poniedziałek, 3 sierpnia 2020

CZŁOWIEK Z OŁOWIEM W BRZUCHU

JEAN-FRANÇOIS PAROT

NICHOLAS LE FLOCH tom 2

"Gdy raz wprawi się w ruch wyobraźnię, biada umysłowi, którym rządzi." Pierre de Marivaux

Pierwszy tom serii o młodym i ambitnym detektywie Nicholasie Le Floch, zatytułowany "Tajemnica Białych Płaszczy", wywarł na mnie bardzo dobre wrażenie, szybko się w nim odnalazłam, sympatycznie wciągnął w rozwiązywanie kryminalnej zagadki. Druga odsłona też mi się spodobała. Choć delikatnie mniej w niej napięcia, to potrafi trzymać dynamiczny rytm, kłaść nacisk na efektowne zdarzenia, frapująco rozwijać intrygę. Komisarz z Châtelet musi stawić czoło nie tylko mrocznej naturze mordercy, ale również oprzeć się naciskom dworskich manipulacji i spisków. Samobójcza śmierć porucznika gwardii francuskiej, syna hrabiego de Ruissec, uruchamia osobliwe i zaskakujące incydenty.

Po spektakularnym awansie Floch musi udowodnić swoją użyteczność nie tylko bezpośredniemu przełożonemu, ale również ministrowi policji, córce króla, kochance władcy, a nawet samemu Ludwikowi XV. Czasy we Francji niespokojne, na dworze królewskim wiele się dzieje, dlatego pewne działania muszą być podejmowane w pełnej konspiracji, niekiedy wbrew przełożonym. Śledztwo nie należy do łatwych, rozszerza się jego zakres, motywy zbrodni długo pozostają niejasne, tajemnice czekają na wyjaśnienie, niewiadome atrakcyjnie podkręcają snucie domysłów. Lista zagadek wydłuża się, przeszkody mnożą, okoliczności gmatwają, poszlaki wchodzą w sprzeczności, a niebezpieczeństwo staje się coraz groźniejsze. I jeszcze postaci wymykają się jednoznacznym interpretacjom, co pożądanie intensyfikuje detektywistyczny klimat.

Nie chodzi o jedną intrygę, a kilka spisków zawiązanych z różnych powodów. Jak zatem do tego wszystkiego podejść, aby wykazać się konieczną efektywnością? Atrakcyjnie obserwuje się siłę ludzkiego umysłu, wsłuchiwanie się w podszepty intuicji, zdolność do przeprowadzania złożonych dedukcji. Trzeba wkraczać do akcji niekoniecznie ściśle trzymając się prawa, być gotowym na ryzyko, nie poddawać się mimo kolejnych krwawych dowodów i okrutnych zabójstw. Dość długo nie chwyta się na właściwego tropu powiązań między śmiercią młodego oficera a zabójstwem jego matki. Kolejne zdarzenia podsycają ciekawość, zmieniają kierunek dochodzenia, tym bardziej, że świadkowie wysyłają sprzeczne sygnały. Spotkanie z książką zaliczam do udanych, odpowiadał mi pomysł na fabułę, rozmach intrygi, rozwój zawodowy kluczowego bohatera, oraz oczywiście klimat przedrewolucyjnego Paryża i Wersalu, liczne nawiązania do ówczesnej kultury, sytuacji politycznej, historycznych zdarzeń, postaci i miejsc. Przyjemnie podrażniłam szare komórki.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał retro, 336 stron, premiera 02.07.2020 (2000)
tłumaczenie Elżbieta i Adam Aduszkiewiczowie
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

31 komentarzy:

  1. do takich historii wcale nie jest potrzebny wątek kryminalny, przynajmniej jak dla mnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za kryminałem retro, ale ta seria jest dla mnie obowiązkowa, przez wzgląd na moje obsesyjne frankofilstwo. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja uwielbiam tamte czasy, tajemnice i historie. Młody detektyw może mieć takie świeże i ciekawe spojrzenie na nową kryminalną sprawę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Te historyczne smaczki w kryminałam retro są najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy tytuł, to mi wygląda jak jakiś kryminalne sprawy czy też zagadki

    OdpowiedzUsuń
  6. To już druga książka z tej serii. Przyznam, że po pierwszej recenzji już czuję się zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  7. O! Nie znałam tej serii i po okładce pewnie nie zwróciłabym na nią uwagi, a tu proszę! Może być ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  8. Tego typu książki jakoś do mnie nie przemawiają. Nie odnajduję się w takich historiach osadzonych w historycznym klimacie

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio mnie ciągnie dosyć mocno do tego typu książek, więc do tej chętnie zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Totalnie nie mój klimat ,ale na pewno znajdzie wielu czytelników ;) cytat na początku bardzo mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. uwielbiam książki detektywistyczne, z dreszczykiem emocji i oczekiwaniem na złapanie sprawcy

    OdpowiedzUsuń
  12. Następny retro do przeczytania, lubię takie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A okładka i tytuł, to czyste retro, takie właśnie lubię :-)

      Usuń
  13. Wygląda naprawdę ciekawie! Szkoda, że nie znam pierwszego tomu...

    OdpowiedzUsuń
  14. Tego typu kryminału jeszcze nie czytałam, a to zawsze coś nowego ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. A może jednak dam się temu przekonać...

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakoś nie jestem do tego typu książek przekonana, ale może kiedyś się skuszę przeczytać :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta książka z pewnością spodobałaby się mojemu mężowi

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam o autorze. A okładka jest tak nieciekawa i nudna, po prostu brzydka, że nie zwrocilabum nasię nią uwagi. Wiem, że nie ocenia się książki po okładce, ale jestem wzrokowcem i sroka okladkowa. A tu czeka na nas dobra historia. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka wydaje się byc ciekawa. Takie połączenia wielowątkowe tworzą bardzo fajną pozycję do poczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super, że kolejna część cyklu trzyma poziom :) Nie ma chyba nic gorszego, niż autorzy, których twórczość jest bardzo nierówna.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zwolennicy kryminałów bedą zachwyceni. Świetna fabuła 👍

    OdpowiedzUsuń
  22. te retro kryminały zaczynają mnie coraz bardziej kusić tym bardziej że same kryminały chętnie czytam

    OdpowiedzUsuń
  23. Chętnie przeczytam i drugi tom. Książka ma wiele do zaoferowania

    OdpowiedzUsuń
  24. Kryminały to nie moja bajka, ale może kiedyś się przekonam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję Ci za recenzję,jest bardzo zachęcająca więc wciągam książkę na listę do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, ale zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wędrówki po kuchni8 sierpnia 2020 20:48

    Nie jestem przekonana czy kryminał i to jeszcze retro jest dla mnie, choć fabuła ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  28. Dla fanów tej tematyki to wspaniała pozycja, godna uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  29. To już druga powieść kryminalna w retro tylu, którą dziś odnajduję na blogach, co mnie niezmiernie cieszy, bo lubię taki klimat.

    OdpowiedzUsuń