środa, 15 lipca 2020

PUNKT ZERO

JØRN LIER HORST I THOMAS ENGER

BLIX I RAMM NA TROPIE ZBRODNI tom 1

"Właśnie do tego byli szkoleni. Właśnie na to czekali: żeby znaleźć się na prawdziwym miejscu zdarzenia."

Propozycja czytelnicza gwarantująca dobrą zabawę, osadzona w utartych szlakach budowania powieści kryminalnej, gdzie wkrada się nieco schematyzmu i przewidywalności, jednak nie w takiej ilości, aby nie cieszyć się generalnie pozytywnym wrażeniem. Autorzy sięgają po sprawdzone metody czynienia zagadki detektywistycznej efektowną. Mocne uderzenie na początek, stopniowe podkręcanie zabójczej atmosfery, budowanie akcji w oparciu o zbiór tajemnic i niewiadomych, zajmujące odkrywanie motywów i tożsamości. I jeszcze pojawiająca się silna presja czasu związana ze swoistym odliczaniem. To wszystko intryguje, wciąga i czyni kryminał atrakcyjnym.

Morderca nie zna litości, brutalnie traktuje ofiary, realizuje perfekcyjnie ułożony plan, sprytnie wymyka się organom ścigania, inteligentnie konstruuje zasadzki. Zgrabnie połączone wątki policyjnego i dziennikarskiego śledztwa, ich wspólna część bazuje na dramatycznym sekrecie. Alexander Blix, śledczy wydziału zabójstw, i Emma Ramm, autorka znanego bloga o celebrytach, współpracują w ramach osobliwej relacji. Tylko pozornie wydaje się, że ich życiorysy nic nie łączy. W miarę rozwijania się scenariusza zdarzeń dowiadujemy się coraz więcej. Postaci ciekawie sportretowane, choć nie w złożonym stopniu, to przekonują postawami i zachowaniami.

W zasadzie od początku wiemy, w którym kierunku potoczy się batalia o prawdę i sprawiedliwość, co z jednej strony zmniejsza efekt zaskoczenia, natomiast z drugiej pozwala skoncentrować się na wydobywaniu istotnych szczegółów. Sprawa zaginięcia urasta do rangi mrocznych incydentów, początkowo zastanawiające sytuacje przeobrażają się w zatrważające fakty. Miło poddać się elementom właściwym dla thrillera. Celebryci, ludzie z pierwszych stron gazet, programów telewizyjnych i social mediów, przyciągają uwagę nie tylko zwykłych ciekawskich, ale też zwichrowane i sadystyczne umysły. Niestety, sława nie idzie w parze z bezpieczeństwem.

Za morderczymi instynktami skrywa się ponura przeszłość nie dająca o sobie zapomnieć. Na to nakładają się starannie wyreżyserowane miejsca zbrodni, mylne sygnały, sprzeczne komunikaty, wymykające się logice interpretacje, dlatego nie jest łatwo odgadnąć ruchy zabójcy. Zatem gdzie znaleźć klucz do rozwikłania sprawy? Kto z perfidią i desperacją morduje celebrytów? Dlaczego terroryzuje Oslo? Powieść czyta się dobrze, gładko przenika przez krótkie rozdziały, szybko wpasowuje w dynamiczny rytm. Do bardzo dobrej oceny zabrakło nie tyle intensywnych barw w końcowych scenach, bo widowiskowości nie można im odmówić, co nieoczekiwanych rozwiązań.

4.5/6 – warto przeczytać
kryminał, 448 stron, premiera 17.06.2020 (2018), tłumaczenie Milena Skoczko
Książkę „Punkt zero” zgarnęłam z półki „kryminały”.

27 komentarzy:

  1. Super! Dobra propozycja na lekki letni wieczór przy lampce wina..Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  2. Szukam właśnie dobrego kryminału książkowego dla koleżanki na prezent, może ten wybiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajna recenzja widzę też, że książka trafia w moje gusta czytelnicze. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Po kryminały sięgam rzadko, jednak umiejscowienie akcji w Oslo sprawia, że chce się czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miga mi ta książka w sieci i mam na nią ochotę. Muszę zamówić w pracy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię kryminały ten nawet mnie zaciekawił,ale kurczę znowu podzielili to na części,jak ja tego nie lubię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejna książka, której wcześniej nie kojarzyłam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z jednej strony przewidywalność ale z drugiej czyta sie dobrze wiec warto sięgnąć, zachęciłaś mnie d poznania tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  9. Już wiem, że to moje klimaty i ksiązka jest zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także nie mówię nie, może nawet polecę ją siostrze.

      Usuń
  10. Mimo 4,5 i tak chyba po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. O! Chyba nawet znajdę wersje na audiobooku :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Sława nie tylko nie idzie w parze z bezpieczeństwem. Poszłabym o krok dalej i rzekła nawet, że zawsze idzie w parze z jakimś ryzykiem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakoś wcześniej mi ta książka nie wpadła w oko, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejna, ciekawa pozycja. Skąd tylko wziąć czas na czytanie? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To tak właśnie bywa że przeszłość wpływa na teraźniejszość.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobrym kryminałem nigdy nie pogardzę, a właśnie szukałam jakiejś wciągającej lektury, którą mogłabym zabrać ze sobą na wakacje. Dziękuję za polecenie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejna świetna pozycja, oczywiście wpisuje na listę i będzie oczekiwać na trochę wolnego czasu 🙂

    OdpowiedzUsuń
  18. Wpadam i czytam o takiej czy innej pozycji i zaczynam rozumieć, że jest tyle wspaniałych książek. Szczerze, skąd na te wszystkie pasje brać czas. Na puzzle lego książki podróże i wiele innych a tu trzeba znów do pracy gnać, a miałam mieć 3 dni urlopu z weeekendem :(

    OdpowiedzUsuń
  19. Będę ją miała na uwadze, ale na razie chce zlikwidować mój stos zaległych książek.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  20. Cóż jak się chciało być sławnym to trzeba wkalkulować i niebezpieczeństwo,
    ale żeby od razu mordować??
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  21. jakaś podobna fabuła już mi się obiła o oczy, niemniej nadal brzmi interesująco :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Chętnie sięgam po kryminały, ten też na pewno przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  23. Jestem ciekawa na ile tomów rozrośnie sie ta seria, bo nie lubię, jak ma ich nieskończenie długo, a ja muszę czekać i czekać na kolejne.

    OdpowiedzUsuń