wtorek, 30 kwietnia 2019

UWIĘZIENI Debra Jo Immergut

"Kwiat musi rosnąć tam, gdzie go posadzono."

Kolejny thriller psychologiczny, w którym niewiele jest niepewności i napięcia, a reszta elementów próbuje to rekompensować. Czyżby w ten sposób miały być pisane współczesne thrillery? Mam nadzieję, że to kwestia chwilowej mody, która bardzo szybko minie. W "Uwięzionych" nacisk położono na otoczkę obyczajową i psychologiczną, ta ostatnia została ciekawie poprowadzona, chętnie się zanurzamy w przesłania. Frapująco było patrzeć, jak zmienia się perspektywa spojrzenia na dotychczas wyznawane wartości, jak za sprawą jednej decyzji, czy jednego spotkania, burzy się misterny plan życia, jednocześnie jak codzienność otrzymuje w końcu silne brzmienia i jaskrawe kolory.

Co znamienne, takich zwrotów w życiu jest kilka, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Ponieważ okazuje się, że w kontakcie dobra ze złem nie ma możliwości, aby się one ze sobą nie wymieszały, nie stworzyły wybuchowej mieszanki, nie naraziły bohaterów na wychodzenie poza moralny komfort, a nawet bezpieczeństwo. Lubię niejednoznaczność portretów kluczowych postaci, zmienne okazywanie im sympatii i poparcia, konieczność nieustannego dokonywania wyborów i interpretacji. Do końca trzymani jesteśmy w zawieszeniu niemożliwości opowiedzenia się za jedną ze stron, w każdej z nich coś nas przyciąga, a jednocześnie odpycha. Potwierdza się, że często patrząc na to samo zdarzenie, dzieląc wspomnienia, czy dokonując aluzji wobec wspólnych odczuć, wykazujemy się zupełnie odmiennym zmysłem obserwacji i sposobem postrzegania. Swoją drogą, jak różnorodnie los potrafi skrzyżować ścieżki dwójki osób, pozornie wrzucić ich w ten sam nurt, lecz postawić przed każdym zupełnie inne wyzwania. Zastanawiamy się również, do czego zdolny jest człowiek, aby spełnić swoje postanowienia, w imię realizacji pragnień wykorzystać sprzyjającą okazję, perfidnie zmanipulować drugą osobą.

Frank Lundquist, psycholog nowojorskiego zakładu karnego dla kobiet, nieoczekiwanie spotyka w gabinecie szkolną sympatię, w której po kryjomu się podkochiwał. Doskonale zdaje sobie sprawę, że nie powinien leczyć tej więźniarki, ale nie potrafi wyzbyć się osobliwej, a nawet chorobliwej, ciekawości. W ten sposób kolejny raz, bo wcześniej już utracił intratną posadę za błędy lekarskie w atmosferze skandalu, przekracza etyczne reguły i naraża reputację na ryzyko. Miranda Greene zdaje się nie poznawać mężczyzny, z każdym spotkaniem coraz bardziej otwiera się przed nim, wydaje się zmierzać ku uzdrawiającej współpracy. Jednakże zdesperowana kobieta, skazana na jeszcze pięćdziesiąt dwa lata lat odsiadki, nie jest z nim do końca szczera. Stopniowo intryga zagęszcza się, do głosu dochodzą mroczne podszepty, zaś zaślepienie tylko umacnia się.

W finalnej odsłonie widzimy, jak bardzo trzeba się liczyć z konsekwencjami podejmowanych pod wpływem emocji decyzji. Przyznam, że zakończenie mnie zaskoczyło, nie spodziewałam się takiego obrotu spraw, podejrzewałam, że coś może pójść nie tak w zamierzeniach bohaterów, ale nie sądziłam, że właśnie w tym kierunku zmierzać będą poszczególne elementy prowokacji. Sposób połączenia wątków w zgrabną całość okazał się satysfakcjonujący. Nie przeszkadzał mi mały realizm niektórych wydarzeń, pomysł na fabułę wydawał się nieco przekombinowany, ale autorka poradziła sobie z jego wciągającym przedstawieniem w psychologicznej odsłonie. Szkoda, że nie dodała więcej dreszczyku emocji, silniejszej konfrontacji charakterów, kilku spektakularnych incydentów, tak aby podkręcić atmosferę strachu, mocniej uderzyć w tony obsesji i fiksacji. Nie wykorzystano w pełni potencjału książki, jej interesującego zamysłu i zagadkowej aury, a może zwodniczo przyporządkowano powieść do gatunku literackiego.

3.5/6 - w wolnym czasie
thriller psychologiczny, 302 strony, premiera 10.03.2019 (2018), tłumaczenie Joanna Gładysek
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

38 komentarzy:

  1. Nie przepadam, za takim gatunkiem, ale Twoja recenzja sprawiła, że chętnie sprawdziłabym tę gęstą fabułę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi ciekawie. Jeszcze nie sięgałam po thrillery psychologiczne, ale może od tego zacznę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny cytat na rozpoczęciu wpisu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tą książkę chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Planuję kupić tę książkę w wersji elektronicznej w najbliższym czasie. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobry thriller psychologiczny nie jest zły :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurcze jakieś oklepane te okładki robią ostatnio... :/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze kiedy mam zagwozdkę czy warto sięgać po jakąś książkę, zdaję się na Twoja opinię. To oznacza, że tym razem trzymam się z daleka ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapowiada się ciekawie, świetnie opisana recenzja. Dodam do półki w Legimi :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Patrząc na ocenę 3.5 na 6 i na recenzję obawiam się, że książka mogłaby mnie rozczarować, podobnie jak Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zbyt niska ocena, nie będę zaprzątać sobie nią głowy!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zarówno intryga jak i okładka bardzo mnie zachęcają :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zastanawia mnie czy to nie kwestia tego, że Autor tak naprawdę nie wie co chciałby napisać (w jakim gatunku) i wychodzi mi radosny misz-masz.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla zakończenia chętnie sięgnę po ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ostatnio chodzi za mną jakiś thriller, zwłaszcza, że muszę trochę odświeżyć gatunek, żeby poprawić rozdział. 3.5/6 dupy nie urywa, ale na poczytadło się nada.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak zwykle świetna recenzja. Mam trochę mieszane odczucia co do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tez zauważyłam taka tendencje w kilku ostatnich książkach. Sięgam po starsze!

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię akcje osadzone w takich realiach. Zainteresuje się lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdecydowanie wole gdy książka napisana jest w równy sposób a nie jak sinusoida że raz emocje są a za chwilę ze znudzeniem przewracamy kartki, nie zawsze zakończenie (mimo że zaskakujące) rekompensuje całość

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba jednak wolałabym coś mocniejszego, bardziej wstrząsającego. W tym momencie raczej odpuszczę, ale będę mieć w pamięci ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Koniecznie muszę przeczytać ostatnio szukam takiej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja raczej się nie skuszę, nie zachęciłaś mnie...

    OdpowiedzUsuń
  23. Po przeczytaniu recenzji czuję, że to książka nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Może po prostu dzisiejszy czytelnik, jeżeli nie czyta książek tak wnikliwie, zadowoli się tym co dostanie?

    OdpowiedzUsuń
  25. Chyba sobie ja odpuszczę, recenzowała lepsze tytuły :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Emocje to na pewno zły doradca... intryguje mnie trochę ta książka a zwłaszcza niejednoznaczne postaci, które w niej występują. Tak więc możliwe, że wkrótce ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Książka z fabułą, która kompletnie mnie do siebie nie przekonała, tak samo jak dopisek „w wolnym czasie”. Nawet wtedy bym jej nie przeczytałam, mam lepsze tytuły na półce.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jestem zaciekawiona ale po swojej recenzji nie jestem do końca pewna czy warto poświęcić czas dla tej książki

    OdpowiedzUsuń
  29. Oooo chcę tą książkę 😁 będzie trzymać w napięciu na bank. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  30. Też mam nadzieję, że ta głupia moda minie, bo akurat ten gatunek powinien być utrzymywany w danych granicach. Fakt, powiew świeżości też od czasu do czasu się przydaje (literatura młodzieżowa jest najlepszym przykładem), ale nie wtedy, gdy odbiera się coś, co było niemal znakiem rozpoznawczym!
    Niespecjalnie przemawia do mnie ta książka... Podziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  31. Kurczę, szkoda, że znów klapa. Mam bardzo duże wymagania do thrillerów, więc ten sobie odpuszczę. Też zauważałam tendencję wydawania takiej słabizny, dlatego staram się sięgać po starsze tytuły, gdzie autorom się jeszcze chciało, a dodatkowym plusem jest to, że są w bibliotece zupełnie za darmo.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciekawie opisałaś, aż chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja chyba jednak wolę mocniejsze thrillery.

    OdpowiedzUsuń
  34. Średnia ocena? Thriller zapowiada się ciekawie, no ale nie na teraz. Obecnie czytam lżejsze książki.

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie jestem przekonana, czy będę chciała się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  36. Takie książki są fajne do podróży w pociągu

    OdpowiedzUsuń