piątek, 3 lipca 2020

ZABÓJCZY WIRUS

ALEX KAVA

MAGGIE O'DELL tom 6

"50% sukcesu operacji mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa biologicznego polega na niedopuszczeniu do wycieku informacji.”

Zgrabna powieść z dreszczykiem, nie wystawia na mocne wrażenia, jednak intrygująco pobudza wyobraźnię. Można dobrze się bawić pod warunkiem, że nie mamy wielkich oczekiwań, nastawieni jesteśmy na przyjemne spędzenie czasu z delikatnie podwyższonym poziomem adrenaliny. Sprężysta narracja, gładko przechodzi przez scenariusz zdarzeń, harmonijnie rozkłada napięcie. Szybko domyśliłam się, kto okaże się czarnym charakterem powieści, biologicznym terrorystą działającym na wielu frontach, z kolei długo nie powiązałam wskazówek ku odkryciu motywów jego zachowania. W ostatecznym kształcie nie był silnie przekonujący, lecz nigdy nie wiadomo, co siedzi w głowie szaleńca, jaki czynnik uaktywni obsesję zabijania. Udanym pomysłem okazało się uwzględnienie szczegółów spektakularnych prawdziwych zbrodni, które tygodniami nie schodziły z nagłówków mediów. Powstała intrygująca mieszanka prawdy i wymysłów. Bohaterowie powierzchownie sportretowani, niedosyt złożoności osobowości, ale przy tym typie rozrywki tak zazwyczaj już jest.

Maggie O’Dell, wcześniej ekspert medycyny sądowej, obecnie agentka specjalna, analizuje zachowania przestępców i sporządza portrety psychologiczne. Trochę przez zbieg okoliczności, trochę w wyniku celowych zamierzeń, Maggie wyłączono z gry ścigania, choć siedzi w środku najgorętszych incydentów. Za sprawą kontaktu z nieznanym groźnym czynnikiem biologicznym uwięziona zostaje w wojskowym instytucie badawczym. Stamtąd usiłuje przeniknąć zamierzenia zabójcy, dotrzeć do jego tożsamości i powstrzymać wybuch epidemii, która mogłaby pokryć nie tylko amerykańską ziemię. Niewidzialna broń, doskonała i nieprzewidywalna, wyjątkowo trudno nad nią zapanować. Choć fabuła zawierała sensacyjne odniesienia, spektakularne incydenty, zatrważające sekrety, to oczekiwałam bardziej tragicznego wariantu przebiegu zdarzeń, zyskałby dramatyzm książki, jej realizm i gorączkowość pochłaniania. Wiele się dzieje, w dynamicznych rytmach, lecz w okrojonej wersji, chciałoby się w szerzej i więcej. Powieść na jeden wieczór czytelniczy, wpisuje się w atmosferę covid-19, przykład gdy wyobraźnia pisarza wybiega w przyszłość i pokrywa fikcję z faktami. Zerknij na notatkę o trzecim tomie "Łowca dusz".

3.5/6 – w wolnym czasie
thriller medyczny, 300 stron, premiera 17.06.2020 (2008), tłumaczenie Katarzyna Ciążyńska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu HarperCollins Polska.

43 komentarze:

  1. W sam raz na dzisiejsze czasy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię ten typ filmów, więc pewnie w powieści też by mi się spodobało.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sam raz na dzisiejsze czasy.To tak jak COVID-19

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoda, bo liczyłam na coś więcej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam coś kiedyś od tej autorki, ale tak średnio mi podeszło.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chcę poznać twórczość Kavy, ale na pewno sięgnę po coś innego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam książkę w swojej kolekcji i na dniach mam zamiar ja przeczytać. Szczerze mówiąc spodziewałam się jednak czegoś lepszego. Zobaczymy jak ja ją odbiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Powiem szczerze, że jak przeczytałam tytuł to miałam skojarzenia tylko z jednym ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka porusza temat na czasie, który chyba niektórym już się przejadł. Nie wiem czy ją przeczytam. Twoja recenzja do końca mnie nie zachęciła, a książka ta twoich oczekiwań nie spełniła.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi najlepiej czyta się serię po kolei tomami, może to jest jakiś sposób by dojść do tego.

      Usuń
  10. Thilleru medycznego jeszcze nie czytałam, ale chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam, choć za mną dopiero 3 części tej serii. Na bank ją przeczytam, bo to zdecydowanie moje klimaty. A recenzja doskonała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już czytałam całą serię i ogólnie przypadła mi do gustu.

      Usuń
  12. Fabułą brzmi inteygująco. Lubię sięgać po thrillery, ale takiego w wersji medycznej jeszcze chyba nie miałam okazji przeczytać. Być może w odpowiednim czasie zapoznam się z książką.

    OdpowiedzUsuń
  13. Książki o medycynie to nie moja bajka...
    Nie przepadam za taką tematyką.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam całą tę serię, jedne tomy są świetne, a inne średnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja chwilowo wszelkich tematów wirusowo-epidemicznych mam po dziurki w nosie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Thrillery to nie moja bajka;) Choć zarys fabuły w tym przypadku wydał mi się interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  17. Fabuła brzmi bardzo ciekawie, to może być fajna książka :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię takie książki ale 3.5 to słaba ocena😏

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. My również lubimy ale ocena daje troszkę do myślenia. Może w wolnej chwili 🙂

      Usuń
  19. Idealna książka na współczesny czas, ale ja już mam dosyć słuchania i czytania o wirusach. Weronika Ś.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja sięgnę raczej po jakąś wyżej ocenianą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wędrówki po kuchni4 lipca 2020 17:56

    Przyznam, że thiller medyczny może być dość ciekawy. Skusiłaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Doskonała lektura w obecnym czasie. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Thrillery medyczne lubię - więc aż żal, że taka niska ocena. Ake wiadomo - trafiają się zarówno te bardziej, jak i mniej porywające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby tematu wirusa powinniśmy mieć już wszyscy dosyć - jednak jak dla mnie tegk typu literatury nigdy za wiele.

      Usuń
  24. Lubię ten typ książek, więc na pewno sprawdzę dlaczego taka niska ocena :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie słyszałam wcześniej o niej. Jednak czuję się zachęcona do jej przeczytania. Pewnie warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam za sobą serię, jedne tomy są lepsze, inne gorsze, jak to w cyklu.

      Usuń
  26. To nie do końca moje klimaty bo ja to jestem romance girl, ale chyba pierwszy raz trafiam u Ciebie na taką słabą ocenę :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Książka w sam raz na dużo wolnego czasu na urlopie o ile nie wolimy romansów i obyczajówek. Ciekwa jestem tej serii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, tych tomów jest tak dużo, że na pewno jest to doskonały cykl na urlop, jeśli lubimy czytać serię raz za razem.

      Usuń
  28. Z thrillerami medycznymi tak jest, czasem się nie udają. Ja jednak lubię czytać tego typu ksiązki.

    OdpowiedzUsuń
  29. moja mama bardzo lubi takie klimaty, więc pomimo Twojej średniej oceny na pewno jej polecę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi seria bardzo przypadła do gustu mimo tego, że są słabsze tomy.

      Usuń
  30. Mam mieszane uczucia..z jednej strony tak, ale z drugiej czegoś mi tu brakuje. Może się skuszę jak będę mieć nieco więcej wolnego czasu. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  31. Do thrillerów medycznych jeszcze nie dotarłam - ale też, jako gatunek, zapowiadają się interesująco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz wyszedł nowy tom serii, więc będzie co nadrabiać w przyszłości :)

      Usuń
  32. Widzę, że nie tylko ja mam pecha do thrillerów medycznych. Jakoś nie trzymają się zwykle kupy. Poleć jakiś, by odczarować złą passę!

    OdpowiedzUsuń