wtorek, 29 marca 2016

BODO I JEGO BURZLIWE ROMANSE Iwona Kienzler 81/2016

"...polskie kino dwudziestolecia międzywojennego mogło pochwalić się dobrymi aktorami komediowymi, którzy, gdyby urodzili się pod inną szerokością geograficzną, zrobiliby wielką międzynarodową karierę."

Książka zachęcająco i interesująco przenosi nas w czasy dwudziestolecia międzywojennego, w których ogromną popularnością cieszył się teatr i kabaret, a kino dynamicznie rozwijało się, najpierw tylko ruchomy obraz, później także dźwięk i kolor. Pojawiły się pierwsze wielkie gwiazdy ekranu, chętnie śledzono życie osobiste celebrytów, uwielbiając i naśladując ich, zwłaszcza lansowane przez nich trendy i modę, producenci pozyskiwali uznanych artystów do reklam produktów.

Z zaciekawieniem wczytujemy się w informacje o życiu Eugeniusza Bodo, a właściwie Bogdana Eugène Junod. Biografia przybliża nam sylwetkę tego polskiego aktora filmowego, teatralnego, rewiowego, tancerza, piosenkarza, scenarzysty, reżysera i producenta. Spoglądamy na pierwsze występy sceniczne w wieku dziesięciu lat, przyglądamy się nabieraniu pewności o artystycznym powołaniu, obserwujemy rozwój kariery, osiąganie szczytów sławy, a także docieramy do wstrząsających relacji z ostatnich dni jego życia. Moje zainteresowanie wzbudziły recenzje i charakterystyki filmów, spektakli, występów kabaretowych. Czytanie książki potraktowałam jako doskonałą okazję do przejrzenia dostępnych fotografii, przypomnienia filmów i piosenek tego artysty na trwałe wpisanego w początki historii polskiego kina.

Barwnie nakreślone tło kulturalne, historyczne i polityczne, powoduje, że przenosimy się do tamtej epoki z różnych interesujących perspektyw. Książka nie przytłacza datami czy zbędnymi nazwami, informacje podane są w atrakcyjnej formie, wsparte licznymi wypowiedziami, wspomnieniami i anegdotami. Mamy okazję przyjrzeć się bliżej życiu Zuli Pogorzelskiej, Elny Gistedt, Nory Ney, Poli Negri, Reri. Ich historie nadają klimatycznego kolorytu biografii, pozwalają na szersze odniesienie się do ówczesnych czasów i podkreślają silne akcenty wspaniałej polskiej kultury międzywojnia. Biografię czyta się szybko i z dużą lekkością, wiele możemy się z niej dowiedzieć, jednak wciąż pozostaje niedosyt wiedzy o życiu osobistym Bodo, bo król kobiecych serc, życie uczuciowe trzymał w wielkiej dyskrecji, tak naprawdę niewiele wiadomo o bliskich mu kobietach. Warto zajrzeć do książki, stanowi ona świetne uzupełnienie innych publikacji o Bodo.

4.5/6 - warto przeczytać
biografia

Data premiery: 02.03.2016.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona. :)

19 komentarzy:

  1. Bardzo zainteresował mnie serial o tym genialnym artyście, ale o książce nie słyszałam. Poproszę mamę by mi kupiła i sama poczyta:)
    http://przewodnik-czytelniczy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serialu nie oglądam, ale do książki podeszłam z wielkim zainteresowaniem, przyjemnie było odbyć tę podróż do teatru, kabaretu i kina okresu dwudziestolecia międzywojennego, wiele rzeczy pamiętam też z opowieści najstarszego pokolenia w rodzinie. :)

      Usuń
    2. i przede mną jeszcze serial, ale mam bardzo dużo ochotę poznać Bodo :-)

      Usuń
  2. bardzo bym chciała przeczytać tę ksiązkę!! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spędziłam kilka sympatycznych godzin w jej towarzystwie. :)

      Usuń
  3. Nie przepadam za czytaniem książek, które przenoszą nas w czasy dwudziestolecia międzywojennego. Zdecydowanie preferuje współczesność, dlatego tym razem jednak spasuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie ostatnio coraz mocniej przyciągają tamte czasy, choć podobnie jak Ty, wcześniej rzadko do nich zaglądałam. :) Zmieniają się nasze gusty i preferencje czytelnicze i bardzo dobrze, bo dzięki temu mamy okazję wciąż dowiadywać się czegoś nowego. :)

      Usuń
  4. Rzadko czytam biografie więc ta pozycja nie jest u mnie pierwsza w kolejce do przeczytania. Myślę jednak, że chętnie kiedyś zajrzę do tej pozycji, okres dwudziestolecia międzywojennego zdaje się być wyjątkowo ciekawy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im bardziej zagłębiam się w ten okres, tym z większą uwagą wyszukuję książki mu poświęcone, przyjemne zaspakajanie własnej ciekawości. :)

      Usuń
  5. Biografia Bodo jest niezwykle ciekawa i burzliwa zapewne kiedyś po nią sięgnę jak znajdę czas bo lista książek do przeczytania non stop się wydłuża

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatyczne uczucie, że tyle możliwości czytelniczych jeszcze przed nami, prawda? :)

      Usuń
  6. Wstyd przyznać ale pierwsze słyszę o tym aktorze ;).
    Kolejna ciekawa i wartościowa recka Iza! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo dowiedziałam się od przedstawicielek najstarszego pokolenia w naszej rodzinie, zadziwiające jak bardzo zapadł im ten aktor w pamięć i jak wiele potrafią powiedzieć na temat jego kariery. :)

      Usuń
  7. Nie wiem czemu, ale to chyba nie mój klimat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma możliwości, aby przeczytać wszystko, dlatego wybieramy to, co nam najbardziej odpowiada w danym czasie. :)

      Usuń
  8. mam często problem z różnymi biografiami. Rzadko się zdarza, że przeczytam do końca, dlatego sięgam po nie naprawdę wtedy, gdy nie ma nic ciekawszego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już o tym pisałam, że ja przez długi czas unikałam biografii, a teraz z wielkim zainteresowaniem po nie sięgam, wiele informacji można z nich wynieść. :)

      Usuń
  9. To był artysta przez wielkie A. Książkę chętnie przeczytam - bardzo lubię dobrze napisane biografie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka była dla mnie doskonałym pretekstem obejrzenia kilku filmów z tego okresu, jakże bardzo zmienił się sposób podejścia do tej rozrywki... :)

      Usuń