piątek, 10 lipca 2020

PARYŻ

ALASTAIR HORNE

"Paryż jest najbardziej niezwykłym miejscem na świecie.” Charles Dickens

Fotoprzewodnik „Włochy” pozwolił mi na odświeżenie wiedzy i wspomnień, zaś „Paryż” okazał się zachętą do głębszego odkrycia i poznania stolicy Francji. Publikacja prowadzi czytelnika przez najbardziej charakterystyczne miejsca Paryża, zwięźle przybliża najważniejsze cechy, nawiązuje do przeszłości i ukazuje współczesny obraz. Ponad dwieście starannie dobranych fotografii, tak aby poczuć, że faktycznie spaceruje się głównymi artyleriami i bocznymi uliczkami nadsekwańskiej metropolii, zagląda do parków i ogrodów, przekracza zabytkowe i nowoczesne mosty, chwyta pospiech królujący na targach, straganach i w centrach handlowych, kontempluje spokój w antykwariatach, galeriach i muzeach. Miasto karuzel, kawiarni, restauracji, miejsc gdzie spędza się czas z przyjaciółmi, odpoczywa podczas zwiedzania, wstrzymuje na chwilę czas.

Alastair Horne atrakcyjnie ukazuje przeobrażenia wpisane w historię Paryża. Dostrzega nie tylko najbardziej słynne symbole miasta, ale także mniej znane budynki, pomniki i rzeźby. Przekonuje, że metropolia nieustannie rozrasta się, tętni życiem za dnia i w nocy, wabi charakterystycznym klimatem, ubiega się o miano stolicy rowerzystów, pielęgnuje uliczną i zamkniętą sztukę. To też dreszcz emocji związany ze zwiedzaniem cmentarza i podziemnego labiryntu katakumb, czy przyglądanie się strzelistym budynkom i scenerii świetlnych iluminacji. Miasto zakochanych i artystów oferuje złożoną i kontrastową kulturę, zwykłą i barwną codzienność, bogatą i wykwitną kuchnię. Przewodnik klimatycznie inspiruje do uwzględnienia Paryża w planach podróżniczych, poświęcenia mu więcej uwagi niż podczas przejazdowych odwiedzin. Czym Paryż fascynuje miliony odwiedzających go turystów? Dlaczego stali mieszkańcy pozostają mu wierni?

4.5/6 – warto przeczytać
przewodnik, 224 strony, premiera 05.05.2020 (2019), tłumaczenie Jerzy J. Malinowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Alma-Press.

38 komentarzy:

  1. Paryż to piękne i niesamowicie klimatyczne miasto! Muszę koniecznie wrócić tam na dłużej, a taka książka to na pewno prawdziwa uczta dla oka.

    OdpowiedzUsuń
  2. jej jak ja bym chciała zwiedzić Paryż :0 może kiedyś się uda :)
    Tylko muszę męża przekonać :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ma plan zabrać tam moją rodzinkę. Może kiedyś się da. Tymczasem Paryć poznaję za pomocą przewodników i stron nternetowych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam okazję być w Paryżu. Dokładnie w sierpniu bedzie 10 lat. Pojechaliśmy w podróż poślubną. Czy żałuję? Zdecydwnie nie. Inni znajomi jeździli w "ciepłe kraje", ale tam prócz słońca i lazurowego morza nic nie było. Ja za to widziAłam część naszego dziedzictwa. Patrząc na zamieszki i sam covid to myślę, że ciezko będzie się gdzieś wyrwać, strach pozostaje. Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie przez pandemię zrezygnowałam całkowicie z zagranicznych wyjazdów w tym roku.

      Usuń
  5. Chętnie przeczytam przewodnik,
    bo raczej się nie wybiorę...
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  6. Wybierałam się do Paryża w kwietniu...Wszystko runęło. Uwielbiam to miasto!

    OdpowiedzUsuń
  7. Już nie długo będę blisko Paryża, szkoda, że nie tam centralnie, ale blisko... blisko :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest pewna magia w tym mieście, a takie porządnie napisane przewodniki z emocjami bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Paryż to rzeczywiście bardzo piękne i klimatyczne miasto. Z chęcią wybiorę się tam jak skończy się pandemia. Na razie jednak nie mam ochoty nigdzie jeżdzić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jest coś niezwykłego w tym mieści, to rzeczywiście bardzo piękne i klimatyczne miasto

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogę się doczekać aż przyjdzie do mnie ta książka. Ja akurat jestem ogromną frankofilką i kocham Paryż, więc na tę książkę rzuciłam się z miłości. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lata temu byłam w Paryżu. Taka książka zapewne by mnie znowu przeniosła w te czasy...

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłam kiedyś, wróciłabym tam jeszcze raz :-) wspaniałe wspomnienia 🤗

    OdpowiedzUsuń
  14. Przeczytałabym, Paryż mi się marzy...

    OdpowiedzUsuń
  15. Z ciekawości przeczytałabym, choć nie jestem fanką Paryża.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam u siebie ten cudny przewodnik i jestem w nim dosłownie zakochana!

    OdpowiedzUsuń
  17. Po Paryżu chętnie tym pospacerowała. Choćby wirtualnie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Koniecznie muszę kiedyś odwiedzić to miejsce

    OdpowiedzUsuń
  19. Wszystkich Paryż przyciąga a jak już przyciągnie to słyszałam wiele opinii mówiących o tym, że tak naprawdę niestety rozczarowuje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Paryż bym chciała odwiedzić na żywo, ale będę miała tę pozycję na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeżeli kiedykolwiek uda mi się odwiedzić słynny Paryż, na pewno będę poszukiwać tego typu pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Kocham Paryż i pomimo, iż zwiedzałam go dawno temu nadal przechowuje w pamięci piękne wspomnienia z tamtego wyjazdu. Mam nadzieję na powrót.

    OdpowiedzUsuń
  23. Przewodniki nie są czymś po co sięgam, więc odpuszczę sobie

    OdpowiedzUsuń
  24. Dla mnie Paryż to przede wszystkim klimatyczne uliczki z kawiarniami i naleśnikarniami, gorące kasztany sprzedawane na ulicy i piękne Pola Elizejskie. Wróciłabym choćby wspomnieniami do tego miasta...

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam w Paryżu kilka lat temu i bardzo miło wspominam ten wyjazd. Paryż to piękne miasto, bardzo klimatyczne, choć słyszałam też, że w ostatnich latach trochę się zmienił.

    OdpowiedzUsuń
  26. Chętnie bym się wczuła w klimat tego miejsca...

    OdpowiedzUsuń
  27. Super jest ten przewodnik. Kiedyś mogłabym pojechać zwiedzić Paryż,ale na pewno nie prędko.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  28. Paryż jest miastem, który od wielu lat wzbudza mój zachwyt. Chętnie dowiem się o nim jeszcze więcej. Czuję, że po tej lekturze będę zdeterminowana, by kiedyś odwiedzić to fascynujące miasto.

    OdpowiedzUsuń
  29. Paryż wydaje się naprawdę ciekawym miastem. Taki przewodnik może się kiedyś przydać.

    OdpowiedzUsuń
  30. Zakochałam się w tym przewodniku, mogłabym godzinami przeglądać zdjęcia i planować wycieczki.

    OdpowiedzUsuń
  31. Muszą być piękne zdjęcia, bo Paryż rzeczywiście jest piękny...

    OdpowiedzUsuń
  32. Paryż mi się trochę marzy (na pierwszym miejscu ciągle Barcelona), ale z takim przewodnikiem można zaplanować fajną wycieczkę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bym chciała odwiedzić kiedyś Paryż i Barcelonę. Mam nadzieję, że uda mi się tam dotrzeć.

      Usuń
  33. Uwielbiam czytać przewodniki.
    W Paryżu byłam kilka lat temu wiosną i mnie zauroczył.
    Mimo tego chętnie przeczytam i obejrzę Paryż innymi oczami.
    Piękne miasto.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja nie słyszałam zbyt pochlebnych opinii o Paryżu.

    OdpowiedzUsuń
  35. Nigdy nie czytam przewodników, ale może kiedyś się to zmieni tak jak zmieniłam podejście do poradników i teraz nałogowo po nie sięgam

    OdpowiedzUsuń
  36. Nigdy nie byłam w Paryżu, a teraz ze względu na sytuację i tak się nie wybiorę. Dzięki tej książce można chociaż popodróżować palcem po mapie :)

    OdpowiedzUsuń