sobota, 18 lipca 2020

BRUDNA SPRAWA

ROBERT DUGONI

TRACY CROSSWHITE tom 5

"Pójście do przodu nie oznacza zapominania o przeszłości… oznacza, że chce się coś zrobić w sprawie przeszłości."

Piąte spotkanie z detektyw Tracy Crosswhite. Poprzednie tomy „Grób mojej siostry”, „Jej ostatni oddech”, „Na polanie wisielców”, „Umiera się tylko raz”, zrobiły mocne dobre wrażenie. Kontynuacja wybrzmiewała w podobnym klimacie i wrażeniach, choć ciut mniej było intensywnego napięcia, nawiązań do elementów thrillera, dynamicznego przebiegu akcji. Robert Dugoni skoncentrował się na skonstruowaniu fabuły uświadamiającej czytelnikom skalę problemów związanych z rozpowszechnianiem się narkotyków w amerykańskim społeczeństwie, i bynajmniej nie tylko w sferach niższych, ale też wyższych, tak zwanych dobrych domach. W scenariusz zdarzeń wplótł dwie kontrowersyjne teorie walki z uzależnieniami, stojące w kontraście względem siebie, każda odsłania dobre i złe strony, lecz żadna nie gwarantuje powodzenia. Dobitnie zobrazował, że prawo, policja i bliscy ofiar uzależnień mają do dyspozycji niewystarczające narzędzia do skutecznej walki z narkotykami. Na miejsce likwidowanego ogniwa dystrybucji substancji psychotropowych natychmiast pojawiają się ich hybrydowe mutacje, nastawione na większy zysk, bardziej operatywne i bezwzględne.

Tracy Crosswhite wraz z partnerami z wydziału zabójstw rozpracowuje okoliczności śmiertelnego potrącenia dwunastolatka na ulicy w Seattle. Sprawca wypadku nie udzielił pomocy chłopcu i zbiegł z miejsca zdarzenia. Tracy dość szybko dociera do prawdopodobnej tożsamości zabójcy, lecz sprawa wraz z pojawianiem się nowych faktów coraz bardziej gmatwa i zaciemnia się, tym bardziej, że istotne dowody mają tendencje do znikania. Marynarka wojenna przejmuje ster oskarżeń i obrony. Detektyw Crosswhite intuicyjnie wyczuwa, że coś w tym wszystkim nie gra. Nie chce odpuścić, gdyż nawet wobec szerokiego zainteresowania opinii publicznej, niewygodne informacje wydają się być tuszowane. Kryminał dobrze się czyta, chociaż nie zapewnia na tyle złożonej intrygi, by można było snuć wiele interpretacji. Szybko docieramy w przypuszczeniach do ogniska zła. Bardziej chodzi o wczucie się w tło i rozpracowanie systemu działania. Płynna narracja zgrabnie prowadzi po emocjach bohaterów i incydentach. Chętnie wnikamy również w życie osobiste czterdziestotrzyletniej Tracy marzącej o macierzyństwie. Darzę sympatią kluczową postać, przekonuje jej wizerunek, koloryt, postawa i działania. Pragnie uczynić świat lepszym. Eliminuje czarne charaktery zamiłowane w przestępczej działalności. I czyni to w twardy sposób.

4.5/6 – warto przeczytać
kryminał , 440 stron, premiera 02.07.2020 (2017), tłumaczenie Lech Z. Żołędziowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

44 komentarze:

  1. Kryminał sobie odpuszczę, tym bardziej że z tego co widzę jest kilka tomów. Na razie niestety brakuje mi czasu na czytanie :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Autora kojarzę, ale jeszcze nic nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba klasyczny kryminał, może być do przeczytania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kojarzę tego autora, ale cała twórczość jeszcze przede mną.

      Usuń
  4. Fajny cytat. omiędzy jednym a drugim czasem jest sporo pracy własnej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojej, nie słyszałam o autorze i jestem bardzo zaskoczona, bo to już któryś tom z tego, co widzę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam twórczości tego autora, ale zapiszę sobie i może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tracy i jej marzenie o macierzyństwie... Spełni się?

    OdpowiedzUsuń
  8. Gdyby to był pierwszy tom, to kto wie... A tak to nie jestem pewna, czy chce mi się nadrabiać poprzednie 🙈

    OdpowiedzUsuń
  9. Super, tego tomu jeszcze nie czytałam, dziękuję za info.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też czasami przeoczę, że została wydana już nowa część.

      Usuń
  10. Brzmi ciekawie, okładka od razu przyciągnęła mój wzrok. Ale póki co raczej nie mam ochoty na serie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pierwszy raz słyszę o autorze, ale fabuła, intryga brzmią kozacko! Zapiszę sobie, żeby kiedyś sięgnąć. Tylko czy ta seria jest taka, że trzeba ją zaczynać od początku, jest tam dużo osobistych wątków? Czy można gdzie bądź?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fabuła jest rzeczywiście ciekawa, ale ja jakoś za kryminałami nie przepadam

      Usuń
  12. Nie znam tego autora, ale fabuła wydaje mi się ciekawa! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Seria sprawia wrażenie bardzo ciekawej, czuję, że to moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie wróciłam z wakacji. Nie mam co czytać, więc z Twoimi recenzjami zamierzam udać się do biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Wędrówki po kuchni18 lipca 2020 21:48

    Mimo iż to nie moje klimaty, książka zapowiada się dośc ciekawie. Dla fanów kryminałów idealna

    OdpowiedzUsuń
  16. ... lubię kryminały, więc zadpisze na liście ...

    OdpowiedzUsuń
  17. Na razie nie mam czasu, by nadrabiać nowe serie kryminalne. Mam już dwie zaczęte.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nie skończone. O tym autorze z kolei coraz więcej słyszę.

      Usuń
  18. Już mamy taką listę książek do przeczytania po Twoich recenzjach, że nie wiem kiedy to zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ale się ta seria rozrosła, czytałam tylko Grób mojej siostry i bardzo mi się podobało więc pewnie kiedyś nadrobię pozostałe części

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy można je czytać osobno? Boję się, że nie znajdę całej serii w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy cytat wyszukałaś na początek wpisu. Daje człowiekowi do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam ani autora ani tej serii, ale brzmi ciekawie. Wszelkie dane zapisane. Jak tylko odnajdę część pierwszą w bibliotece, bez wahania zabiorę ją do domu.

    OdpowiedzUsuń
  23. O, wlasnie szukalam jakiegoś dobrego kryminału :) dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo osób zachwyca się twórczością tego autora, więc może warto spróbować.

      Usuń
  24. Jakoś nie poczułam nic do tej książki, może mam lekki przesyt kryminałami i będę musiała trochę odczekać, zanim wezmę się za kolejny ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kryminały niektóre są bardzo ciekawe i fajne - rozwijają wyobraźnię.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie znam twórczości tego autora, ale zapiszę sobie i może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Tak zajęta innymi, a przecież dobrze byłoby się skupić na sobie i swoich planach. Chyba z ciekawości przeczytam, czy marzenie spełni?

    OdpowiedzUsuń
  28. Wygląda na interesująca książkę, chociaż nie czytałam nic z tej serii...

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubie czytać tomiska, a tu sporo do czytania.
    Nie znam autora, ale dlaczego nie, zacznę od 1 części.
    Kryminały czasami bywają intrygujące.
    Pozdrawiam!
    Irena -Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  30. Jestem ciekawa, czy marzenie o macierzyństwie się spełni. Trzeba przyznać, że wiek dość póżny.

    OdpowiedzUsuń
  31. Spróbuję od pierwszego tomu. Może mi się spodoba ta seria.

    OdpowiedzUsuń
  32. Autor jest mi nieznanym, ale przyznam ci szczerze, że zaciekawiłaś mnie tą książką. Można je czytać osobno czy trzeba zacząć od początku?

    OdpowiedzUsuń
  33. Lubię takie kryminały, ale widzę, że to kolejna seria. A ja mam już rozgrzebanych kilka :(

    OdpowiedzUsuń
  34. Może bym sięgnęła, skoro główna bohaterka jest tak pozytywną postacią.

    OdpowiedzUsuń
  35. Czytałam wszystkie wcześniejsze tomy, po ten też na pewno sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie czytałam jeszcze tej książki. Czuję jednak, że może być ciekawie 😎

    OdpowiedzUsuń
  37. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie znam jeszcze książek autora, raczej polecę je siostrze.

    OdpowiedzUsuń