkraczającymi w ich pokryty mrocznością teren, dokopują się do informacji i przedmiotów, które choć pozornie wyglądają na cenny skarb, okazują się wyzwalaczami zdradliwego i zaskakującego scenariusza zdarzeń, przyciągają złowrogie spojrzenia i zastraszające słowa.

Autorka przeprowadza głównych bohaterów przez wiele przygód, wplątuje w wielowarstwową sieć zagadkowych incydentów, intrygujących zbiegów okoliczności. Nie każda postać okazuje się być tym, za kogo początkowo ją uważaliśmy. W tej historii zaufanie staje się towarem deficytowym, a wiara w drugiego człowieka często wystawiana jest na ciężką próbę. Sensacyjny klimat powieści wzbogacony elementami thrillera, z każdym rozdziałem rośnie napięcie, nakładają się kolejne niewiadome, a nagłe zwroty akcji nabierają dramatycznych nut. Narracja przyjemna w odbiorze, sympatycznie prowadzi po stronach książki, charakteryzuje się dużą dbałością o każdy szczegół w opisach, dzięki czemu mamy pełny pogląd na wszystkie miejsca, osoby i ich odczucia, choć momentami miałam już ich lekki przesyt, gdyby nieco je ograniczyć powieść zyskałaby na dynamiczności, ale może wówczas straciłaby na unikalnym klimacie, to indywidualne odczucia.

Rodzeństwo, dwudziestosiedmioletnia Majka i dziewiętnastoletni Igor, otrzymują w spadku stare mieszkanie w kamienicy. Niestety, stan lokalu jest fatalny, panuje w nim bałagan, nic nie nadaje się do użytku. Podczas oczyszczania mieszkania z wszelkich przedmiotów Majka przypadkowo odnajduje skrzynkę, a jej zawartość natychmiast rozbudza ciekawość, wywołuje mnóstwo pytań i prób dociekań. Rozpoczyna się łańcuch zadziwiających i zastanawiających zdarzeń, włamania, kradzieże, obserwacje, zastraszania, podwójne tożsamości. Czemu mają one służyć? I kto za nimi stoi? Dlaczego znalezisko jest tak ważne dla pewnych osób? Skąd odwołania do bliskiej i dalekiej przeszłości? Co z tym wszystkim wspólnego ma rodzina Majki? Kłopotliwy i niewygodny spadek osią frapującej fabuły, interesująca przygoda czytelnicza, miłe spędzenie czasu z książką.

4/6 - warto przeczytać
sensacja, 512 stron, premiera 10.09.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Psychoskok. :)

64 komentarze:

  1. Tak kamienice mogą skrywać wiele tajemnic. Ciekawy zarys fabuły i intrygujący tytuł, a recenzja doskonale napisana :) Jesteś mistrzynią doboru słów i przyciagania :) Z Tobą chcę się czytać więcej i więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię bawić się słowem, dzielić się wrażeniami z książek, a przede wszystkim zagłębiać się w najróżniejsze przygody czytelnicze. :)

      Usuń
    2. A ja uwielbiam Twoje recenzje :) Wiem, że dzięki nim nie będzie problemu: a co teraz przeczytać? :) Dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    3. Spotkania z książkami, to jak spotkania z przyjaciółmi, ale i też z samym sobą. :) Ściskam serdecznie. <3

      Usuń
  2. Tyle piszesz tych recenzji, że ja nie nadążam ich komentować! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziś nie wstawiłam żadnej, czasem i takie dni wolne od książki sobie sprawiam. ;)

      Usuń
  3. ... gdzieś mi umknęła ta książka podczas przeglądania oferty Psychoskoku ;-) A widzę, że warto po nią sięgnąć ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cytat zawarty na początku zachęcił mnie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Twoja recenzja, jak zwykle barwna :)
    Ciekawa jestem tych tajemnic skrywanych w murach. Ciekawy pomysł na fabułę.

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie klimaty! Moje must have! Tylko kiedy ja to wszystko przeczytam...

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie zagmatwane historie. Na pewno bym się w nią wciągnęła :)

    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  8. Klimat książki bardzo zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
  9. No i znowu książka w sam raz dla mnie. Lubię mroczności wszelakie a tajemnice po prostu uwielbiam:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi intrygująco, lubię klimat starych kamienic :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi ciekawie i obiecująco.

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie brakuje mi jakiejś sensacji, a mówisz, że warto przeczytać, to sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. O Igor - teraz wszędzie trafiam na to imię :D
    Hmmm, nie wiem, nie mam teraz ochoty na tego typu literaturę, ale może kiedyś :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Dawno nie miałam do czynienia z powieściami sensacyjnymi, a co dopiero takimi powieściami rodzimych autorów :)
    Będę o niej pamiętać :)

    Pozdrawiam, ifeelonlyapathy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Odnaleziona skrzynka, poszukiwania, zagadki... To lubię. Zdecydowanie nurtują mnie takie powieści i nie wykluczam bliższego spotkania z tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Całkiem lubię kryminały czy książki sensacyjne rozgrywające się w polskiej scenerii -wydaje mi się, że wychodzą o wiele lepiej od tych pozycji, w których polscy autorzy chcieli oddać jakieś zagraniczne (czyli głównie amerykańskie) realia. "Mroczny spadek" wydaje się ciekawy, ale chyba nie będę miała czasu, żeby po niego sięgnąć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polskie akcenty czy wręcz usytuowanie akcji w polskiej scenerii odbieram jako plus, nie mam nic przeciwko temu, a jak jeszcze przybliżone realia czy ciekawe miejsca to tym bardziej. :)

      Usuń
  17. O, poszukam, będzie w moim guście- tajemnice, spadek.

    OdpowiedzUsuń
  18. Widziałam ten tytuł w zapowiedziach i bardzo mnie zainteresował. Może się kiedyś skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czeka na mnie w kolejce i już nie mogę doczekać się lektury:-)

    OdpowiedzUsuń
  20. "Kłopotliwy i niewygodny spadek osią frapującej fabuły" - ładnie to spuentowałaś. Lubię ograniczone powierzchnią miejsca akcji, klaustrofobiczny klimat powieści, a wspomniana "stara warszawska kamienica" doskonale się w to wpisuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jakoś słowa mi się ułożyły. ;) Takie zamknięte przestrzenie, izolacja od ludzi, czy wyspiarskie klimaty, bardzo mi odpowiadają. :)

      Usuń
  21. Kojarzy mi się z "Instytutem" Żulczyka, ale chyba jednak nieco inny klimat. Myślę, że mogłaby mi się spodobać ta książka :)
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
  22. Kamienica i tajemnica (rymnęło mi się), czyli coś co lubię ;) Koniecznie musze przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Akcja dzieje sie w Warszawie? W takim razie ksiazka dla mnie. :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak zawsze premiery wydawnictw Psychoskok jakoś mi umykają i nie wiem, z czego to tak naprawdę wynika. Zaglądam tu do Ciebie od czasu do czasu i niezwykle przyjemnie czyta się Twoje recenzje. Nie ma tu ogólników, o każdej książce starasz się opowiedzieć w jak najbardziej treściwy sposób — podoba mi się to. Co do samej książki... nie wykluczam, że kiedyś po nią sięgnę, ale na chwilę obecną czuję przesyt tym gatunkiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki traktuję jak przyjaciół, czasem fantastycznie spędzam z nimi czas, rzadko, ale i też trafiam na nieco nudniejsze ich odsłony, jednak prowadzą mnie w świat, w którym niemal zawsze mogę coś dla siebie zdobyć. :) Bardzo dziękuję za miłe słowa, wzmacniają moją pasję czytania i dzielenia się wrażeniami z odbytych spotkań z książkami. :)

      Usuń
  25. Mam ogromne zaległości, jeśli chodzi o rodzimych pisarzy i pisarki (mam na myśli literaturę popularną). Nawet nazwisk nie kojarzę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawe lektury recenzujez:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się buszować po różnych gatunkach literackich, tak właśnie najbardziej lubię. :)

      Usuń