piątek, 10 listopada 2017

KILKA SEKUND OD ŚMIERCI Harlan Coben

MICKEY BOLITAR tom 2

"Niebezpieczeństwo miało pewną szczególną jakość, było namacalne."

Thriller dla młodzieży, napisany w ciekawych barwach, frapującym klimacie, łagodnej i lekkiej formie. Wiele się w nim dzieje, mnóstwo sekretów, kłamstw, mrocznych wydarzeń, niejednoznacznych postaci, nagłych zwrotów akcji. Czyta się szybko, z zaangażowaniem, ale też świadomością, iż jest to swobodna i niezobowiązująca lektura, dobra na zapełnienie miłego wieczoru z książką. Sympatycznie poznaje się perypetie młodych bohaterów związane ze specyficznymi rodzinnymi relacjami, ale także z niepokojącymi i niebezpiecznymi znajomościami.

Mickey Bolitar próbuje rozszyfrować tajemnice wokół śmierci ojca w wypadku samochodowym, a te zamiast okazywać się jaśniejsze i prostsze, przyjmują jeszcze bardziej ciemne i pogmatwane oblicze. Naprawianie relacji z wujkiem Myronem także wymaga sporej aktywności i otwartej postawy. Ciekawie rozwijany jest wątek związany ze sportową karierą nastolatka, w której nie wszystko przychodzi łatwo i gładko. Obserwujemy prowadzenie gry przetrwania w społeczności szkolnej, nieuniknione konfrontacje z rówieśnikami, zacieśnianie przyjaźni Mickeya z Emą, Arthurem i Rachel. Mocnym akcentem są odwołania do tragicznych wydarzeń w hitlerowskich obozach koncentracyjnych podczas drugiej wojny światowej. A do tego intrygująco rozwijające się dramatyczne incydenty przytrafiające się Rachel.

Ukrywająca się w mroku nieprzenikniona organizacja, zamieszana w wypadki przydarzające się Mickeyowi. Niejasne okoliczności morderstwa, napaści, podpalenia, kradzieże. Problemy, kłopoty, pułapki, przesłuchania i nieprzyjemności, nakręcanie spirali podejrzeń, posądzeń, insynuacji i strachu. Z jednej strony młodzi bohaterowie powieści, a zatem i nieco nierozważne postawy, dość łatwe poddawanie się manipulacjom, a z drugiej przypisywanie im zawyżonych umiejętności i sprawności w stosunku do wieku. Podobnie jak w pierwszym tomie "Schronienie" pojawia się sporo pogodnego humoru w przybliżanej historii. Komu tak naprawdę może ufać Mickey, a kogo powinien unikać jak ognia? Dlaczego tak trudno dotrzeć do wszystkich ogniw łańcucha prawdy?

4/6 - warto przeczytać
thriller, 400 stron, premiera 20.10.2017 (2012), tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

43 komentarze:

  1. Nie sądziłam, że Coben ma w swoim dorobku takie bardziej młodzieżowe propozycje. Dobrze wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypadkowo trafiłam, ale bardzo się cieszę, córka natychmiast zabrała się za czytanie tej serii, a teraz mamy pretekst do rozmów. :)

      Usuń
  2. Fajny tytuł, fajna okładka, ciekawa treść - wszystko, co trzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo Cobena to mój mąż uwielbia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tego typu książki wywołują u mnie gęsią skórkę, jeszcze zanim je otworzę. Mam parę tytułów, które przeczytam któregoś dnia, ale powiem szczerze: nie sama! Pozdrowienia :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. O! Zapowiada się bardzo ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam nic tego autora ale muszę w końcu zacząć, bo podobno jest świetny.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :D
    http://okularnicaczyta.blogspot.com/2017/11/siedem-dni-zmienio-sie-w-czternascie.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się twórczość Cobena :) Muszę i przysiąść do tej pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka przypomina mi pewne pomieszczenie w opuszczonym budynku w Gdyni Orłowo.. już ze względu na to sięgnęłabym po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nawet już znalazłam ją, więc niedługo zabiorę się za czytanie :D

      Usuń
    2. Sympatycznie wyłapuje się takie skojarzenia. :)

      Usuń
    3. Wciągającej przygody czytelniczej. :)

      Usuń
  9. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, a widzę, że to coś nieco innego ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wolę jak Myron jest głównym bohaterem.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ogólnie za thrillerami nie przepadam, ale taki dla młodzieży mogłabym przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada się ciekawie😉 myślę że po nią sięgnę 😉

    OdpowiedzUsuń
  13. I jak zwykle - warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. W sumie młodzieżowego thrillera chyba nie czytałam od lat. Jakoś nie wpadają mi w ręce. Jednak wydaje mi się, że ta książka mogłaby mi się spodobać, chyba też dlatego, że wyczuwam pewną odmienność od ostatnio czytanych przeze mnie pozycji z tego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor przyznaje, że świetnie się bawił pisząc go, a ja przekonałam się, że mojej córce się spodobał. :)

      Usuń
  15. Lubie Cobena a tej książki jeszcze nie czytałam więc dopisuję sobie do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. A książki Cobena ciągle przede mną... Za dużo tych pozycji, które chciałabym przeczytać i piór z którymi chciałabym się zapoznać :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam dużo Cobena dla dorosłych, ale na tego młodzieżowego dopiero teraz się natknęłam. Chętnie się przekonam, czy to coś dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie przyjemnie się czytało, a później dyskutowało na temat książki z córką. :)

      Usuń
  18. Może kiedyś uda mi się zapoznać również z tym wydaniem Cobena.

    OdpowiedzUsuń