poniedziałek, 6 listopada 2017

CIEMNA STRONA. MUD VEIN Tarryn Fisher

[PRZEDPREMIEROWO]

"Czuję, że jest tu moje ciało, ale cała reszta znajduje się w otchłani. Nie mogę tego ze sobą połączyć."

Ciekawa propozycja czytelnicza, mocno pokręcona, nieco zwariowana, wymykająca się klasyfikacjom i tuzinkowości. Mroczny thriller psychologiczny wzbogacony kryminalnym wątkiem i romantycznymi nutami. Przyciąga uwagę już od samej okładki, nakłania do zagłębiania się w fabułę, podkręca wyobraźnię i zaskakuje w miarę poznawania scenariusza zdarzeń. Przyjemnie spędziłam z książką czas, frapująco wypełniła wieczór czytelniczy, odczuwałam przyjemny dreszczyk emocji i pragnienia nieodrywania się od stron powieści. Zakończenie przyjęło nieoczekiwaną odsłonę, usatysfakcjonowało, wkomponowało się w klimat, wsparło przesłanie powieści, nie spodziewałam się, że właśnie na taki wariant zdecyduje się autorka.

Może nie wszystkie incydenty brzmią przekonująco czy prawdopodobnie, ale przy takim dużym ładunku napięcia i niepewności zacierała się granica z realnym i trzeźwym osadzeniem w rzeczywistości. Podobało mi się, wciągało, może również dlatego, że dociekliwie ujmowało złożone i wielopłaszczyznowe relacje między ludźmi, intensywnie przemierzało ciemną stronę natury człowieka, interesującą, nęcącą, dotykającą największych obaw, lęków i paranoi, zmierzającą ku obłąkaniu, niepoczytalności, separacji od świata i ludzi. Wzburzone i bolesne stany, w których trudno o ratunek, zrozumienie samego siebie, pozwolenie na okazywanie miłości czy choćby podanie pomocnej dłoni. Zwłaszcza kiedy dotyka to osobę obdarzoną nie tylko ogromną wyobraźnią i niezwykłą wrażliwością, ale również smutną przeszłością, zdradliwą teraźniejszością i niepewną przyszłością.

Senna Richards, bestsellerowa pisarka, zostaje zamknięta w obcym domu, odizolowanym i pilnie strzeżonym. Młoda kobieta nie domyśla się nawet, jak długo przyjdzie jej w nim przebywać, jakie czekają na nią niespodzianki, jak mocno pobyt odbije się na jej psychice. Ktoś prowadzi z Senną niebezpieczną grę, której zasady dopiero poznaje i próbuje się do nich dostosować. Przyglądamy się kolejnym etapom przeżyć związanych z uwięzieniem, jak szok i zaprzeczenie, ból i poczucie winy, wściekłość i negocjacje, oraz akceptacja i zrozumienie. Obserwujemy jak poszukiwanie prawdy może stać się kluczem do oswobodzenia i wolności. Warto sięgnąć po książkę, istnieje duża szansa, że znajdzie uznanie i zapadnie w pamięć. Zachęcam też do zerknięcia na wrażenia czytelnicze z moich wcześniejszych spotkań z książkami autorki: "Margo", "Bad mommy. Zła mama", "Mimo moich win", "Mimo twoich łez", "Mimo naszych kłamstw".

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 320 stron, premiera 08.11.2017 (2014), tłumaczenie Jakub Małecki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN.

53 komentarze:

  1. Bardzo interesująca propozycja czytelnicza, łącząca wiele kategorii literackich. Zaintrygował mnie zarówno tytuł,jak i recenzja. Z przyjemnością zaczytam się w niej, gdy ją zdobędę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka za każdym razem stara się czymś nowym zaskoczyć czytelnika, nie tylko pomysłem na fabułę, ale także formą jej podania, a to jest coś, co bardzo lubię. :)

      Usuń
  2. :) Ten typ literatury bardzo lubie, choć muszę mieć na to nastroj. Klaudia j

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe czy te romantyczne nuty nie przeszkodziłyby mojemu mężowi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam Twoja stronę. Dzięki Tobie wciąż odkrywam nowe, ciekawe tytuły i wciąż mam ochotę na więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Intrygujaca historia bardzo ciekawa recenzja kto gra z Senną i jak to wszystko się skończy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo się dzieje w tej powieści, a to przyciąga czytelnika. :)

      Usuń
  6. Brzmi arcycyekawie! Dziękuję za recenzje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ooo! lubię takie zagadki, muszę się dowiedzieć, dlaczego dała się zamknąć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje się być bardzo interesująca. Lubię pozycje psychologiczne, właśnie tego typu. Tylko trudno o spotkanie naprawdę dobrych. Tę postaram się przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa recenzja :) Pewnie sięgnę po Twoją książkę, kiedy skończę najnowsze wypociny Dana Browna ;P

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapowiada się elektryzująco!

    OdpowiedzUsuń
  11. Zamknąć pisarza w czterech ścianach? Brzmi jakby ktoś połączył Misery z Old Boyem.

    OdpowiedzUsuń
  12. "Margo" wywarła na mnie pozytywne wrażenie, choć cechowała ją fabuła mroczna i przygnębiająca. Zatem z chęcią sięgnę i po tę książkę autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest coś w tych książkach autorki, co mnie do nich przyciąga, i właśnie chyba chodzi o tę nieszablonową formę przedstawiania fabuły, a także soczystą mroczność natury człowieka. :)

      Usuń
  13. Chciałabym w końcu poznać książki tej autorki, bo sporo osób poleca :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Opis książki wydaje się być bardzo ciekawy! Czytałam Margo tej autorki i bardzo mi się podobało, więc po tą książkę też muszę sięgnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Sama nie wiem, co myśleć, z jednej strony nie lubię zbyt pokręconych wątków, ale z drugiej pomysł na fabułę bardzo mnie intryguje :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie przepadam za thillerami ale ta nuta romantycznosci mnie zaciekawiła. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. O, chyba pierwsza pozycja, która naprawdę mnie zaciekawiła! Co prawda nie cierpię wątków romantycznych w thrillerach czy horrorach, ale może jakoś bym przeżyła. :) Tytuł zapisuję! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy jeszcze od tego jak zostaną przedstawione. :)

      Usuń
  18. Pomysł na fabułę świetny.

    OdpowiedzUsuń
  19. Brzmi bardzo ciekawie. Nie czytałam jeszcze nic tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mroczny thriller niestety nie dla mnie. Za strachliwa jestem i mam zbyt wybujałą wyobraźnię. Tylko ten wątek romantyzmu tak troszeczkę mnie ciekawi. Bardzo dokładnie opisujesz przeczytane książki. Bardzo mi się podoba Twój styl :)Ps. Jak dodałaś z boku tę zakładkę odsyłającą do lubimyczytac.pl ? Też tak chcę!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wrażenia czytelnicze spisuję zaraz po przeczytaniu książki, tak aby nic mi nie umknęło, a jednocześnie mieć jak najbardziej prawdziwy obraz. :) O zakładce już Ci pisałam wcześniej na fb. :)

      Usuń
  21. Znów coś dla mnie! Polecam książkę "Trakt" z podobnego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będę miała okazję, z zainteresowaniem po nią sięgnę. :) Uwielbiam thrillery psychologiczne. :)

      Usuń
  22. Ooo to cos dla mnie - dzieki za podsunięcie tej książki. Motyw uwięzionego pisarza już się pojawiał, ale czuje że i tak będzie tu zaskakująco..

    OdpowiedzUsuń
  23. Mam wrażenie, że odkąd w blogosferze było głośno o "Margo" i "Bad Mommy" minęło niewiele czasu, a okazuje się, że są jeszcze inne książki. Autorka tak szybko pisze czy pisała wcześniej, a dopiero teraz do nas dotarła jej twórczość? Koniecznie muszę sięgnąć po jej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się jak autorka poszukuje swój styl, jak bardzo zależy jej na tym, aby zaproponować czytelnikowi coś nowego, odpowiada mi również klimat, który stwarza w powieściach. :)

      Usuń
  24. Słyszałam dużo dobrego na temat tej książki! *-* Tak bardzo dużo, że mam ochotę przeczytać i się przekonać co w niej jest :D
    I znów mam braki... W kolejce czeka "Margo" i "Bad Mommy"...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wszystko przyjdzie odpowiedni czas, akurat przy tej autorce udało mi się włączyć w nurt wydawanych jej książek. :)

      Usuń
  25. Zastanawiałam się, czy sięgnąć po tę powieść, bo nie byłam do końca przekonana. Ale zachęciłaś mnie i zaintrygowałaś więc chyba jednak się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. sam cytat bardzo do mnie trafia, sama czasami mam takie uczucie

    OdpowiedzUsuń