środa, 8 lipca 2020

WŁOCHY

CLAUDIA MARTIN

"Włochy nigdy nie przestawały zadziwiać zdolnością do pokonywania wszelkich ograniczeń... od potężnych etruskich miast… po niebotyczne wysokie średniowieczne wieże mieszkalne… od urokliwych barokowych sycylijskich miasteczek… po dzisiejsze drapacze chmur i niezwykle wyrafinowane malarstwo, film, modę i kuchnię.”

Mam wrażenie, że w roku naznaczonym pandemią jeszcze intensywniej odczuwamy pragnienie odbywania podróży, dalszych i bliższych. Musimy jednak poczekać na unormowanie sytuacji, aby móc cieszyć się swobodnym odkrywaniem świata. W międzyczasie możemy zwiedzać wybrane kierunki za pośrednictwem przewodników i albumów. „Włochy” to atrakcyjny pomysł łączący oba elementy w jednej publikacji. Ciekawie przygotowany fotoprzewodnik koncentruje się na najważniejszych perełkach Italii, godnych podziwu i zachwytu. Książka okazała się bardzo przyjemnym powrotem do wspomnień skolekcjonowanych przeze mnie podczas licznych wyjazdów do Włoch. Ładne zdjęcia, zrobione z ciekawej perspektywy, chwytają to, co najistotniejsze, ale nie zapominają o charakterystycznych szczegółach. Każdą fotografię wzbogaca skondensowany tekst informacyjny. Półwysep Apeniński w pigułce.

Claudia Martin prowadzi czytelnika po kraju, który kiedyś przewodził światu, wyznaczył kierunek jego rozwoju i nieodwołanie go zmienił. Najpierw szlakiem środkowych Włoch, sercem kraju, gdzie współczesność fantastycznie współistnieje z dowodami przeszłości. Następnie wkraczamy w północno-zachodnie obszary, synonimy bogactwa kultury i piękna krajobrazów. Potem północno-wschodnie Włochy oczarowują jeziorami i górami. Z kolei, Mezzogiorno słynie z zastygłych w wulkanicznym popiele gniewu Wezuwiusza dawnych siedlisk ludzkich. Wycieczkę kończymy na różnorodnych wyspach, większych i mniejszych rajach na Ziemi. Odkrywanie Włoch sprawia wiele radości, najlepiej połączyć właśnie perełki architektury z działami sztuki, krajobrazy z parkami, codzienność z kuchnią, a modę z językiem. Fotoprzewodnik spełnił moje oczekiwania, przeniósł na więcej niż chwilę do krainy dumnie powiązanej z kolorami zieleni, bieli i czerwieni.

5/6 - koniecznie przeczytaj
przewodnik, 224 strony, premiera 05.05.2020 (2019), tłumaczenie Jerzy J. Malinowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Alma-Press.

37 komentarzy:

  1. Włochy to bardzo ciekawy kraj, chętnie przeczytam ten przewodnik :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także nie mówię nie, może się skuszę.

      Usuń
    2. A najchętniej bym pojechała do Włoch tak na miesiąc, dwa :-)

      Usuń
  2. Nie interesuję się podróżami i przewodników też nie czytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię przewodniki i wszystkie książki z takiej tematyki :) studiowałam turystykę, więc takie książki to u mnie nr. 1 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wycieczka do Włoch wydaje się ciekawą propozycją. Myślę, że po tym całym szaleństwie wybiorę się tam na tydzień, dwa tygodnie.

      Usuń
  4. Ale to ciekawie opisałaś, lubię Włochy, więc pewnie zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi w sumie jakiś Włochy nie podeszły, ale może dam im kiedyś druga drugą szansę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię Włochy i podróżowanie po tym kraju sprawia mi wiele przyjemności.

    OdpowiedzUsuń
  7. Marzy mi się aycieczka do Włoch, ale na razie pozostanę jednak przy przewodnikach i podziwianiu cudzych zdjęć z podróży :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedy pandemia się skończy to rozważymy jakieś dalsze zagraniczne wojaże :)

      Usuń
    2. Ja też poczekam na zakończenie pandemii z zagraniczną wycieczką.

      Usuń
  8. Chociaż nie planuję zagranicznych podróży, to lubię sobie poczytać przedwoniki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, choć kiedyś chciałabym odwiedzić Hiszpanię, Grecję i Włochy właśnie. Przedtem dobrze się przygotować tak trochę teoretycznie. ☺

      Usuń
  9. Moi rodzice byli we Włoszech myślę,że też mi się uda polecieć. jak wiem tam jest pięknie

    OdpowiedzUsuń
  10. nie koniecznie przepadam za takimi książkami, nie czuję klimatu, wolę sama się przekonać niż o tym czytać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cieszę się, że pozytywnie oceniasz tę książkę. Ja czekam na swój egzemplarz recenzencki "Paryża" z tej serii. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Od małego dziecka lubiłam przeglądać różne książki podróżnicze, przedstawiające jakieś kraje itd. Myślę, że sięgnęłabym po tę pozycję z szerokim uśmiechem. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W tym roku Włochy były na ustach wszystkich... JA mam ogromny sentyment do tego kraju. Kiedyś miałam okazję uczyć się włoskiego, ale zbyt szybko się poddałam... Teraz żałuję :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Och Włochy mam na liście wakacyjnej, niestety w tym roku się nie uda

    OdpowiedzUsuń
  15. To jest moje marzenie. Tak samo jak Anglia, Hiszpania i Stany albo Kanada. Nie jestm stara, ale tak jakoś bywa, że nigdy nie ma się czasu. Pojawiła się rodzina i te marzenia trzeba było odłożyć. Chciałabym też coś pokazać dzieciom. Mam nadzieję, że jeszcze mi się to uda. Nie chcę by żyły w strachu. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  16. Włochy to moje wielkie marzenie. Tak jak Anglia, Hiszpania, USA, albo Kanada. Jak przyszła rodzina to te marzenia poszly nieco na daaalszy plan. Choć mam nadzieję, że będę mogła dzieciom jeszcze coś pokazać jak sytuacja na świecie nieco się uspokoi. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  17. Byłam raz we Włoszech i z chęcią zwiedziłabym te miejsca ponownie - choćby na kartach takiego albumu jak ten. Piękne zdjęcie na okładce.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze tam nie byłam. Może w przyszłym roku

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam raz we Włoszech i bardzo mi się tam podobało. Moim zdaniem Włochy są magiczne, w szczególności Rzym. Świetna recenzja książki. Bardzo lubię czytać o podróżach i sama podróżować.

    OdpowiedzUsuń
  20. W tym roku właśnie mieliśmy lecieć do Toskanii, ale niestety podróż musimy przełożyć :(

    OdpowiedzUsuń
  21. Włochy piękne okolice. Miałam okazję zwiedzać na wycieczce objazdowej więc wiele miast zwiedziłam. Może na jesień uda się pojechać choćby na chwilkę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Uwielbiam czytać przewodniki i planować z nimi podróże.

    OdpowiedzUsuń
  23. Włochy mają naprawdę dużo do zaoferowania i wiele pięknych miejsc do odkrycia. Chętnie wybrałabym się tam po raz kolejny, ale na razie nie planuję wyjazdu, bo też czekam na unormowanie sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  24. Polecę w takim razie koleżance, na kiedyś mieszkała w Italii, napewno lektura wywoła sentyment;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Choć bardzo rzadko sięgam po poradniki, po ten chętnie siegne i się z nim zapoznam

    OdpowiedzUsuń
  26. Włochy to jedno z piękniejszych miejsc, jakie było mi dane odwiedzić w Europie. Rzym, Florencja, Sycylia... Z chęcią bym sobie powspominała z takim fotoalbumem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, super. Ja do Włoch dopiero mam zamiar się wybrać w przyszłości.

      Usuń
  27. Włochy to piękny kraj ;)
    Byłam tam raz i się zakochałam

    OdpowiedzUsuń
  28. Włochy to jeden z moich ulubionych kierunków.Byłam tam kilkanaście razy.
    Przewodnik chętnie przeczytam, bo zawsze dowiaduje się czegoś nowego.
    Koniecznie chcę znowu tam pojechać.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  29. Włochy sa cudowne, czułąm sie w nich fantastycznie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dla miłośniczki Włoch takiej jak ja to pozycja obowiązkowa!

    OdpowiedzUsuń