wtorek, 9 kwietnia 2019

UMIERA SIĘ TYLKO RAZ Robert Dugoni

TRACY CROSSWHITE tom 4

"Kto patrzy na zewnątrz, śni; kto patrzy do środka, budzi się."
Karl Jung 


Solidnie przemyślany pomysł na przygodę czytelniczą, ciekawie zaprezentowana historia z dreszczykiem, miło się w nią wchodziło, zgrabnie angażowało wyobraźnię i podejmowało detektywistyczne wyzwanie. Sprytne połączenie thrillera z kryminalnym wątkiem, pod koniec pikantnie zaprawione mocnymi sensacyjnymi nutami, a przy tym tworzące nieszablonową sieć różnorodnych pułapek i tajemnic, w które czytelnik daje się złapać, i które z chęcią odkrywa.

Moje czwarte spotkanie z twórczością Roberta Dugoni ("Grób mojej siostry", "Jej ostatni oddech", "Na polanie wisielców") potwierdza wyjątkowo równy poziom warsztatu pisarskiego autora, każdy tom serii o ambitnej detektyw Tracy Crosswhite to dynamiczne wybijanie rytmu frapującej intrygi, przyciągającej uwagę nie tylko interesującymi perspektywami, ale też złożonością i zawikłaniem, jak dotąd otrzymujące ode mnie mocną czwórkę z plusem. Lubię, kiedy pisarz zmyślnie wystawia odbiorcę książki na niepewność, umiejętnie buduje napięcie, podsuwa mylne tropy, gmatwa odcienie prawdy. Środkowa część powieści sprawia wrażenie nieco mało efektownej, lecz w końcu śledztwo prowadzone przez kluczową postać nie należy do łatwych i układnych, lecz żmudnych i mrówczych, trzeba sprawdzić wiele poszlak, przeprowadzić kilka przesłuchań, a jednocześnie zmagać się z wewnętrznymi realiami służby policyjnej. Ale od czego jest zgrabne funkcjonowanie zespołu wydziału policji w Seattle, no może z wyjątkiem ich bezpośredniego szefostwa?

Natkniemy się również na delikatnie wplecione w fabułę obyczajowe nici, służą one dopracowaniu portretu głównej bohaterki, skontrastowania jej życia zawodowego z prywatnym, nawiązania do poprzednich odsłon serii, zwłaszcza pierwszego tomu, gdzie dowiadujemy się o dramatycznej przeszłości Tracy, a także w jaki sposób oswajała dawne demony. W "Umiera się tylko raz" inteligentna, dumna i bezpośrednia Crosswhite stara się odkryć tożsamość mordercy młodej kobiety zabitej strzałem w głowę i zatopionej w klatce na kraby w wodach zatoki. Przypadkowe odnalezienie ciała uruchamia lawinę pytań i dylematów, lecz pospiech nie jest tu wskazany, zbyt pochopne wyciąganie wniosków, czy niefrasobliwe snucie przypuszczeń, mogłoby zamazać obraz śledztwa i ukazać w fałszywym świetle domniemanych uczestników zbrodni. Aby dotrzeć do niepodważalnych faktów trzeba po kolei odrzucać kolejne warstwy kłamstw i manipulacji. Thriller warto uwzględnić w planach czytelniczych, płynna i przejrzysta narracja, wyraziste postaci, mocna intryga i zaskakujące zakończenie, to ostatnie pozostawia odbiorcę także z ciekawymi refleksjami odnośnie prawnej i moralnej odpowiedzialności za planowane i dokonane czyny.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 442 strony, premiera 13.03.2019 (2017), tłumaczenie Lech Z. Żołędziowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

36 komentarzy:

  1. Książka już czeka na moim czytniku. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Zamówiłam, sporo sobie po niej obiecuje

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepadam za tym autorem - może nie jakoś wybitnie, ale naprawdę dobrze mi się czyta jego książki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dość ciekawie się zapowiada :) Lubię ten styl książek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy raz slysze o tym autorze, ale lubię takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawie się zapowiada, lubię thrillery z ciekawie zarysowana fabułą

    OdpowiedzUsuń
  7. Przeczytałabym, ale niestety to wiążę się z nadrobieniem trzech poprzednich tomów, na które aktualnie nie mam czasu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie moja tematyka, chodź z tytułem mogłabym polemizować, gdyż mam trochę inny pogląd na sprawy śmierci. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeszcze nie czytałam nic od tego autora. Dopisze do listy potencjalnych książek ma przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nakłonienie do refleksji czytelnika to jedna z ważniejszych zalet książek, potrafią to tylko te najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Absolutnie mnie przekonałas do tej książki, ale nie znam niestety tej serii, dlatego muszę zacząć od początku. Pozdrawiam Kasia.

    OdpowiedzUsuń
  12. Chyba dopiszę książki do swojej listy 📚🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już to zrobiłam. Warto również sięgnąć po wcześniejsze tomy 🤩

      Usuń
  13. Przede wszystkim do tej książki zachęca pełnokrwista bohaterka, która ma swoją przeszłość. Dobra, to częsty zabieg w kryminałach (często bohaterowie rozwiązujący kryminalną zagadkę mają ciężką przeszłość), ale jednak twój opis sprawił, że od razu ją polubiłam. Co prawda za kryminałami tego typu nie przepadam, ale myślę, że innym na pewno się spodoba, szczególnie fanom kryminałów :D.
    Pozdrawiam

    http://demoniczne-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Po Twojej recenzji wiem, że chcę przeczytać! <3

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nigdy nie spotkałam się z twórczością tego autora, ale koniecznie będę musiała spróbować. W najbliższym czasie się to nie stanie, ale kiedyś na pewno. :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Chyba będę musiała zapoznać się z tą pozycją. Uwielbiam takie, które po przeczytaniu pozostawiają coś w głowie i sercu czytelnika :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Niestety, nie czytałam żadnej książki. Jednak to 4 tom więc wolałabym zacząć od 1-go.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zapowiada się fajnie - powieść z dreszczykiem i w dodatku z kobietą w roli głównej. Chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. już zamówiłam! przez te recenzje wkrótce zbankrutuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. O nie, zainteresowałaś mnie tą książką, a mój stos się nie zmniejsza :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolejna ciekawa seria do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię, gdy profile bohaterów są dobrze wykreowane - niezależnie od gatunku :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Szkoda,że nie mam czasu na czytanie ksiażek :(

    OdpowiedzUsuń
  24. nie czytałam nic tego autora, lubię zaskoczenia w akcji, może spróbuję

    OdpowiedzUsuń
  25. Wydaje mi się, że to by mi się spodobało!

    OdpowiedzUsuń
  26. Skoro to już czwarty tom to mam sporo do nadrobienia, ale czuję, że będzie warto poznać tę serię, ponieważ uwielbiam czytać thrillery - fascynują mnie zawarte w nich tajemnice i niejasne zagadki.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie znam tej serii, jednak to jest czwarty tom wiec na razie pewnie nie poznam z braku czasu.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zauważyłam, że wiele książek oceniasz 4.5/6. Trochę mnie to zniechęca, gdyż czuję, jakby była to książka utrzymująca poziom i tyle. Niestety raczej po tę nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Mimo, że historia wydaje się intrygująca, to nie ukrywam, że jest to już tom IV i musiałabym sporo nadrobić, a nie mam na to czasu. Dlatego muszę odpuścić.

    OdpowiedzUsuń
  30. A ja zawsze zastanawiam się, czy podsuwane przez autora rozwiązania pewnych spraw są na pewno tymi prawidłowymi, bo jednak zawsze mi to nie pasuje. Przecież wtedy byłoby za łatwo! O wiele za łatwo, a przecież przy tego typu książkach trzeba ostro kombinować i nie dać się zagonić w kozi róg. Najważniejsze jednak, że autor dalej drąży i wprowadza zamęt, co z jednej strony przeraża wielowątkowością danego tematu, ale z drugiej jest szansa na odkrycie mocnego w odbiorze w finiszu.
    Możliwe, że kiedyś nadrobię tę serię. ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciekawa opcja, choć raczej na wypożyczenie jej z biblioteki niż zakup 🙈

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo lubię thrillery i kryminały, więc myślę, że to może być książka, która mi się spodoba. Spróbuję jej poszukać w swojej bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ostatnio mam dużą ochotę na thrillery i kryminały, więc będę musiała się bliżej przyjrzeć tej pozycji.
    Pozdrawiam, Klaudia z bloga http://czytaniejestmagiczne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń