poniedziałek, 6 lutego 2023

CO SIĘ STAŁO Z MIRANDĄ HUFF?

JAVIER CASTILLO

„Małżeństwo jest jak scenariusz. Liczy się każdy dialog.”

Fantastycznie spędziłam czas z książką, mocno zaangażowałam się, nie spodziewałam się, że będzie to aż tak wyśmienita przygoda. Jakże musiałam rozruszać szare komórki, aby próbować podchwycić prawdę i dotrzeć do jej sedna. Jakże musiałam uruchomić pokłady empatii, aby zrozumieć, co działo się w duszach i sercach bohaterów. Jakże musiałam się otrząsać, aby nie dać się omamić manipulacji i iluzji. Javier Castiloo zachwycił pomysłem na fabułę, nieoczywistą, wymykającą się schematyczności, momentami cierpką aż do bólu, trudną do przyswojenia w aspekcie motywów i zachować bohaterów. Tu nic nie było takim, jakim na pierwszy, drugi, czy nawet trzeci, rzut oka się wydawało. Im głębiej wchodziłam w intrygę, tym bardziej doceniałam jej złożoność, wielowarstwowość i krętość. Czarne nagle zmieniało się w białe, i odwrotnie, biel coraz intensywniej przyjmowała odcienie czerni. 

Postaci wymykały się interpretacji, co zaskakujące, obdarzałam się je zarówno sympatią, jak i antypatią. Do końca nie mogłam było być pewna ich losów. Autor wyjątkowo sprytnie posuwał materiał do zabawy w domysły i przypuszczenia, dostarczał dowodów do wydania wyroku na bohaterach, ale za chwilę całkowicie zmieniał obraz sytuacji, podsuwał tropy do moralnych i etycznych ocen, aby za jakiś czas całkowicie skołować czytelnika. Dostrzegałam niekiedy powierzchowne brzmienie akcji, lecz absolutnie nie odmówiłam jej logiczności, powiązania z całością, a nawet realności. Dlatego zupełnie nie przeszkadzało, wyśmienicie wpisywało się w klimat całości, ciężki, duszny i mroczny. Nie było idealizowania, przypisywania sztucznych cech, a odwoływanie się do najbardziej mrocznej i obrzydliwej sfery ludzkiej natury. Zewnętrzne wizerunki kłóciły się z wewnętrznymi, lecz to sprawiało, że z uwagą i entuzjazmem wnikałam w pobudki i postawy. Fantastycznie zrelaksowałam się przy tej powieści, wybornie przemyślana, pozytywnie zakręcona, nieunikająca niewygodnej prawdy o człowieku i daleko idących konsekwencjach nawet najdrobniejszych czynów. Finałowa odsłona wpisała się w pazur bezwzględności i niewzruszoności, co mnie bardzo odpowiadało.

Ryan i Miranda byli małżeństwem przeżywającym kryzys, zarówno w życiu osobistym, jaki i zawodowym jako scenarzyści. Wydawało się, że już nic nie mogło ocalić ich związku, jedyną szansą pozostawała terapia i weekendowy wyjazd we dwójkę. Jednak, kiedy mężczyzna dotarł do odludnej leśnej chatki zamiast żony trafił na ślady przemocy. Miranda zninęła w niewyjaśnionych okolicznościach. W sprawę poszukiwań włączyła się policja, a Ryan natychmiast stał się pierwszym podejrzanym. Następnego dnia śledczy odnaleźli, niedaleko miasteczka Hidden Springs, zwłoki młodej kobiety. Od tej chwili podążałam dwoma ścieżkami narracji, tym, co działo się obecnie, i tym, co miało miejsce czterdzieści lat wcześniej. Wszystko kręciło się wokół filmu „Wspaniałe wczorajsze życie”, w reżyserii ekscentrycznego Jamesa Blacka, stojącego na szczycie sławy i uznania w filmowym środowisku, mentora i przyjaciela Ryana. Koniecznie muszę spotkać się z innymi książkami Javiera Castillo, odpowiadał mi typ pazura pisarskiego, szczególny klimat i nieprzejednanie wobec bohaterów.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 348 stron, premiera 18.05.2022 (2019), tłumaczenie Joanna Ostrowska
Tekst powstał w ramach współpracy z Secretum.pl

5 komentarzy:

  1. Skoro cie tak wciągnęła to ja wpisuje ją na swoją listę
    ZDECYDOWANIE MNIE PRZEKONALAS
    DYEDBLONDE

    OdpowiedzUsuń
  2. Na dobry thriller kryminalny zawsze chętnie się skuszę, więc dziękuję za polecenie tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi ciekawie. Będę miała ten tytuł na uwadze. Czasem sięgam po thrillery kryminalne. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś dla mnie, wpasowuje się w mój klimat czytelniczy. Już zapisuję na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę o dośc podobnej fabule już miałam okazję czytać i bardzo mi się podobała, więc i po ten tytuł chętnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń