wtorek, 1 marca 2016

ZASKOCZ MNIE ŚWIECIE Danuta Pasieka 55/2016

Po raz drugi z ogromną przyjemnością zagłębiłam się w poetycką wizję świata Danuty Pasieki. I tak jak poprzednio, wiersze mnie oczarowały, poruszyły tę najbardziej wrażliwą i emocjonalną stronę duszy, skłoniły do mnóstwa intelektualnych wycieczek i rozważań. Choć oszczędne w słowach, jednak niosą wyjątkowo głębokie i wnikliwe treści. To bardzo intymna i subtelna poezja, znajdziemy w niej inspiracje do przemyśleń, refleksji i spotkań z samym sobą, wewnętrznym światem, niewygodną prawdą i uśpionymi tęsknotami.

Razem z poetką spoglądamy na świat, interpretujemy go, podporządkujemy się jego niezmiennym od wieków prawom i regułom, chłoniemy z całą mocą koloryt i piękno, staramy się maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości i szanse, tak aby towarzyszyły nam cudowne wspomnienia oraz uczucia spełnienia i satysfakcji. Podążamy za przeznaczeniem, docieramy do istoty przypadkowości, przewrotności losu, kolekcjonujemy doświadczenia życiowe, te szczęśliwe, mniej radosne i te gorzkie. Pojmujemy, że wszystko ma czemuś służyć, ale i też ma swoją cenę. Zaglądamy w przeszłość, dostrzegamy obrazy ludzi w naszej pamięci, żyją dopóki ich sobie przypominamy. Nie zawsze potrafimy czy pragniemy wypowiedzieć to, co w nas głęboko drzemie, ale intuicyjnie doceniamy aspekt przemijania, śmierci i tego, co nas po niej czeka, wybiegamy myślami w przód poszukując zrozumienia i ciągłości istnienia.

Dostrzegamy oblicza samotności, skrywamy się za maską pozorów, odgrywamy różne role, na swój sposób radzimy sobie ze złem i bólem. Z zainteresowaniem obserwujemy daleki świat, jednak skupiamy uwagę na tym co najbliżej nas, bo właśnie tu możemy najwięcej zdziałać i pozostawić po siebie. Życie to błysk, który może rozświetlić na moment świat, podnieść jego wartość, a potem wtopić się w inne ulotności i zapomnienia. Przygotowujemy się na nieuchronność czasu, który zawsze nas zaskakuje szybkością upływania. I choć może wydawać się, że zbliżamy się już do końcowych rozdziałów scenariusza życia, to jednak dajmy się mu jeszcze czymś zaskoczyć, wzbudzić w nas nadzieję i pragnienia, pozwólmy sobie na złudzenia i iluzje, wyjdźmy poza różne odcienie szarości. Wybaczmy innym to, co nas od nich złego spotkało, nie warto zadręczać się własnymi niepowodzeniami, trzeba odpuścić, aby poczuć prawdziwą wolność serca i umysłu.

"Zaskocz mnie świecie" to tomik pięknych i niezwykle wzruszających wierszy, które wspaniale do nas przemawiają. Z wielkim wyczuciem zostajemy wprowadzeni w nostalgiczny nastrój, niczego nam się nie narzuca i nie ocenia, a raczej proponuje chwile zadumy nad własnym życiem, jego barwami, skalą odcieni i naturalną koleją rzeczy. Uwielbiam "potrząsnęłam życiem", "co wieczór", "odkurzam delikatnie" i "z podróży", ogromne wrażenie wywarły na mnie "nic", "przypominam sobie o nim", "patrzę z czułością", "nie mówię że to łatwe", "puka cicho do drzwi", "siedzisz z krzywą miną", "zdejmuję warstwę po warstwie", "niewidzialny ciężar" i oczywiście "zaskocz mnie świecie". Z pewnością będę do nich, jak i pozostałych wierszy, jeszcze wielokrotnie wracać, gdyż bardzo ujmują mnie swoją prawdziwością i przenikliwością.

5/6 - koniecznie przeczytaj
poezja

Data premiery: 2015.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Autorce. :)

15 komentarzy:

  1. zostałam zachęcona:) bardzo chętnie przeczytam :) dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiersze są naprawdę piękne, przed Tobą bardzo przyjemne zaczytanie. :)

      Usuń
  2. Uwielbiam poezję, więc chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam kilka bardzo nastrojowych dni z tym tomikiem poezji, uwielbiam tak się wyciszyć, otworzyć na przemyślenia. :)

      Usuń
  3. Izo, podobnie jak ty, jestem pożeraczem książek, ale (chociaż nie jestem taka młoda)nie potrafię się wyciszyć i skupić na poezji. Może zachowam ten tytuł na emeryturę :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wszystko przychodzi odpowiedni moment, dla mnie najlepszym lekarstwem po trudnym dniu jest wyciszenie się z książką w ręku, a poezja potrafi wprowadzić mnie w taki nostalgiczny, a jednocześnie relaksacyjny nastrój. :)

      Usuń
  4. Miałem kilka podejść do czytania poezji, ale jakoś nigdy nie mogłem się wciągnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie jeszcze nie trafiłeś na wiersze, które do Ciebie przemówią, wyzwolą tę pozytywną wrażliwość. Trzeba próbować i szukać, może właśnie ten tomik spełni Twoje oczekiwania, można delektować się nawet kilka dni wybranym wierszem. :)

      Usuń
  5. Iza dzięki za ten wpis. Nie spotkałam się z tą autorką muszę nadrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaudia, do mnie ta poezja mocno przemówiła, wrażliwie i mądrze. :) Zerknij proszę na poprzedni tomik http://bookendorfina.blogspot.com/2015/11/czas-zapominania-danuta-pasieka-1022015.html :)

      Usuń
  6. Super;) pierwszy raz słyszę o tej autorce;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię poezję. Zwłaszcza jeśli wzrusza!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często z wielką przyjemnością zaglądam do poezji, choć jeden wiersz dziennie, a zmienia mój nastrój na lepszy. :)

      Usuń
  8. jestem bardzo ciekawa tego tomiku. Jeśli autorka potrafi poruszyć czułe struny duszy to warto zapoznać się z jej poezją

    OdpowiedzUsuń