sobota, 11 lipca 2020

TWÓJ MÓZG BEZ TAJEMNIC

MARC DINGMAN

"Mózg nie jest tworem idealnym, lecz ma niezrównaną zdolność wykonywania wielu zlecanych mu zadań."

Przystępne i przyjazne kompendium podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu mózgu człowieka. Czyta się z zainteresowaniem i przyjemnością. Wyjście poza hermetyczny język w stronę popularnej mowy, jednak z zachowaniem nazw własnych. Sprawnie przebiega się po kolejnych rozdziałach. Tylko gdzieniegdzie Marc Dingman wkracza głębiej w ścieżki nauki, w większości koncentruje się na ogólnej wiedzy, tak aby czytelnik zdobył najważniejsze informacje. Publikacja stanowi dobrze merytorycznie przygotowany materiał, na tyle interesujący i atrakcyjny, że sympatycznie zachęca do kontynuacji studiów nad mózgiem, który nawet dla naukowców go badających jeszcze długo stanowić będzie tajemniczy przedmiot badań.

Książkę podzielono na dziesięć rozdziałów z dedykowaną tematyką. Poruszamy się w obszarach strachu, pamięci, snu, smutku, ruchu, widzenia, przyjemności, bólu, uwagi, języka i mowy. Każda część rozpoczyna się od streszczenia starannie dobranego przykładu klinicznego, wymownie podkreślającego, co dzieje się z człowiekiem, kiedy wybrana funkcja mózgu nie jest właściwie realizowana, z jakimi chorobami się to wiąże. Z jednej strony uświadamia złożoność procesów mózgowych, z drugiej pokazuje ewolucję, jaką przebył ten narząd ośrodka układu nerwowego. Mózg wydaje się zaskakiwać nielogicznością w pewnych kwestiach, czym rzuca wyzwanie naukowcom, zmusza do wielokrotnych interpretacji, wymyka się jednoznacznym wnioskom.

Autor zgrabnie przemyca w treści kluczowej nawiązania do ciekawej historii i rozwoju neuronauki, przywołuje znaczące nazwiska, wskazuje tematykę zainteresowań, omawia mechanizmy pracy mózgu, na których koncentrowano się, a następnie swobodnie przechodzi do współczesnych odkryć i hipotez. Co szalenie zajmujące, jedną z myśli wiodących, oprócz złożoności budowy mózgu, rzutowania na osobowość i przyczyny zachowania, jest odejście od wyznaczenia jednego ośrodka odpowiedzialnego za konkretną funkcję, jak niedawno uznawano, a przyznanie, że owszem jedne obszary mózgu mają większe znaczenie niż inne, jednak doceniać należy role pozostałych, także zaangażowanych w dane procesy. Intrygujące i skomplikowane wzajemne oddziaływanie struktur i aktywności mózgowych bez względu na anatomiczne podziały. Inne książki, dzięki którym zgłębiałam tajemnice mózgu i zaprezentowałam na Bookendorfinie to "Mózg. Władca czasu", "Ukryty geniusz", "Magia bioinżynierii".

4.5/6 – warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (neuronauka), 248 stron, premiera 16.05.2020 (2019)
tłumaczenie Bożena Jóźwiak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

32 komentarze:

  1. Jestem ciekawa tej pozycji. Mam nadzieję, że mi się uda ją dorwać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Udało Ci się zainteresować mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  3. to chyba książka wygląda mi na nie co medyczną Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  4. Mysle, ze sama tematyka dla poszerzenia swojej wiedzy jest bardzo ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa pozycja, chętnie do niej zajrzę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytam obecnie polecanego przez Ciebie Komara i chyba niedługo i za tą się zabiorę, bo lubię takie ciekawostki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kusząca pozycja. Myślę, że w wolnej chwili warto przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  8. Książki naukowe są ciekawe, ale ja wolę inne dzieciny ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli piszesz, że bez naukowego bełkotu, to chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  10. Może polecę siostrze, czasem czyta takie publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem propozycja która mnie zainteresowała, wezmę pod uwagę:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio dużo ukazuje się ciekawe literatury popularnonaukowej, a o mózgu jako takim, czy funkcjonowaniu ludzkiego umysłu, to już - mam wrażenie - na potęgę. Ale nie ma się co dziwić. W końcu wciąż o tym najważniejszym naszym organie wiemy stosunkowo niewiele.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesująca tematyka.
    Mózg to ciągle zagadka. Książka,którą przeczytam.
    Recenzja bardzo zachęca.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  14. Ty to musisz być mąąądra, czytając tyle różniastych książek! Mózg to trochę taka wielka niewiadoma, warto na pewno o niej poczytać, by trochę stało się to wszystko jasne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że Iza ma bardzo dużą rozpiętość gatunkową, super.

      Usuń
  15. Jeszcze jej nie czytałam, ale jest to książka, która ciekawi i dobrze się zapowiada.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajna pozycja. Mam wykształcenie okołomedyczne i ciekawią mnie takie tematy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, bardzo fajnie. Ja publikację polecę siostrze.

      Usuń
  17. Bardzo lubię takie książki - ostatnio często słucham tego typu literaturę podczas jazdy autem :)

    OdpowiedzUsuń
  18. podoba mi się ta propozycja, chętnie ją zapisze na swoją listę,
    jestem bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo chętnie przeczytam tę książka, jak dla mnie bardzo interesująca :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię poznawać nowe ciekawostki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy pomysł na książkę i temat. W sumie nigdy się nad tym nie zastanawiałam. Mózg ma pracować, ale jak wiadomo to od niego wszystko zależy.

    OdpowiedzUsuń
  22. Już jakiś czas interesuje się tym tytułem, tym bardziej po twojej recenzji.

    OdpowiedzUsuń
  23. uważam, że mózg człowieka jest tak samo nie ogarnięty (jeszcze) jak kosmos, ale książka na pewno ciekawa i wciągająca, rozjaśnia parę rzeczy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam nadzieję, że jest lepiej napisana niż Stulecie chirurgów, którą w sumie polecam komuś, kto lubi taką tematykę medyczną.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wędrówki po kuchni14 lipca 2020 09:56

    Choć nie zbyt często sięgam po takie pozycje, to może być to dość ciekawa książka

    OdpowiedzUsuń
  26. Myślę, że mogłabym przeczytać, choć nieczęsto sięgam po tego typu lektury, szczególnie w wakacje. 😉

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam takie książki. Zapisuję na listę lektur obowiązkowych.

    OdpowiedzUsuń
  28. Może być bardzo fajna ta książka. Nie jest to, co prawda kryminał ale takie książki też lubię.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bard,o interesująca pozycja dla tych co znają się na temacie

    OdpowiedzUsuń