czwartek, 10 marca 2016

DZIEWCZYNA Z OGRODU Parnaz Foroutan 66/2016

"Samotność to uczucie, którego można dotknąć... To obecność nieobecności."

Długo jeszcze nie zapomnę tej powieści, wdarła się do mojej strefy uczuć z ogromną siłą, wywołała bardzo intensywne emocje i nakłoniła do wielu rozmyślań. Niezwykle wzruszająca historia, obok której nie można przejść obojętnie. Książka z każdą stroną coraz mocniej przykuwa naszą uwagę, a jej niepowtarzalny klimat powoduje, że przenosimy się do Iranu dwudziestego wieku, w zupełnie odmienny świat, kulturę i mentalność, gdzie życie kobiety podporządkowane jest mężczyźnie, małżeństwa aranżowane są przez głowy rodzin, a matkami zostają nastoletnie dziewczynki. Bardzo udany debiut, który pokazuje ogromną wrażliwość i wielki potencjał pisarski autorki, a także odkrywa przed nami złożoność ludzkiej natury. Powieść piękna, poetycka, mądra, bardzo emocjonalna, pokazująca silną presję otoczenia oraz głębokie osadzenie człowieka w mocno zakorzenionej tradycji kulturowej i religijnej.

Z wielkim zainteresowaniem śledzimy wyjątkowo przejmujące scenariusze losów członków zamożnej żydowskiej rodziny kupców. Pod płaszczykiem pozornego szczęścia i sukcesu kryje się prawdziwy obraz dotkliwej samotności, ogromnej bezsilności, poczucia utraty własnej wartości w oczach swoich i innych. Rodzina stopniowo pogrąża się w destrukcyjnym upadku za sprawą wygórowanych ambicji, pożądania, rywalizacji, pragnienia silnej władzy i zaślepiających obsesji. Obserwujemy niezwykle trudne relacje między postaciami powieści, ich reakcje i zachowania na dramatyczne wydarzenia i przeciwności losu. Mnóstwo w nich niezrozumienia, zawiści, zazdrości, rozpaczy, cierpienia i bólu. Czy są w stanie uleczyć ciemność w swoim sercu? Jak mogliby odzyskać swoją ludzkość? Dlaczego podejmują tak trudno zrozumiałe wybory życiowe? W jaki sposób rozważają wartość swojego życia?

Doskonale sportretowani bohaterowie powieści, każdy wywołuje w nas smutek, współczucie i żal, ale równocześnie niedowierzanie, gniew i sprzeciw. Asher, głowa rodziny, pomnaża wielokrotnie majątek odziedziczony po ojcu, buduje wielkie imperium, cieszy się szacunkiem wśród społeczności żydowskiej, jednak wciąż nie może doczekać się potomka. Rachel żyje pod nieustanną presją niespełnienia w roli matki i udowodnienia swojej kobiecości. Chorszid pozostająca w zawieszeniu między braterską miłością a ochroną najcenniejszego skarbu świata. Kokab dręczona tęsknotą za córką i przymuszona do małżeństwa. Zolecha próbująca bez męskiego wsparcia kierować sprawami rodziny. I Mahbube, marząca o możliwości uczenia się, żyjąca w cieniu rodzinnych tajemnic i dramatów. To właśnie ona oprowadza nas po ukochanym i wypielęgnowanym ogrodzie, przywołującym w jej sercu i pamięci bolesne obrazy z dzieciństwa. Poprzez wspomnienia opowiada nam niezwykłe losy rodziny Malakuti, wypełnione niepowodzeniami i nieszczęściami.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 25.01.2016.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu. :)

31 komentarzy:

  1. Czytałam o tej powieści już na kilku blogach i każdy jest zachwycony. Pomimo, że nie wydaje się to zbyt łatwa powieść, bardzo chce ją przeczytać :)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść ma w sobie to piękno, które tak bardzo poszukuję w książkach. Wprost nie można się od niej oderwać, zachwyca słowem, klimatem, obrazem uczuć. :)

      Usuń
  2. Brzmi ciekawie, może przeczytam jak znajdę chwilę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również już widziałam tą książkę na kilku blogach i nikt jeszcze nie napisał o niej złego słowa :) Ciekawe :)
    Zapraszam do mnie http://dziewczynkajakmalinka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść piękna, od razu wciąga w swój świat i klimat, nie dziwię się, że tak bardzo potrafi przemówić do czytelnika. :)

      Usuń
  4. Złożoność relacji międzyludzkich jest niezwykle trudna, jeśli autorka książki potrafiła to ukazać to tylko winszować. Zwłaszcza jeśli wątek ukazany jest w zupełnie innych realiach do zachodnich.

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzę, że dużo pozytywnych opinii ma ta książka.. Może sama się skuszę i przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pod jej urokiem, zdecydowanie zachęcam. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  6. Brzmi bardzo ciekawie :) Bardzo chętnie ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii po jej przeczytaniu. :) Miłej lektury! :)

      Usuń
  7. Może nie do końca moje klimaty- ale jak mówisz ze trzeba przeczytać to chyba nie mam wyboru ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść, o której z pewnością długo jeszcze nie zapomnę, bardzo mnie wciągnęła w swój świat. :)

      Usuń
  8. Bardzo lubię takie powieści. Trafia na moją osobistą listę. Nie moge się doczekać lektury:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie książki dają nam wielką satysfakcję czytelniczą, mają w sobie to coś, któremu tak mocno ulegamy. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  9. Powiem ci, że narobiłaś mi na nią ochoty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze, bo wobec takich książek nie można przejść obojętnie, a ta powieść ma w sobie wiele dobrego do zaoferowania czytelnikowi. :)

      Usuń
  10. Iza wiesz co przez Ciebie a może dzięki Tobie moja lista książek do przeczytania jest coraz dłuższa ech.. A ja nie mam czasu się za nią zabrać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki to najwierniejsi przyjaciele, zawsze poczekają na to, aż będziemy mieli dla nich czas. Zawarta w nich przygoda zawsze jest mocno kusząca. :)

      Usuń
  11. To muszę koniecznie przeczytać, bo wydaje się to być książka idealna dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że książka dostarczy Ci niezapomnianych wrażeń. :) Miłego zaczytania! :)

      Usuń
  12. Lubię tego typu książki :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesująca recenzja. Myślę, że skuszę się na książkę, bo wygląda na to, że dużo w niej tajemnicy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tajemnice, sekrety, niedopowiedzenia, tak dużo w tej powieści tych elementów, ale również pokazuje nam ona złożoność natury ludzkiej, życie zdeterminowane przez tradycje, kulturę i religię. Dobrego czytania życzę! :)

      Usuń
  14. Cieszę się, że książka pozostawia tak niesamowite wrażenie - właśnie zaczęłam ją czytać i mam nadzieje, że u mnie również wywoła wiele emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emocji w tej książce nie brakuje, im dłużej ją czytałam tym bardziej się nią zachwycałam. :)

      Usuń
  15. Sądząc z Twojego opisu to niezwykle wciągająca książka, uniwersalna w swym temacie, opisuje perypetie rodziny, z którą po trosze może się zidentyfikować wiele ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie książka całkowicie pochłonęła, uwielbiam patrzeć na fabułę z perspektywy pokoleń, dokonywać porównań i odniesień. :)

      Usuń
  16. to ciągle jest bardzo trudny temat, osobom z innej kultury ciężko się postawić w takiej sytuacji

    OdpowiedzUsuń