niedziela, 24 września 2017

CHINY NIE DO WIARY! Kinga Lityńska

"Chińczycy to naród pomocny, ale natarczywy, przyjazny, lecz irytujący, oszczędny co do pieniądza, lecz marnotrawny co do zasobów... Chiny to kraj paradoksu, czyli wszystko, co uwielbiamy i czego nie cierpimy - jednocześnie."

Książka interesująco, barwnie i sympatycznie wprowadza czytelnika w wieloaspektowość chińskiej mentalności. Kinga Lityńska w ciągu czterech lat pobytu w Chińskiej Republice Ludowej, angażując się w pracę w szkołach jako nauczycielka języka angielskiego, zwiedzając z prawdziwą pasją turystyczne atrakcje kraju, docierając do miejsc nieuwzględnianych w standardowych programach wycieczek, uważnie i wnikliwie obserwowała zachowania dzieci, młodzieży, dorosłych i starszych, w sytuacjach zawodowych i prywatnych.

Autorka z dużą porcją humoru i życzliwości przedstawia trendy, kierunki i zmiany dokonujące się we frapującym chińskim społeczeństwie, zarówno jego wyjątkową różnorodność i niejednolitość, jak również mnogość cech wspólnych, a także egzotyczne portrety z europejskiej perspektywy. Zajmująco przybliża osobowość i temperament przeciętnego Chińczyka, uwarunkowania kulturowe i polityczne determinujące jego postawę, sposób myślenia, podejście do pracy. Historia, tradycje, zwyczaje, podstawa religijna, stosunek do najważniejszych wartości w życiu człowieka, a także sposoby radzenia sobie z codziennymi obowiązkami i wyzwaniami.

Publikacja jest zbiorem anegdot, historyjek, ciekawostek i spostrzeżeń, które warto poznać przed udaniem się w podróż do Państwa Środka, a dla osób, które miały już okazję zwiedzać ten jakże fascynujący region świata, prezentowane informacje brzmią bardzo znajomo, stanowią atrakcyjny impuls do odświeżenia wspomnień i porównania z własnymi doświadczeniami podróżniczymi. Podobało mi się to, że nie skoncentrowano się tylko na dynamicznym i hałaśliwym rytmie życia wielkich miast, ale dla zrównoważenia pokazano także spokój i harmonię wiejskiego życia.

Z jednej strony zrozumienie przenikania elementów odległej zachodniej kultury i ich absorbowanie według własnych chińskich wzorców, a z drugiej strony mocne i głębokie osadzenie w spuściźnie i dziedzictwie, przyjętym i promowanym od wielu pokoleń stylu życia. To także uważne spojrzenie na wyraźne rozwarstwienie społeczne, znaczące różnice w zamożności, dostępie do edukacji, podstawowych warunkach życia. Opisanie urozmaiceń w sposobie ubierania się, obyczajach towarzyskich, formie spędzania wolnego czasu, a także lokalnych uroczystościach, imprezach, potrawach, transporcie czy architekturze. Przyjemna i wciągająca podróż czytelnicza.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura podróżnicza, 304 strony, premiera 21.11.2016
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Odyseusze.pl. :)

65 komentarzy:

  1. Takie historyjki dobre są w podróży, tym bardziej, że są pełne humoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć w zasadzie wszystko, co zostało poruszone w książce, było mi znajome z moich podróży po Chinach, to i tak fantastycznie bawiłam się czytając tę książkę. :)

      Usuń
  2. Literatura podróżnicza do mnie nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czytać tego rodzaju książki. Sama kultura Chin bardzo mnie pociąga, a jednocześnie trochę się jej boję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z pewnością sięgnę po ową publikację. Uwielbiam literaturę podróżniczą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też podróże czytelnicze magicznie do siebie przyciągają. :)

      Usuń
  5. Książka fajna lekka. Fajnie się czyta .
    Pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, sympatyczną podróż zaproponowała nam autorka. :)

      Usuń
  6. Książka fajna lekka. Fajnie się czyta .
    Pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie bym na leciutkie czytanie spróbowała :). Bardzo mnie książki podróżnicze relaksują.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow, chciałabym przeczytać! Zwłaszcza po Twojej recenzji :D

    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś w tym jest- w moim mieście mieszka trochę Chinczyków i właśnie tacy są jak w przytoczonym cytacie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Odpowiedzi
    1. Mnie też, nawet jak dopiero co wracam, już snuję kolejne plany podróżnicze. :)

      Usuń
  11. Oj na pewno są oni dużo głośniejsi od Europejczyków :) i np. nie widzą nic złego w publicznym pluciu, bekaniu itp. Słyszałam, że mają też bardzo rozpieszczone dzieci (Chiny Kontynentalne) jeśli natrafię na tą ksiażkę, chętnie zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajnie byłoby kiedyś tam pojechać. Ale to mało realne. Może więc chociaż poczytam jak inni podróżują do Chin :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Raczej nie czytam takich książek, choć Chiny to kraj interesujący i specyficzny.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chiny bardzo mnie wciagają, przeczytałam troche popularnych książek o tym regionie i zawsze chętnie sięgam po kolejne.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zapowiada się ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chiny i Japonia to obszary o których czytam z ciekawością :)
    Jakoś mnie szczególnie interesują. Z pewnością sięgnę, a przynajmniej zapisze sobie tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  17. Po takim zachęcającym wstępie - grzechem by było nie sięgnąć po tę pozycję

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo lubię podróżnicze opowieści, a te które zawierają różne sytuacje i poparte doświadczeniem przemyślenia uwielbiam. W Chinach jeszcze nie byłam i z dużą przyjemnością zapoznam się z powyższą propozycją czytelniczą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że pasja podróżnicza i tam Cię zabierze. :)

      Usuń
  19. Marzy mi się wyjazd do Chin, nie wiem czy kiedyś się to spełni...można jednak pocieszyć się trochę podczas lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie udało się wstrzelić w przerwie życia zawodowego, nawet zabrałam mamę ze sobą. :) Marzenia się spełniają. :)

      Usuń
  20. Jeden z niewielu narodów, który mimo galopującego postępu ku nowemu nadal opiera swoje wartości na tradycji. Zawsze podziwiam ich przywiązanie własnej kultury i tożsamości budowanej przez stulecia. ;)

    Pozdrawiam,
    Damian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I naprawdę jest co podziwiać, warto spojrzeć na życie z ich perspektywy. :)

      Usuń
  21. Uwielbiam ciekawe książki o podróżach. Zapowiada się fajnie tym bardziej, że autorka spędziła w Chinach kawał czasu.

    OdpowiedzUsuń
  22. Tego typu ksiązki są idealne przed podróżą, bo nastrajają nas
    kulturowo na samą podróż i po bo pokazują jak było i wywołują dobre wspomnienia.

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj w tą książkę to muszę się zaopatrzyć, bo Chiny to mój plan na przyszły rok :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Literatura podróżnicza nigdy do mnie nie trafiała, ale Chiny to bym zobaczył :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja się do Chin nie wybieram raczej, chyba że tak książkowo właśnie :-) Lubię czytać o innych kulturach, więc na pewno sprawdzę tę pozycję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wszędzie możemy pojechać, a wówczas książki przybliżają nas do tych miejsc. :)

      Usuń
  26. Muszę rodzicom podrzucić tę książkę, bo w te wakacje byli w Chinach :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam literaturę podróżniczą. Może dlatego, że nie mogę usiedzieć na miejscu i cały czas mnie gdzieś nosi. Chiny są na mojej liście miejsc do zwiedzenia, a książkę przeczytam z wielkim zainteresowaniem. Dzięki za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  28. Super, zapisuję sobie na listę. Ostatnio z literatury podróżniczej czytam tylko książki o tematyce włoskiej, a w końcu jestem geografem, przydałoby się poznać też inne części świata :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, cudownie jest coraz lepiej rozumieć świat. :)

      Usuń
  29. Propozycja w sam raz dla mnie :P

    OdpowiedzUsuń
  30. Tam mnie raczej nie poniesie. 🙂Nie zmienia to jednak faktu, ze z przyjemnością chwytam za taką lekturę. Chętnie przeczytam, tym bardziej, że autorka przedstawia wszystko z odpowiednią dozą humoru. 🙂

    OdpowiedzUsuń