wtorek, 26 września 2017

MOJA PIĘKNA EUROPA Maciej Nowicki

"(Europa) przez wieki kształtowana była przez wiele pokoleń wolnych ludzi, którzy wznosili coraz piękniejsze miasta, budowali drogi i mosty, zwiększali plony z darów ziemi. Wielokrotnie wypalana przez niszczące wojny, zawsze się odradzała - wprawdzie inna, ale wciąż piękna."

Podobała mi się ta podróż czytelnicza, z przyjemnością zajrzałam za pośrednictwem książki do wielu miejsc na mapie Europy, które zwiedzałam ponad trzydzieści lat temu. Fantastycznie było odświeżyć wspomnienia, przypomnieć uwarunkowania geograficzne, społeczne i historyczne, porównać odbiór z obserwacjami autora, a także wzbogacić wiedzę o nowe fakty, spostrzeżenia i konkluzje. Czarujące zakątki, choć mniej rozpowszechnione i odwiedzane przez turystów, to jednak będące świadectwami chlubnego i twórczego dziedzictwa Europy.

Różnorodne urokliwe krajobrazy, monumentalne i niepozorne zabytki, znane i mniej doceniane dzieła sztuki, a także odrębne narody, wybitni władcy i zwykli ludzie, połączeni wspólnymi elementami przeszłości, tradycji, kultury, religii i kanonów piękna. To także znakomite regionalne potrawy i wina. Wszystko osadzone w brzmieniu dawnych czasów, podparte odniesieniami do średniowiecznej przeszłości. Znając choćby podstawową bazę historyczną, łatwiej zrozumieć architektoniczne perełki, współczesne oblicza krain, utarte zwyczaje i siłę tożsamości społecznej. Autor interesująco przedstawia odwiedzane miejsca, wiernie odtwarza panujący w nich klimat, zwraca uwagę na istotne szczegóły i detale. Publikacja wzbogacona kolorowymi zdjęciami.

Odkrywamy dawny szlak pątniczy do Composteli, zachwycamy się białymi miasteczkami Andaluzji, szukamy śladów spuścizny znakomitych portugalskich żeglarzy, podziwiamy obronne zamki i miasteczka w Akwitanii, zaglądamy do średniowiecznych zamczysk, delektujemy się obrazem łagodnych wzgórz i smakiem win w Alzacji. Nie możemy oderwać oczu od jednego z najpiękniejszych brzegów morskich, jakim raczy nas Kampania, kosztujemy oliwek i wina w Apulii, której architektura miasteczek ma tak wiele do zaoferowania. Co ciekawe, sięgamy także do początków państwa polskiego, zaglądamy na piastowski szlak, a podróż kończymy na styku kultur, w dawnej Jugosławii. Literatura podróżnicza, po którą z pewnością warto sięgnąć.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura podróżnicza, 264 strony, premiera 26.08.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Odyseusze.pl. :)

68 komentarzy:

  1. Uwielbiam takie książki, zachęcają do podróżowania i mobilizują do snucia planów wakacyjnych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznawanie świata w takiej odsłonie równie ma niesamowity urok. :)

      Usuń
  2. To chyba książka nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniecznie muszę przeczytać. Czy autor wspomina też o Węgrzech, Republice Czeskiej i Słowacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te regiony, które wymieniłam. :) Sympatycznej podróży czytelniczej. :)

      Usuń
  4. Przewodniki zawsze super się czyta, zwłaszcza kiedy jest się na miejscu. Całe szczęście więc, że powstają takie książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnie było odświeżyć swoje wspomnienia sprzed tylu lat. :)

      Usuń
  5. Jestem pewna, że w tej książce znalazłabym całe mnóstwo inspiracji na nasze kolejne rodzinne podróże :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie przeczytam. Tyle jeszcze miejsc do odwiedzenia ... :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Marzę o podróży po zakątkach Europy. Warto mieć taką książkę na półce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie właśnie ze wszystkich kontynentów najbardziej fascynuje Europa, a z niej - stare europejskie miasta :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chociaż w ten sposób mogę sobie po podróżować! Szczególnie przemawiają do mnie odniesienia do średniowiecznej przeszłości, a także element polski.


    Pozdrawiam
    Babskie Czytanki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie z takiego założenia wyszłam sięgając po książkę. :)

      Usuń
  10. Niezbyt mnie ciekawi ta pozycja :)
    Raczej nie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy lubi taką formę poznawania świata, to naturalne. :)

      Usuń
  11. Zapowiada się interesująco :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Takie książki to ja lubie. Są o czymś i pięknie napisane.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki takim książkom mam chęć pakowania walizki i urwać się ze swego życia. Choć na chwilkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, po realizację kolejnych marzeń podróżniczych. :)

      Usuń
  14. To zdecydowanie książka dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Najważniejsze to planować kolejne, nowe miejsca do odwiedzenia :) Fajna propozycja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, świat ma tyle ciekawego nam do zaoferowania, a Europa jak najbardziej też. :)

      Usuń
  16. Odpowiedzi
    1. Marzenia jak najbardziej do zrealizowania, pięknie będą się spełniać. :)

      Usuń
  17. Lubię takie książki. Jeśli jest napisana ciekawie i okraszona pięknymi zdjęciami to warto. :)
    W ogóle - książka - zawsze warto. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeśli zacznę więcej podróżować po Europie, to będę pamiętał o tej książce. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  19. najbardziej lubimy podróżować sami. ale gdy obowiązki zmuszają do pozostania w mieście takie książki są idealnym rozwiązaniem! chętnie sięgniemy i po tę pozycję! pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  20. Kolejna ciekawa pozycja podróżnicza.

    OdpowiedzUsuń
  21. To musi być piękna książka. Lubię tego typu albumy. Aż chciałoby się zobaczyć zdjęcia wnętrza tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  22. To musiala byc wspaniala lektura! Jednak najlepsze jest to, ze dzieki literaturze mozemy odswiezyc wspomnienia

    OdpowiedzUsuń
  23. Bo Europa jest fascynująca, jest różnorodna i momentami wcale jeszcze nie tak dobrze odkryta.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja nie jestem fanem literatury podróżniczej pod żadną postacią, ale moja mama uwielbia tego typu książki! Na pewno serdecznie jej polecę:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedyś, kiedy nie było Internetu o podróżach i pięknych miejscach czytało się w książkach. Teraz kiedy każdy ma bloga, a na Instagramie są setki zdjęć z najdalszych zakątków świata, to mało kto sięga do książek o podróżach. A szkoda. Mnie coraz bardziej brakuje takiej literatury. Dzięki za inspiracje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze ciągnęło mnie do takich przygód czytelniczych, zatem i teraz chętnie po nie sięgam. :)

      Usuń
  26. Mógłbym w zasadzie zdublować komentarz 1000kroków, bo podobna myśl nasunęła mi się do głowy. Pamiętam, jak za dzieciaka (nastolatka też) zamawiałem masę książek z katalogów, które przychodziły pocztą do mojej babci (kobita nałogowo "grała" w wysyłanie kluczyków do samochodów i inne ściemy). Mam dziesiątki albumów, przewodników i opasłych knig ukazujących piękno świata. Niektóre styrane do tego stopnia, że okładki licho co trzymają się całości, ale wertowałem je niezliczoną ilość razy. Teraz myk do internetu i wszystko wiadomo. ;) Powiem Ci szczerze, że akurat tą książkę będę chciał kupić i chyba od niej na nowo zacząć gromadzenie papierowych zbiorów. ;)

    Pozdrawiam,
    Damian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to są książki, do których wraca się wielokrotnie, nie tylko, aby poznać bliżej świat, ale także, aby fantastycznie się przy nich zrelaksować, pobudzić wyobraźnię i chęć podróżowania. :)

      Usuń
  27. Nie miałam okazji przeczytać, a często te kierunki są mi bliskie :) Dziękuję za wskazówkę :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Masz naprawdę ciekawy zbiór polecanych książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy, motywuje i zachęca do dalszego czytania. :)

      Usuń
  29. Książka w sam raz dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zdecydowanie piekna piekna czytelnicza! O Europie moglabym moglabym czytać i czytac!

    OdpowiedzUsuń
  31. Świetna inspiracja do kolejnych podróży.

    OdpowiedzUsuń
  32. Właśnie takie książki są moimi inspiracjami do ruszenia się z miejsca!

    OdpowiedzUsuń
  33. Wspaniała podróż po Europie, nawet jeśli tylko "palcem po mapie". Chętnie przeczytam tę propozycję :)

    OdpowiedzUsuń