poniedziałek, 13 listopada 2017

MAPY KOSMOSU Priyamvada Natarajan

[PRZEDPREMIEROWO]

"Co skłania nas do poszukiwania innych planet nadających się do zamieszkania i dowodów na istnienie życia inteligentnego poza Ziemią?"

Z dużym zainteresowaniem wkroczyłam w zagadnienia złotego wieku kosmologii. Priyamvada Natarajan potrafi umiejętnie przekazać zdobycze nauki, nakreślić główne idee, rozszerzyć je o frapujące detale, podsycać ciekawość i głód wiedzy. Wyjątkowo przejrzyście i zrozumiale podane informacje, część z nich znamy z ogólnie dostępnych publikacji, inne dopiero przyswajamy, jednakże wszystkie przedstawiono ze sprzyjającej zrozumieniu perspektywy. Łatwo przedzierać się przez szlaki fizyki i astronomii, kiedy wiadomości są logicznie uszeregowane, klarownie wyjaśnione, obrazowo zilustrowane i podparte licznymi przykładami.

Mnóstwo rysunków, map, ciekawostek, odwołań do historii i literatury. Dzięki temu szybko wciągamy się w klimat książki. Każdy rozdział staje się interesującym wykładem, okazją do wzbogacenia wiedzy i ukształtowania spojrzenia na Wszechświat. Czy dotyczy to modelu Wielkiego Wybuchu, ekspansji Wszechświata, jego rozszerzania się, przyspieszania, czy też obracamy się wokół zagadnień kosmicznego promieniowania tła, ciemnej materii, ciemnej energii, lub czarnych dziur, osobliwości, gwiazd neuronowych, pulsarów i kwazarów.

Autorka wiele miejsca poświęciła przełomowym ideom naukowym, niezwykłym osiągnięciom ludzkiego umysłu, umiejętności modyfikowania wiedzy, otwartości na zmiany, podważania obowiązujących twierdzeń, rozwijania sporów, kontrowersji i dyskusji, tworzenia radykalnie nowych koncepcji. Dominuje wewnętrzny przymus ludzkości do intelektualnych poszukiwań wiedzy, spojrzenia z wymiaru emocjonalnego, psychologicznego, osobistego i społecznego. Wszystko sprowadza się do dokonywania fascynujących odkryć, odważnego przełamywania niemożliwego, tworzenia nieustannie zmieniających się map Wszechświata.

Atrakcyjna narracja, wyczuwalna miłość do odkrywania i prowadzenia badań, intensywne uczucie potrzeby poznawania, łączenia wielkich osiągnięć i zdobyczy techniki z niezwykłą pomysłowością i dociekliwością. Ale to również ekscytujące i pasjonujące poszukiwania planet pozasłonecznych, potwierdzenie prawdopodobnego istnienia inteligentnego życia. Naświetlenie sposobu rodzenia się śmiałych idei kosmologicznych, podlegających weryfikacji, stopniowo zdobywających popularność i stających się powszechnie akceptowanymi prawdami. Połączenie siły pojedynczych wizjonerów i wydajności wyspecjalizowanych grup badawczych. Satysfakcjonująca przygoda czytelnicza.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa (fizyka i astronomia), 268 stron, premiera 14.11.2017, tłumaczenie Bogumił Bieniok i Ewa. L. Łokas
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

64 komentarze:

  1. Książka nie dla mnie, ale dla mojego męża jak najbardziej :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja podłącze się pod poprzedni komentarz. Tym razem nie dla mnie, ale mój narzeczony czytalby z zainteresowaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za ten wpis. Bardzo mnie zainteresowała ta pozycja. Jest kolejna na liście do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasem fajnie sięgnąc po książki, które nas czegos nauczą ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję Ci pięknie za inspirację na prezent na Boże Narodzenie :-) pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jako dzieciak baaardzo interesowałam się astronomią i miałam całą masę książek na ten temat 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Ooo, mój syn uwielbia zagadnienia związane z kosmosem, ale jeszcze za mały na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Swoją recenzją przypomniałaś mi, jak kiedyś zaczytywałam się w takich publikacjach (dostosowanych do mojego młodego wieku). I tak jakoś mi się zamarzyło poczytać o tym odległym kosmosie, powędrować między gwiazdami i planetami :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wielkim zainteresowaniem sięgnęłam po książkę, naprawdę fantastyczna podróż czytelnicza, teraz znów inaczej będę spoglądać na niebo. :)

      Usuń
  9. Uwielbiam takie tematy kosmosu, wiec ta propozycja jak najbardziej dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka sama w sobie nie dla mnie ale tematyka jak najbardziej, lubie patrzec w gwiazdy, chcialabym kiedys spojrzec w profesjonalna lunete i dostrzec to czego ludzkie oko nie widzi na codzien :)

    OdpowiedzUsuń
  11. "Dominuje wewnętrzny przymus ludzkości do intelektualnych poszukiwań wiedzy, spojrzenia z wymiaru emocjonalnego, psychologicznego, osobistego i społecznego". - bardzo mnie to zaciekawiło :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Akurat tematyka nie dla mnie, ale ogólnie książka wydaje się być ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajna zapowiedź :) Podziwiam, że masz tyle czasu na czytanie i zazdroszczę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to prawda, fantastyczne uczucie, kiedy można tak delektować się pasją czytania. :)

      Usuń
  14. To raczej nie moja bajka, ale dobrze wiedzieć, że jest taka pozycja książkowa :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś, ja też późno zabrałam się za te dziedziny nauki. :)

      Usuń
  15. Bardzo ciekawa pozycja. Fajny pomysł na prezent gwiazdkowy dla miłośnika kosmosu :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Tematyka fascynująca, więc chętnie przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Tematyka nie dla mnie, ale opisujesz ją tak, że prawie po nią sięgnęłam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak jak pisalam na Fb, fizyka nigdy nie byla moja mocna strona - ale czytajac o milosci do odkrywania nowych rzeczy jestem sklonna sie przelamac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przełamałam się i nie żałuję, bardzo przystępnie napisana książka, choć tematyka trudna. :)

      Usuń
  19. Wooow! Fantastyczne! Bardzo mi by się spodobało :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie dla mnie, ale mój mąż na pewno przeczytałby z zainteresowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Takie książki zawsze mnie ciekawią! Nie ma to jak zaczerpnąć trochę wiedzy z tematyki, która kompletnie jest poza naszym zasięgiem... A bynajmniej lubię czytać książki, które odkrywają przede mną coś nowego. Przypuszczam, że ta należałaby do takich :) Zapiszę sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki takim publikacjom nie tylko zaspakajam swój głód wiedzy, ale również mam chęć na kolejne naukowe inspiracje. :)

      Usuń
  22. Tematyka na pewno mega ciekawa. Szkoda, że teraz brak mi na nią zwyczajnie czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie na wszystko możemy znaleźć czas, niestety trzeba wybierać, czym się w danym momencie zajmiemy. :)

      Usuń
  23. Temat mega ciekawy, ale akurat fizyka nigdy nie była moja mocną stroną, a wręcz odwrotnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moją też nigdy nie była mocną stroną, ale teraz z przyjemnością zagłębiam się w jej zagadnienia. :)

      Usuń
  24. Aż się chce sięgnąć po tę pozycję. Zachęcają mnie rysunki i mapy, gdyż jestem wzrokowcem i uwielbiam w ten sposób się uczyć. Poza tym te ciekawostki... Einstein powiedział, że źródłem sztuki i nauki jest tajemnica... i ja się z nim zgadzam i zapisuję tę książkę na listę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetnie się to czyta, więcej takich artkyłów proszę.

    OdpowiedzUsuń
  26. Książka chyba nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy lubi literaturę popularnonaukową, to naturalne. :)

      Usuń
  27. Kosmos kiedyś bardzo mnie fascynował :-) Zawsze chciałam się dowiedzieć czy istnieją inne Ziemie lub kosmici. Czy można podróżować przez czarne dziury do innych wymiarów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką ciekawość mamy już wpisaną w naszą naturę, mam wrażenie, że zawsze będziemy jako ludzkość poszukiwali odpowiedzi na te pytania. :)

      Usuń
  28. Kosmos - fantastyczny temat. Zaciekawiony - wpisuje na listę.

    Pozdrawiam,
    Marek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zainteresowaniem chwyciłam za książkę i przyznam, że nie zawiodłam się, wiele się z niej dowiedziałam, sporo rzeczy logicznie poukładało się w głowie. :)

      Usuń
  29. Twoja recenzja brzmi naprawdę zachęcająco. Uwielbiam takie książki. Z chęcią przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Recenzja brzmi bardzo zachęcająco. Polece koledze, który hobbistycznie zajmuje się obserwacją gwiazd.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciekawa książka. Zawsze warto poczytać coś innego niż powieści :). A swoją drogą, to planety kojarzą mi się z dzieciństwem, kiedy w wakacje oglądałam gwiazdy przez teleskop

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię takie popularnonaukowe wycieczki, zawsze nowa wiedza. :)

      Usuń