czwartek, 9 lutego 2023

WIĘZY KRWI

J.T. ELLISON

„Człowiek najmniej jest sobą, gdy mówi we własnym imieniu. Daj mu maskę, a powie ci prawdę.” Oscar Wilde

Przeciętna propozycja czytelnicza. Nie trzyma mocno w napięciu. Czytelnik wprawiony w thrillerach i zagadkach kryminalnych łatwo przejrzy intrygę. J.T. Ellison konstruuje fabułę opartą na atrakcyjnym pomyśle, jednak nie wykorzystuje w pełni gamy wątków mających rozpraszać w interpretacji scenariusza zdarzeń i sprawiać wrażenie wielowymiarowości. Przeszłość daleka, sprzed niemal trzydziestu lat, i bliska, sprzed osiemnastu lat, miesza się z teraźniejszością. Sporo postaci bierze udział w akcji, każda coś unikalnego wnosi, wkracza z zamętem sekretów, niechętnie opowiada o sobie, ukrywa karty cieni.

Portrety bohaterów nie należą do pogłębionych, ale na potrzeby thrillera, w którym wiele dzieje się a dynamika intensyfikuje się, w wystarczającym stopniu pokrywa zapotrzebowanie. Autorka funduje kilka zwrotów akcji o większym znaczeniu i więcej o mniejszym, lecz oba typy nie należą do ekscytująco spreparowanych, brakuje pożądanego elementu zaskoczenia. Czasami dziwi zachowanie postaci, postawy przechodzą różne skrajności, lecz frapująco łączą się z tematem przewodnim i klimatem historii. Na plus zaliczam pogmatwanie intrygi i pomijanie zbędnego chaosu. Doceniam poruszanie aspektów powiązanych z chorobami psychicznymi i samobójczymi myślami. Ellison wykorzystane je w przemyślany i potwierdzający dużo zrozumienia sposób.

Siedemnastoletnia Mindy, wyśmienita narciarka alpejska, na progu międzynarodowego sukcesu, ulega wypadkowi i łamie nogę podczas prestiżowych zawodów. Urodzona bojowniczka, o wielkim harcie ducha, kiedy dowiaduje się, że choruje na białaczkę, popada w stan zwątpienia. Córka wraz z rodzicami mierzy się z dramatyczną rzeczywistością i presją czasu. Badania krwi członków rodziny, potencjalnych dawców szpiku kostnego, wykazują coś niebywałego. Niezrozumiałym wynikom postanawia dokładnie przyjrzeć się ciotka dziewczyny, doktor Juliet Ryder, specjalistka zajmująca się DNA. Im więcej starań o wyjaśnienie osobliwych okoliczności i dotarcie do prawdy, tym robi się trudniej i dziwniej. Sprawy przybierają nieoczekiwany obrót. Intensyfikuje się zagrożenie życia, nie tylko Mindy. Zakończenie zgrabnie łączy wątki i daje akceptowalny finał.

3.5/6 – w wolnym czasie
thriller kryminalny, 508 stron, premiera 26.10.2022 (2018), tłumaczenie Aldona Możdżyńska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

6 komentarzy:

  1. Książkę przeczytałam jednym tchem i dla mnie był to jeden z lepszych thrillerów jakie miałam okazję przeczytać. Polecam każdemu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie jestem przekonana, opinie są różne, a ja na razie mam mniej czasu na rzeczy spoza listy.

    OdpowiedzUsuń
  3. gdzieś już czytałam o tej ksiązce, ale sama nie miałam okazji jej czytać
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  4. Nisko ją oceniłaś, więc raczej nie dopiszę do listy książek, które chcę koniecznie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam na nią ochotę, ale jej początek wydał mi się dość nużący.

    OdpowiedzUsuń
  6. Poprzednie książki tej autorki przypadły mi do gustu, ale nie wiem, czy skuszę się na tę.

    OdpowiedzUsuń